30 122 läst · 266 svar
30k läst
266 svar
Festool nyheter! Ny domino, slagskruvdragare, ställning till Kapex!
Det verkar som att dom kan levereras från maj....
http://viewitem.eim.ebay.se/FESTOOL-Akkuschrauber-T-123-Li30-PLUS-NEUHEIT-564375/350453293892/item
http://viewitem.eim.ebay.se/FESTOOL-Akkuschrauber-T-123-Li30-PLUS-NEUHEIT-564375/350453293892/item
Rackarns oxå - jag som just köpt en C12 Li å en C15. Blir till å uppgradera nu med det snaraste...lillePer skrev:
Är för övrigt två dragare som är så innihoppsan bra att man blir tårögd varje gång man använder demd^_^b
Batteriindikatorn känns i mitt tycke inte som en anledning nog att uppgradera en C12/15 Li. Det brukar vara rätt uppenbart när batteriet i maskinen tryter och det är rimligt att man laddar det nyss slutkörda batteriet direkt efter att man bytt. Det är då fulladdat nästa gång man behöver det. LED-lampan och bälteskroken finns ju redan på C-serien. Kvar är då de något bättre batterierna och dessa kan man skaffa som tillbehör om man nu tycker det är roligt. Om man förutsätter samma vikt och volym på batterierna så tycker jag ändå att 15% extra energilagring inte heller är en anledning god nog (även om 1,3Ah batterierna till C12:an tar slut rätt fort).
Kvar finns då ett enda argument man inte ska glömma: det är roligt att äga det senaste
Kvar finns då ett enda argument man inte ska glömma: det är roligt att äga det senaste
Tyckte jag med till en början när jag bytte från C12 till C12Li-maskinen MEN den gamla C12:an hade en tendens att tippa rätt lätt. Den nya står där man ställt den! Har aldrig upplevt att batteriet skulle vara i vägen pga av dess storlek.skalman1 skrev:
Jovisst, maskinen står mycket stadigt! Även med en hålsåg i chucken. 
(förresten, hur kan en centrotec bitshållare för 293kr vobbla?)
Men jag tycker ändå att detta är märkligt:
Festool 10.8v 2,6Ah Vs Hitachi 14,4v 3Ah med inbyggd kylkanal.
(förresten, hur kan en centrotec bitshållare för 293kr vobbla?)
Men jag tycker ändå att detta är märkligt:
Festool 10.8v 2,6Ah Vs Hitachi 14,4v 3Ah med inbyggd kylkanal.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "bitshållare"

Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Jag är nog benägen at hålla med...skalman1 skrev:
Kollar man på den Energi som borde finnas i batteriet ges den av W=U*I*t
För Festool är detta 101088 Joule (10.8x2.6x3600) för Hitachi 155520 Joule (14.4x3.0x3600) dvs Hitachi batteriet borde vara ca 50% större.
Å andra sidan - Festools batteri kanske innehåller en massa elektroniskt bjäfs - vad vet jag.
skalman: du har inte lust å öppna på locket på respektektive batteri för jämförelsens skull å ta en bild?
Hur är det med vikten? Är båda Lithium?
Vid närmare eftertanke - det du har plåtat är ett Festool 14.4V batteri!
Siffrorna blir då:
För Festool är detta 134784 Joule (14.4x2.6x3600) för Hitachi 155520 Joule (14.4x3.0x3600) dvs Hitachi batteriet borde vara ca 15% större.
Siffrorna blir då:
För Festool är detta 134784 Joule (14.4x2.6x3600) för Hitachi 155520 Joule (14.4x3.0x3600) dvs Hitachi batteriet borde vara ca 15% större.
Nja det är ju ett 10,8v batteri, även om det är typ lika stort som deras 14,4v batteri.
Nä jag är inte så sugen på att plocka isär batterierna.
Båda är Li-ion batterier, Hitachi batteriet är lite tyngre.
För övrigt så kanske jag inte behöver blanda bruk med skruvdragaren längre.
Nä jag är inte så sugen på att plocka isär batterierna.
Båda är Li-ion batterier, Hitachi batteriet är lite tyngre.
För övrigt så kanske jag inte behöver blanda bruk med skruvdragaren längre.
Redigerat:
Fortsätter att replikera mig själv
Sitter nu och tittar på mitt batteri av samma typ och blir lite konfunderad
Batteriet "borde" ha Energin 37.44Wh (14.4x2.6 dvs 134784 Joule) men på batteriets märkplåt står dock 34.4Wh. Tittar man dock noga på ovansidan av batteriet finns dock texten "Li-Ion 37.4Wh" inpräntat i plasten vid batteriets minuspool. Var det så att alla paddlarna inte var i vattnet hos indianerna på Festools denna dag? :S
Sitter nu och tittar på mitt batteri av samma typ och blir lite konfunderad
Batteriet "borde" ha Energin 37.44Wh (14.4x2.6 dvs 134784 Joule) men på batteriets märkplåt står dock 34.4Wh. Tittar man dock noga på ovansidan av batteriet finns dock texten "Li-Ion 37.4Wh" inpräntat i plasten vid batteriets minuspool. Var det så att alla paddlarna inte var i vattnet hos indianerna på Festools denna dag? :S
Tjänster
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Vilken överfräs ska man köpa? - Första fräsen jag köper
Kantslip, vinkelslip eller vad?
Verktyg, Maskiner & Fordon