29 635 läst · 266 svar
30k läst
266 svar
Festool nyheter! Ny domino, slagskruvdragare, ställning till Kapex!
OHE skrev: "Rotex 90 känns spontant som en flopp. Fick känslan av en i mängden multimaskiner (bortsett från kvalitetskänslan) som är mediokra på det mesta men inte kung på något. Kanske iofs beror på min förutfattade mening, jag har ju ännu inte testat maskinen."
Jag tänkte samma sak som du, men så kom jag på att den faktiskt kanske inte är så dum ändå, om man slipar av fönster t ex så känns ju storleken mycket bra och om den avverkar som Rotex och kan finslipa så skulle jag helt klart föredra den framför planslipen RTS400 för det och liknande ändamål. En liten lätt Rotex är nog inte så dum ändå - men jag kommer nog inte plöja ner pengar i den. Bökigt blir det kanske med en ny egen rondellstorlek om man tänker på papper.
C15 känns lovande, ska bli intressant att klämma på den. Den nya chucken känns på sin plats, gillar inte den gamla borrchucken som är KLART sämre än konkurrenternas.
Jag tänkte samma sak som du, men så kom jag på att den faktiskt kanske inte är så dum ändå, om man slipar av fönster t ex så känns ju storleken mycket bra och om den avverkar som Rotex och kan finslipa så skulle jag helt klart föredra den framför planslipen RTS400 för det och liknande ändamål. En liten lätt Rotex är nog inte så dum ändå - men jag kommer nog inte plöja ner pengar i den. Bökigt blir det kanske med en ny egen rondellstorlek om man tänker på papper.
C15 känns lovande, ska bli intressant att klämma på den. Den nya chucken känns på sin plats, gillar inte den gamla borrchucken som är KLART sämre än konkurrenternas.
Ny chuck?kosmoskatten skrev:OHE skrev: "Rotex 90 känns spontant som en flopp. Fick känslan av en i mängden multimaskiner (bortsett från kvalitetskänslan) som är mediokra på det mesta men inte kung på något. Kanske iofs beror på min förutfattade mening, jag har ju ännu inte testat maskinen."
Det här med chuckarna tycker jag är intressant. Har läst om många som inte gillar festools chuckar - själv har jag aldrig haft det minsta problem, aldrig tappat borr etc. Däremot är det på något vis 1/3 varv "glapp" eller vad man ska säga innan man börjar spänna, det beror dock inte på chucken, utan på maskinen. Och även om det inte har någon större praktiskt betydelse så är det störigt.
Vad gäller fönster som ska slipas ner till träet så tycker jag rotex 125 i kombination med RTS 400 är en mycket bra kombo. Har svårt att tänkta mig att Rotex 90:an skulle kunna bräcka 125:an. Men som sagt, maskinen måste dock provköras först Även RAS 115 är en rackare på avverkning och med rätt teknik går det geschwint att åtminstone använda den på fönstrets utsida.kosmoskatten skrev:OHE skrev: "Rotex 90 känns spontant som en flopp. Fick känslan av en i mängden multimaskiner (bortsett från kvalitetskänslan) som är mediokra på det mesta men inte kung på något. Kanske iofs beror på min förutfattade mening, jag har ju ännu inte testat maskinen."
Redigerat:
Jag gissar på en multi-jetstream platta till 125an, det har ju funnits ett tag till 150 nu.hokanp skrev:
Jahapp, då var nya sticksågen beställd med en hel systainer extra med lull lull. Blir nog även Kapex bordet fram mot sommaren som jag anser är helt fenomenalt.
Ro90:an ser jag ingen mening med att inhandla. Inget jag kommer att sakna.
C15 får ju det att vattnas i munnen på en, riktigt trevlig maskin, blir nog att sälja iväg T dragarna illa kvickt.
Ro90:an ser jag ingen mening med att inhandla. Inget jag kommer att sakna.
C15 får ju det att vattnas i munnen på en, riktigt trevlig maskin, blir nog att sälja iväg T dragarna illa kvickt.
springare:
Jepp, den nya chucken finns redan att köpa lös. Den är klart bättre än den gamla chucken som KAN släppa taget om borren när man borrar, eller ja, släppa taget helt enkelt. Man får dålig respons av chucken och man känner inte alltid om det sitter som det ska.
En del har inga problem med den gamla chucken men med en bra chuck ska man ju inte behöva tänka efter hur man drar åt chucken eller om den sitter eller inte - då är den ju felkonstruerad. Den ska ju bara fungera.
Att Festool över huvud taget gjort en ny vittnar ju om att klagomål kommit fram på den gamla chucken och att de inte varit nöjda med den.
Den nya chucken fungerar som alla andra kvalitetschuckar: klockrent och utan konstigheter. Jag investerade i en nyligen. Undrar om det är tyska ROHM som gör den - det känns nästan så.
Om RO90 dessutom kommer med en trekantsplatta så blir den ju mycket intressantare, och ett alternativ till den vanliga skakslipen tycker jag. Den gamla deltaslipen gillade jag aldrig, skakslipen är rätt ok.
Jepp, den nya chucken finns redan att köpa lös. Den är klart bättre än den gamla chucken som KAN släppa taget om borren när man borrar, eller ja, släppa taget helt enkelt. Man får dålig respons av chucken och man känner inte alltid om det sitter som det ska.
En del har inga problem med den gamla chucken men med en bra chuck ska man ju inte behöva tänka efter hur man drar åt chucken eller om den sitter eller inte - då är den ju felkonstruerad. Den ska ju bara fungera.
Att Festool över huvud taget gjort en ny vittnar ju om att klagomål kommit fram på den gamla chucken och att de inte varit nöjda med den.
Den nya chucken fungerar som alla andra kvalitetschuckar: klockrent och utan konstigheter. Jag investerade i en nyligen. Undrar om det är tyska ROHM som gör den - det känns nästan så.
Om RO90 dessutom kommer med en trekantsplatta så blir den ju mycket intressantare, och ett alternativ till den vanliga skakslipen tycker jag. Den gamla deltaslipen gillade jag aldrig, skakslipen är rätt ok.
Redigerat:
Hittade denna länk till RO90DX och har ändrat uppfattning om den, tillsammans med min ROTEX150 så känns det som att det skulle räcka med två slipmaskiner:
http://www.youtube.com/watch?v=g_Q9E_awlOA
Kan ju inte ryska men man får iallafall en demo av maskinen...
...smart med kombinerad Deltaslip och rondellslip med både grov avverkning och finslip i ett. Me like.
http://www.youtube.com/watch?v=g_Q9E_awlOA
Kan ju inte ryska men man får iallafall en demo av maskinen...
...smart med kombinerad Deltaslip och rondellslip med både grov avverkning och finslip i ett. Me like.
lt1cobra: oflyt. Men å andra sidan tipsar Festools ÅF sällan om det är något nytt runt hörnet. Plötsligt "finns de bara där" efter att de under tre månaders tid "skickat med en extra slipplatta" eller liknande.
Tur jag har en ÅF som tipsar.
hokanp: produkten finns redan men Europalanseringen är ju inte dags förrän om ett par veckor så då får man kolla in russki sidor och dylikt så länge och höra med sina Festoolkontakter. (Dock inga ryska sådana...)
Tur jag har en ÅF som tipsar.
hokanp: produkten finns redan men Europalanseringen är ju inte dags förrän om ett par veckor så då får man kolla in russki sidor och dylikt så länge och höra med sina Festoolkontakter. (Dock inga ryska sådana...)