30 111 läst · 266 svar
30k läst
266 svar
Festool nyheter! Ny domino, slagskruvdragare, ställning till Kapex!
Exakta priser (ex moms) för maskin i systainer:
Carvex - 3195kr
Carvex + tillbehörssystainer med oliak sulor etc - 4905kr
C12 med 2x1,3Ah batteri, vinkelchuck, excenterchuck 4970kr
C15 med 2x2,6Ah batteri, vinkelchuck, excenterchuck 5440kr
batteri-carvex (oklart om det är 1 eller 2 batteri, tror det är 1) - 3995kr
batteri-carvex med tillbehörssystainer - 5760kr
rotex 90 - 4115kr
Carvex - 3195kr
rotex 90 - 4115kr
Oj, någon som ska shoppa loss?Daniel_N skrev:Exakta priser (ex moms) för maskin i systainer:
Carvex - 3195kr
rotex 90 - 4115kr
Känner inte ens en liten darrning av behov. Det som förr fick mig att köpa Festool var antingen att jag köpte in mig i ett system jag kunde växa i, med verktyg som hängde ihop med varnadra (en CMS som kunde användas av alla modulerna, eller en skena som kunde användas av alla maskinerna, och för samtliga, förbindelser som kopplar ihop allting. Eller ett verktyg som gjorde det jag ville göra, bättre än alla andra verktyg jag sett för samma ändamål (akpexen finns kvar oköpt inom den sista kategorin).OHE skrev:
På sistone har jag bara sett lösa verktyg, eller nya "system" som inte passar med gamla, men som dessutom inte passar med vanlig standard heller (vare sig t-spår eller ett av festools egna tidigare spår). Eller verktyg som är dyra, kanske bättre än andra, men egentligen inte speciella på annat sätt än att de är dyra och möjligen bättre i området kvalitet.
Så visst, behöver jag en stcksåg som är bättre än 135an så får jag fundera. Men även om Carvex kanske är minst lika bra har jag inte läst något om att den passar i den gamla modulen för CMS, så det finns en klar risk att jag då köper en ny lös pryl. I det läget skall den jämföras med en bandsåg eftersom jag har svårt att se att det är som lös sticksåg 135an inte räcker till, dess begränsing är när jag försöker såga kurvor genom 2 tum trä och inte kan få ett bra snitt.
Samma gäller skruvdragaren, som enligt vissa är bättre än GSRen, men jag kan trots det inte påstå att mitt behov är sådant att GSR inte täcker det.
Rotex 90, tja den kan vara intressant. Men jag har rotex 125. Visar det sig att Festool skapar nya plattor för 150 (jetstream) och andra specialplattor för 90, och lämnar Rotex 125 utanför båda, så kommer jag att blanda intresse med just känslan att det är nya lösa verktyg, inte ett system. Då kommer rotex 90 att konkurrera med övrigt slipbehov och en trumsandare är största konkurrenten.
Så mina ögon har vänts mot Mafell, och på Mafell till skillnad hos Festool hittar jag verktyg som inte är "samma men bättre och dyrare" utan verktyg som är "anpassade för att bättre göra just xxxx, där jag har ett problem eller behov eller intresse". Priserna är inte av typen woww, den köper jag" men produkten är av typen att man komer ihåg att där fanns något som var spevciellt, inte i form av påstådd kvalitet, utan i form av vad den kan göra och hur dne gör det.
--- Mats ---
Håller fullständigt med dig Mats i ditt resonemang.
Personligen har jag dock ett viss ha-begär efter RO90, men min prisribba ligger på 3k.
Med en 150Turbo i botten har jag några diversemaskiner för att täcka upp för dom mindre jobben. RO125 har känts som den ligger för nära Boschen men RO90 känns helt rätt (Lär säker bli ett rent h...e att hitta prisvärda papper till den då festo får lite monopol här).
Personligen har jag dock ett viss ha-begär efter RO90, men min prisribba ligger på 3k.
Med en 150Turbo i botten har jag några diversemaskiner för att täcka upp för dom mindre jobben. RO125 har känts som den ligger för nära Boschen men RO90 känns helt rätt (Lär säker bli ett rent h...e att hitta prisvärda papper till den då festo får lite monopol här).
Att köpa Festool är som att ingå äktenskap. Du vill vara trogen systemet men börjar efter ett tag betvivla den allsmäktiges ord och börjar snegla på annat. Existentiell ångest och hål i plånboken.Mats Bengtsson skrev:Känner inte ens en liten darrning av behov. Det som förr fick mig att köpa Festool var antingen att jag köpte in mig i ett system jag kunde växa i, med verktyg som hängde ihop med varnadra (en CMS som kunde användas av alla modulerna, eller en skena som kunde användas av alla maskinerna, och för samtliga, förbindelser som kopplar ihop allting. Eller ett verktyg som gjorde det jag ville göra, bättre än alla andra verktyg jag sett för samma ändamål (akpexen finns kvar oköpt inom den sista kategorin). [.......]
--- Mats ---
Nix..inget som riktigt lockar mig. När någon av mina C12or tar slut så blir det garanterat en ny Li C12 eller C15, men inte förrän de är slut, och det lär inte hända på länge.OHE skrev:
Carvex hade varit ett alternativ om jag köpt ny sticksåg idag, men den får mig inte att sälja den jag redan har för att köpa nytt.
Rotex 90 låter konstigt, det känns som att man kommer att få alldeles för lite bottenyta fär vettig slipning med en rotexmaskin på så sätt? Jag har dock varken sett eller provat den så det är mycket möjligt att jag ändrar mig. Men jag tror att jag kommer att klara mig långt med RAS och deltaslipen.
Sen ska vi inte prata om hur vansinnigt ointresserad jag är av de bisarrt överprisade nya kapexstöden/borden etc. Är de i klass med de gamla sidoborden till kapex så är de verkligen inget att hänga i julgranen, speciellt med tanke på priset. Har man en permanent plats för kapexen så bygger man lätt ett bättre bord själv. Ska man flytta den med sig så tror jag att dewalt- eller bosch-borden är betydligt lättare att flytta, billigare och mer stabila.
Jag håller till största delen med dig Mats. Känslan när saker och ting inte passar ihop är inte kul. I vissa fall så kan jag förstå varför festool har gjort som de har (någon gång så "måste" man byta system för att kunna utnyttja nyauppfunna fördelar) i andra sammanhang är det helt obegripligt. Det nuvarande systemet verkar faktiskt vara sämst på den fronten, och du som har cms-systemet blir därför extra lidande. Själv så har jag helt och uteslutande satsat på det "gamla" systemet, dvs basis plus, och jag har inga av de kompabilitetsproblem som jag vet att du har.Mats Bengtsson skrev:Känner inte ens en liten darrning av behov. Det som förr fick mig att köpa Festool var antingen att jag köpte in mig i ett system jag kunde växa i, med verktyg som hängde ihop med varnadra (en CMS som kunde användas av alla modulerna, eller en skena som kunde användas av alla maskinerna, och för samtliga, förbindelser som kopplar ihop allting. Eller ett verktyg som gjorde det jag ville göra, bättre än alla andra verktyg jag sett för samma ändamål (akpexen finns kvar oköpt inom den sista kategorin).
På sistone har jag bara sett lösa verktyg, eller nya "system" som inte passar med gamla, men som dessutom inte passar med vanlig standard heller (vare sig t-spår eller ett av festools egna tidigare spår). Eller verktyg som är dyra, kanske bättre än andra, men egentligen inte speciella på annat sätt än att de är dyra och möjligen bättre i området kvalitet.
Så visst, behöver jag en stcksåg som är bättre än 135an så får jag fundera. Men även om Carvex kanske är minst lika bra har jag inte läst något om att den passar i den gamla modulen för CMS, så det finns en klar risk att jag då köper en ny lös pryl. I det läget skall den jämföras med en bandsåg eftersom jag har svårt att se att det är som lös sticksåg 135an inte räcker till, dess begränsing är när jag försöker såga kurvor genom 2 tum trä och inte kan få ett bra snitt.
Samma gäller skruvdragaren, som enligt vissa är bättre än GSRen, men jag kan trots det inte påstå att mitt behov är sådant att GSR inte täcker det.
Rotex 90, tja den kan vara intressant. Men jag har rotex 125. Visar det sig att Festool skapar nya plattor för 150 (jetstream) och andra specialplattor för 90, och lämnar Rotex 125 utanför båda, så kommer jag att blanda intresse med just känslan att det är nya lösa verktyg, inte ett system. Då kommer rotex 90 att konkurrera med övrigt slipbehov och en trumsandare är största konkurrenten.
Så mina ögon har vänts mot Mafell, och på Mafell till skillnad hos Festool hittar jag verktyg som inte är "samma men bättre och dyrare" utan verktyg som är "anpassade för att bättre göra just xxxx, där jag har ett problem eller behov eller intresse". Priserna är inte av typen woww, den köper jag" men produkten är av typen att man komer ihåg att där fanns något som var spevciellt, inte i form av påstådd kvalitet, utan i form av vad den kan göra och hur dne gör det.
--- Mats ---
Det betyder å andra sidan att jag har ett system som är för lågt att jobba vid (förlängsningsben är i pipelinen) och har sämre fencesystem (även här ligger svetsen - ja, mkt delar i plåt - i beredskap) ingen möjlighet att ställa fräsdjupet vid fräsbordet ovanifrån etc.
Var bara beredd på att mafell är ännu sämre (ja det låter väl lite roligt kanske, festool är ju fortfarande bättre än alla andra på systemtänk) än nuvarande festool på systemtänk.
Har nu varit och klämt på de nya prylarna som diskuterats i forumet. Med risk för att upprepa vad som kanske redan skrivits kan jag säga följande.
Sticksågen verkar mycket lovande. LED-lampan ska på något vis indikera när sågningen är optimal och med en automatfunktion kan sågningen anpassas optimalt efter materialet . LED-lampan släcks även när sågen tas från materialet och riktas upp mot ögonhöjd
EC-motortekniken gör att jag nog inte behöver oroa mig för att sågen "bara" är på 500 W. Antagligen dåliga nyheter för plånboken. Den "gamla" stickisen (både limpan och handväskan) kommer förresten inte utgå ur sortimentet.
De nya dragarna har ny chuck, som jag tyvärr inte hann klämma så mycket på, och som ni säkert redan vet så är reglagen på ovansidan placerade som på T15. Maskinerna har gått ner i vikt men inte i pris. Det sades att C15 skulle vara starkare än T15 men jag har inte kontrollerat någon prestanda.
Rotex 90 känns spontant som en flopp. Fick känslan av en i mängden multimaskiner (bortsett från kvalitetskänslan) som är mediokra på det mesta men inte kung på något. Kanske iofs beror på min förutfattade mening, jag har ju ännu inte testat maskinen.
Kapexstativet känns gediget men knappas angeläget för dem pengarna.
Jag återkommer med info när jag provkört maskinerna!
Sticksågen verkar mycket lovande. LED-lampan ska på något vis indikera när sågningen är optimal och med en automatfunktion kan sågningen anpassas optimalt efter materialet . LED-lampan släcks även när sågen tas från materialet och riktas upp mot ögonhöjd
De nya dragarna har ny chuck, som jag tyvärr inte hann klämma så mycket på, och som ni säkert redan vet så är reglagen på ovansidan placerade som på T15. Maskinerna har gått ner i vikt men inte i pris. Det sades att C15 skulle vara starkare än T15 men jag har inte kontrollerat någon prestanda.
Rotex 90 känns spontant som en flopp. Fick känslan av en i mängden multimaskiner (bortsett från kvalitetskänslan) som är mediokra på det mesta men inte kung på något. Kanske iofs beror på min förutfattade mening, jag har ju ännu inte testat maskinen.
Kapexstativet känns gediget men knappas angeläget för dem pengarna.
Jag återkommer med info när jag provkört maskinerna!
Jo, du har nog rätt om Mafell, de är troligen mer lösningar än systemtänk. Jag funderade faktiskt länge innan jag valde CMSen (alternativet var att köpa ett begagnat basic plus). Kan vara att den som startar idag från MFt har en bättre situation.Daniel_N skrev:Jag håller till största delen med dig Mats. Känslan när saker och ting inte passar ihop är inte kul. I vissa fall så kan jag förstå varför festool har gjort som de har (någon gång så "måste" man byta system för att kunna utnyttja nyauppfunna fördelar) i andra sammanhang är det helt obegripligt. Det nuvarande systemet verkar faktiskt vara sämst på den fronten, och du som har cms-systemet blir därför extra lidande. Själv så har jag helt och uteslutande satsat på det "gamla" systemet, dvs basis plus, och jag har inga av de kompabilitetsproblem som jag vet att du har.
Det betyder å andra sidan att jag har ett system som är för lågt att jobba vid (förlängsningsben är i pipelinen) och har sämre fencesystem (även här ligger svetsen - ja, mkt delar i plåt - i beredskap) ingen möjlighet att ställa fräsdjupet vid fräsbordet ovanifrån etc.
Var bara beredd på att mafell är ännu sämre (ja det låter väl lite roligt kanske, festool är ju fortfarande bättre än alla andra på systemtänk) än nuvarande festool på systemtänk.
Satt faktiskt och läste Felders katalog baklänges (tillbehören istället för de dyra maskinerna). Det var en förfärlig mängd saker de hade som färdiga tillbehör som annars är typiskt vad vi diskuterar som tilläggsbyggen för Festool, så det kanske är en ren marknadsprincip att det skall bli dyrt innan systemet är helhetsstöttande.
--- Mats ---
Njae, festool har nog aldrig försökt dela in T- respektive C-modellen i olika segment, utan de har snarare varit olika varianter beroende på vad kunden föredrar. C är ju lite nytänk som nog många är tveksamma till, T-modellen ser ju ut ungefär som de flesta andra skruvdragare.Kave skrev:
Tidigare var nog C12 lite mer pushad för eftersom den hade borstlös motor till skillnad från TDK-modellerna (dvs föregångarna till T15+3 och T12+3), men nu har samtliga modeller borstlös motor.
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vilken överfräs ska man köpa? - Första fräsen jag köper
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Tips på mindre hjullastare
Verktyg, Maskiner & Fordon