30 131 läst · 266 svar
30k läst
266 svar
Festool nyheter! Ny domino, slagskruvdragare, ställning till Kapex!
Kommer inte ihåg hur det var förr men mitt senaste Tysklandsköp för en månad sedan så skrev jag upp säljarens namn o adress i Tyskland då jag inte hade hans Festool ÅF nummer. Det tog typ 48h innan jag fick svar av Festool att garantin gått igenom. Så någon form av manuell kontroll verkar dom göra.phl skrev:Jag har köpt ett par nya maskiner från Tyskland och har då framgångsrikt lyckats registrera dessa på Festools svenska hemsida. Fälten för handlare/återförsäljare har jag då lämnat tomma. Har fått bevis på att maskinerna blivit registrerade så jag antar att min treårsgaranti registrerats korrekt.
Ett rykte jag hörde härom månaden var att Festool skulle ändra garantihanteringen så att endast godkända återförsäljare skulle kunna registrera maskinerna för garantin. Har dock inte stött på detta ännu och vet inte om det bara var ytterligare ett fånigt sektrykte...
Jag hade lite fel, så här ska det tydligen vara enligt kopia från festools egen sida:krijo1 skrev:Det har jag inte hört något om däremot så har man ju ändrat kundklubben som mu heter myFestool och då gjort om lite i bonus programmet. Man får numera inte en voucher på under 100SEK men man samlar poäng under två år. Så köper du produkt1 år 1 och sen köper produkt2 år 2 så får du tillgodoräkna dig poängen för år1 och kommer om det överstiger 100SEK få en voucher, annars fortsätter det tills du har kommit upp i 100SEK alternativt förfaller om du slutar handla följande år.
Så här räknar du ut dina ToolPoints:
Varje maskin hos oss som du köper ger dig ett visst antal poäng, s.k. ToolPoints, dessa finns angivna vid respektive maskins information på hemsidan och i vår prislista.
När du garantiregistrerar dina verktyg räknas dina ToolPoints samman och när du kommit upp i 150 poäng är du berättigad till en bonus. Varje poäng är då värd 4 kr (t.ex. 150 poäng x 4 kr = 600 kr) och du får automatiskt en bonuscheck skickad till dig i februari månaden efter avslutat kalenderår.
Om du har mer än 150 ToolPoints vid årets slut får du en bonuscheck i februari månad.
- Om du har mindre än 150 ToolPoints vid årets slut förs dessa över till år två och du har möjlighet att samla fler ToolPoints.
- Om du fortfarande har mindre än 150 ToolPoints efter år två försvinner de ToolPoints du fick under år ett, medan de du fick under år två ligger kvar.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Vissa handlare skickar ju själva in lappen åt en som en service. Slarv från en handlare gjorde att jag bommade bonus med 3 poäng... För några år sen.
Nuförtiden måste man ha ett visst antal plåtar i butiken för att komma upp till en viss nivå. Har för mig att det finns fyra nivåer, för att komma upp på den högsta krävs ett eget festoolrum på minst 25m2. Sen måste man sälja för minst en miljon om året. Näst högsta nivån ska du ha 5 plåtar och sälja för minst 250 000:- om året, 30% av försäljningen måste vara tillbehör och en massa annat.pär h skrev:Jag vet att deras rabattsystem till återförsäljare bygger blandannat på att om dom har deras namn på montern får dom en viss rabatt och om dom tex har ett dedicerat rum får dom ännu mer rabatt.
Flinks järn har inget av ovanstående och således inte så bra rabatt även om dom är en av sveriges största återförsäljare.
Pär H
Man har en viss rabatt till att börja med, den är sänkt med 10% sen förra året, sen finns det 5 krav man kan uppfylla där man får 2% mer rabatt för varje krav man klarar. Det är inte lika roligt att sälja festool längre tyvärr, det har blivit alldeles för hårt styrt.
Men om någon månad byter jag jobb och då blir det ingen festoolfösäljning längre så då är det skitsamma
Jag förstår ju helt klart att man köper sina verktyg utomlands mer och mer men på ett sätt är det synd, handlarna i sverige har ingen chans att hänga med så det kan ju bli så att svenska handlare slutar sälja verktyg till slut. Det är ju dert som är både tjusningen och faran med internethandeln.
Nu låter jag som en gammal gubbe känner jag men men
Blev visst väldigt off-topic mot slutet där men lite festool ingick ju i alla fall.
För att fortsätta lite OT.
Den där stilen känner jag igen lite från ett företag som som vi utför arbeten åt på mitt jobb.
Det gäller val av kläder, papper som ska faxas, strikta avtal om ersättning, kurser, reservdelslager m.m.
Men som tur är så har våran firma liksom blivit deras favorit inom sverige så vi har fått lite egna regler.
Sorry för OT
Den där stilen känner jag igen lite från ett företag som som vi utför arbeten åt på mitt jobb.
Det gäller val av kläder, papper som ska faxas, strikta avtal om ersättning, kurser, reservdelslager m.m.
Men som tur är så har våran firma liksom blivit deras favorit inom sverige så vi har fått lite egna regler.
Sorry för OT
skalman1 skrev:För att fortsätta lite OT.
Sorry för OT
Det låter nästan som Husqvarna enligt de historier jag har fått ta del av
ja dom kanske är så, men i mitt fall är det ett företag inom ett annat område.WoberT skrev:
Vi har dock sagt upp avtalet en gång pga tidsbrist, men dom tjatade på oss länge att vi skulle fortsätta att vara deras servicetekniker så dom har ju lite svårt att komma med krav.
Off topic men det verkar ju vara rätt tråd i alla fall... typ..
Nu är jag duktigt less på tyskskiten!
Var inne och skruvade i ett skåp nyss och jag är så jäkla less på att tyskarna ligger 10 år efter i utvecklingen av sina produkter!
Vem F****N tillverkar en skruvdragare utan lampa år 2010 (jag vet att det är 2011 men jag köpte maskinen 2010)?!?!
Jo, visst man kan köpa till (låter det bekant eller? Inget kommer färdigt "men man kan ju köpa till" BAH!) en lampmanick som man kan ratta på och dessutom ha som pannlampa så man ser riktigt smart ut.
SystemSMÄCK my ass!
Lampskräpet går inte att montera om man skulle drista sig till att använda någon annan schuck än den lilla pluttiga (centrosmäck eller vad den kallas).
Denna fantastiska lilla skitschuck som inte är kompatibel med NÅGON annan bits än snordyra festoolbits för typ en 100ing, STYCK!
Dessutom så måste man ha ett separat batteri i den och trots att jag har ungefär alla batterisorter som har uppfunnits så var ju just R03 slut för tillfället (eller vilken beteckning det nu har AAA i alla fall).
Nä förbud och spöstraff borde införas OMGÅENDE!
Så, nu har jag fått kräka av mig lite i alla fall, nu känns det liiiiiite bättre.
Är det någon som vill köpa en nästan ny t15 med tillhörande centrotainer?
Jag är trött på aset!
Var inne och skruvade i ett skåp nyss och jag är så jäkla less på att tyskarna ligger 10 år efter i utvecklingen av sina produkter!
Vem F****N tillverkar en skruvdragare utan lampa år 2010 (jag vet att det är 2011 men jag köpte maskinen 2010)?!?!
Jo, visst man kan köpa till (låter det bekant eller? Inget kommer färdigt "men man kan ju köpa till" BAH!) en lampmanick som man kan ratta på och dessutom ha som pannlampa så man ser riktigt smart ut.
SystemSMÄCK my ass!
Lampskräpet går inte att montera om man skulle drista sig till att använda någon annan schuck än den lilla pluttiga (centrosmäck eller vad den kallas).
Denna fantastiska lilla skitschuck som inte är kompatibel med NÅGON annan bits än snordyra festoolbits för typ en 100ing, STYCK!
Dessutom så måste man ha ett separat batteri i den och trots att jag har ungefär alla batterisorter som har uppfunnits så var ju just R03 slut för tillfället (eller vilken beteckning det nu har AAA i alla fall).
Så, nu har jag fått kräka av mig lite i alla fall, nu känns det liiiiiite bättre.
Jag är trött på aset!
Nu måste det skett ett missförstånd. Jag har ett par av de tyska och de har inbyggda LEDar med ett sken mitt mellan vitt och blått (tror de började med det runt 2007). Det är så jag funderar på om de fått till ett blåaktigt sken just för att de gjort det till status att ha deras fina blå serie.CCPusher skrev:Off topic men det verkar ju vara rätt tråd i alla fall... typ..
SystemSMÄCK my ass!
Jag är trött på aset!
Men det finns förstås andra tyska tillverkare. Låter som om den tillverkare du refererar till har förväxlat "system" med "följer inte etablerade standards och ingår inte i grundpaketet men kan köpas till för extra pengar nu, eller kommer att kunna köpas till i en senare kommande inkompatibel version".
--- Mats ---
--- Mats ---
Redigerat:
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Ska excenterslipen vara såhär svag?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hjälp med kap/gersåg som kapar snett.
Dagens verktygsinköp!
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Verktyg, Maskiner & Fordon