30 122 läst · 266 svar
30k läst
266 svar
Festool nyheter! Ny domino, slagskruvdragare, ställning till Kapex!
Undrar om du inte besvarade frågan du ställer med den fråga du inledde med. Deras utvecklingskostnad för tillbehöret skulle ge en sämre vinst om de gjorde tillbehöret onödigt. Så en marknadsstrategi som man kan tänka sig är att på väldigt dyra modeller ingår lampan (de tjänar mycket på väldigt dyra modeller). På mindre modeller finns inte lampan (de tjänar mycket pengar på tillbehören, och kan dessutom få fler att välja den dyrare modellen (alla som säger att lampan inte behövs men ogärna vill köpa en skruvdragare 2011 för många tusentals kronor och stå utan en inbyggd lampa)).lillePer skrev:
--- Mats ---
Jag tror inte att dom kommer att uppdatera T-modellen nu på ett tag, dom har ju för inte så länge sedan bytt låda och bytt till batterier med bälteskrok.
Jag tror heller inte att det har något med priserna på maskinerna att göra om dom vill ha lampa eller ej, när jag bytte maskin sist så kostade T12 lika mycket som C12Li.
Jag tror heller inte att det har något med priserna på maskinerna att göra om dom vill ha lampa eller ej, när jag bytte maskin sist så kostade T12 lika mycket som C12Li.
Jag är ju inte deras målgrupp men jag överväger ju om jag överhuvudtaget skall köpa en festool dragare pga av lampan.
Och det stämmer inte överens med min bild av varumärket Festool. Att man måste kompromissa...
När jag såg Skalman1s bild tidigare var jag säker på att det skulle bli en T18 men nu är jag lika osäker som innan igen...
Och det stämmer inte överens med min bild av varumärket Festool. Att man måste kompromissa...
När jag såg Skalman1s bild tidigare var jag säker på att det skulle bli en T18 men nu är jag lika osäker som innan igen...
Om du känner att du väldigt gärna vill ha lampa så rekommenderar jag en Kress 180AFB 2,6 Set.
Har själv haft 14,4v modellen och den är supertrevlig och urstark.
Samma koncept som festool men en aning mer robust.
Har lampa och batteri indikator.
Kostar 3700:- på ebay Tyskland.

Har själv haft 14,4v modellen och den är supertrevlig och urstark.
Samma koncept som festool men en aning mer robust.
Har lampa och batteri indikator.
Kostar 3700:- på ebay Tyskland.

Nu är det ju precis tvärtom, lampa ingår i den billigaste och minsta dragaren men inte i de större och dyarare.Mats Bengtsson skrev:
Jag förstår inte riktigt det här med att det är så viktigt med lampan. Jag har den lösa och har använt den en gång på ett år.
Det är med lampan som med centrallås på en bil, totalt oviktigt tills man haft det ett tag. Och det finns många än idag som inte har centrallås, man kan köra bil ändå.Kave skrev:
Min första dragare med lampa var den lilla Bosch (jag tycker bättre om Boschs dragare än Festools, hör till de som trots att skruvdragare är en grej där olika modeller passar olika personer, det handlar mer om "passa en" än om vad är det för logiska fördelar med en modell över en annan). Lampan var en kul grej, inget annat. Vid några tillfällen var det en kul grej som av en slump var riktigt praktisk.
Nu har jag lampan i både den lilla och den stora skruvdragaren, inte för att jag köpt dem med lampa med flit, utan för att de råkade sitta där när jag köpte skruvdragarna.
Men nu, efter att haft dem, jag skulle inte köpa en skruvdragare som inte hade en, speciellt inte om den kostade en 6000 spänn eller så. Som tur är gör det inget, de skruvdragare jag gillar har redan lampor, det är inte ens ett val att fundera på.
Jag tänker att det nog finns fler som köper skoda utan centrallås än folk som köper bmw med fyra dörrar och behovet att själv trycka på låsknapparna på alla dörrarna. Men det är bara en bekvämlighesfråga, och bara en bekvämlighetsfråga om man vant sig vid bekvämligheten. Festoolägare är inte vana vid lampa, så de ser det inte som en bekvämlighet, och då är det ingen bekvämlighet, alltså spelar det ingen roll.
Vet faktiskt inte hur många märken som har lampa. Bosch har det. Festool har det inte.
Kanske inte dewalt och makita har det heller?
--- Mats ---
I princip alla tillverkare har lampa på sina dragar, inklusive Festool på sin C-serie. Vad de tänkte på nere i Wendlingen när de gjorde den nya T-serien utan lampa kan man ju fundera på...Mats Bengtsson skrev:
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Jag har haft inbyggd lampa på tio av mina senaste skruvdragare och trodde att det skulle vara irriterande att vara utan nu, men det är det faktiskt inte.
Dessutom lyser faktiskt fastfix lampan rätt bra, även om den är en rätt märklig konstruktion.
Dessutom lyser faktiskt fastfix lampan rätt bra, även om den är en rätt märklig konstruktion.
Det kanske är just för att den är lös och du måste dels sätta på den på maskinen och sedan även trycka på on/off...?!Kave skrev:
Jag tycker att jag använder den hela tiden. Om det är en långt indragen skruv så lyser jag för att se åt vilket håll skruven är dragen eller vilken bits. Inne i ett skåp kan det vara svårt att se ett blyertsstreck. Ah jag tycker jag har användning för den väldigt ofta och att det då gör jobbet mycket smidigare...
Skalman1, den där Kess ser ju enna ut som en hobby maskin. Har du någon koll på vad det är för märke?
Både dewalt och makita har lampa på alla sina maskiner (möjligtvis undantaget för någon märklig modell av vinkelskruvare, det ska jag låta vara osagt.
Till och med einhell och biltemas egna dragare har lampa...
LillePer, ja lampan är ju som sagt bra att ha inne i skåp och på alla möjliga ställen, det som stör mig så jag kan bli tokig är idiotkonstruktionen som tyskjävlarna har kommit på vilken omöjliggör användandet av någon annan chuck än den lilla fåniga när man har lampan monterad, en kul maskin, en lampa, eller en användbar chuck, man kan bara välja två... :@
Eller är det bara jag som använder alla chuckarna i lådan?
Till och med einhell och biltemas egna dragare har lampa...
LillePer, ja lampan är ju som sagt bra att ha inne i skåp och på alla möjliga ställen, det som stör mig så jag kan bli tokig är idiotkonstruktionen som tyskjävlarna har kommit på vilken omöjliggör användandet av någon annan chuck än den lilla fåniga när man har lampan monterad, en kul maskin, en lampa, eller en användbar chuck, man kan bara välja två... :@
Eller är det bara jag som använder alla chuckarna i lådan?
En T1x+3 modell med belysning och batteri indikator verkar vara på gång. Den verkar även ha ett 3.0 Ah batteri istället för 2.6 Ah. Släpps troligen halvårs skiftet 2011.
Edit: Även C12 och C15 modellen kommer med batteri indikator och 3.0Ah respektive 1.5 Ah batteri.
Edit: Även C12 och C15 modellen kommer med batteri indikator och 3.0Ah respektive 1.5 Ah batteri.
Redigerat:
Tjänster
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Vilken överfräs ska man köpa? - Första fräsen jag köper
Kantslip, vinkelslip eller vad?
Verktyg, Maskiner & Fordon