30 131 läst · 266 svar
30k läst
266 svar
Festool nyheter! Ny domino, slagskruvdragare, ställning till Kapex!
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
nu går jag offtopic här :wow::wow::wow:
http://www.festool.de/Aktionen/News-2011/Seiten/News2011.aspx
lite nyheter
vattenpassena är jag tveksam om dom passar in i Festool :|.. va det inte stabila som gjorde dom förut som en plojgrej?
dyra va dom iaf
http://www.festool.de/Aktionen/News-2011/Seiten/Wasserwaagen.aspx
http://www.festool.de/Aktionen/News-2011/Seiten/News2011.aspx
lite nyheter
vattenpassena är jag tveksam om dom passar in i Festool :|.. va det inte stabila som gjorde dom förut som en plojgrej?
dyra va dom iaf
http://www.festool.de/Aktionen/News-2011/Seiten/Wasserwaagen.aspx
Festool har fått upp Surfix och vattenpassen på den svenska sidan. Vattenpassen såg rejäla ut, ganska smart med gummifötterna som sticker ut en aning om man håller passet mot en väg eller motsv. Det passet jag såg på tyckte jag dock hade lite lång avstånd mellan strecken och bubblan. Det är nog en smaksak men jag gillar det inte. Det finns även digital variant men den har jag inte sett så där har jag ingen info.pleqtiz skrev:
Surfix däremot tyckte jag verkade riktigt smart. Ganska ok pris också.
Surfix verkar intressant. Jag antar att man kan använda den med vilken olja som helst, kan det funka med Osmo hårdvaxolja också tro? Jag mistänker att den torkar i svampen?
Det verkar också finnas en olja som levereras i passande handtagsflaska, någon som vet vad det är för olja?
Vad kan den vara jämförbar med?
Det verkar också finnas en olja som levereras i passande handtagsflaska, någon som vet vad det är för olja?
Som jag förstod det så kan du inte köpa handtagsflaskorna tomma utan dom kommer fyllda. Oljan verkar vara av bra kvalisort, det finns en länk till innehålsförteckningen på festools produktsida om det kan hjälpa.jac skrev:Surfix verkar intressant. Jag antar att man kan använda den med vilken olja som helst, kan det funka med Osmo hårdvaxolja också tro? Jag mistänker att den torkar i svampen?
Man får till en plåtlåda för förvaring av svampen och flaskan. Den klarar sig där ett tag men den kommer ju att härda så småningom. Tror att priset på oljan är ganska konkurrenskraftigt jämfört med Osmos produkter, återstår att se om den är lika bra.
Nu när jag läst lite noggrannare så är jag med. Jag fick för mig att det var en tom oljeflaska som kom med och att man dessutom kunde köpa olja till. Men nu ser jag att man köper applikatorn med olja och det finns tre olika varianter att välja på: inomhus, inomhus "heavy duty" och utomhus. Att oljan är bra får man väl förutsätta. 
Renoverare
· Skåne
· 8 615 inlägg
Där ser du skalman... vilken maskin hade du annars löst problemet med... 
Nej det tror jag inte, batteriet har liksom ett fäste som man sätter fast den i.
Föresten, är det någon som vet varför festools batterier är så grymt stora?
Mitt 10,8v 2,6Ah batteri är typ dubbelt så stort som ett hitachi 14,4v 3Ah.
Kroken är rätt smart, man kan bara klicka över den till andra sidan om man behöver det.
Här är en bild
:
Föresten, är det någon som vet varför festools batterier är så grymt stora?
Mitt 10,8v 2,6Ah batteri är typ dubbelt så stort som ett hitachi 14,4v 3Ah.
Kroken är rätt smart, man kan bara klicka över den till andra sidan om man behöver det.
Här är en bild
:
Redigerat:
Köpte precis en Makita 452 efter att jag länge kört med min gamla 440 bara med 2:ans växel eftersom 1:an var paj.skalman1 skrev:
Funderade under tiden, typ ett år som 440 varit trasig på att byta och valde mellan 452 och T12/T18 + 3 set men eftersom jag bara har den privat tyckte jag det blev för dyrt.
Men framförallt är jag grymt nöjd med min gamla 440. Framförallt då med bälteshängaren och dels den inbyggda lampan men oxå stavlampan som tillbehör.
Jag fick sån beslutsångest så jag bestämde mig istället för att laga min gamla och begav mig till serviceverkstaden och ut kommer jag med en ny 452 och en lagad 440...:S
Men när jag nu ser bilden så ångrar jag mig. Dels för att jag egentligen inte behövde någon ny överhuvudtaget eftersom den gamla nu är lagad och dels för att jag ville ha Festools chuckar.
Så det ligger snart en Makita dragare på blocket men jag kan ändå inte släppa Festollen.
Hänger den gött i bakfickan och saknar ni inte belysningen ibland? Typ som när du skall borra i ett skåp?
Tror ni den kommer komma med inbyggd belysning?
Om du läser ett av mina tidigare inlägg här i tråden (ca en eller två sidor bak) så är jag DUKTIGT LESS på att inte ha någon lampa på maskinen.
Det är en sån där grej som man inte lägger märke till förän man inte har den och den är riktigt svår att vänja sig av med.
Det är en sån där grej som man inte lägger märke till förän man inte har den och den är riktigt svår att vänja sig av med.
Skulle rekommendera att köpa en naken 18V Makita Vinkelborrdragare
http://www.toolstop.co.uk/makita-bd...le-drill-18v-2-x-3.0ah-li-ion-batteries-p6045
Finns några varianter med snabbchuck eller med slagfunktion. 14 eller 18V. Naken maskin eller kompletta paket med laddare batterier (kan man få för många?) Och inbyggd LED på maskinen.
Kör man redan Makita så ser jag verkligen ingen anledning till att byta till Festool. Men det är ju mina åsikter
/Lagavulin
http://www.toolstop.co.uk/makita-bd...le-drill-18v-2-x-3.0ah-li-ion-batteries-p6045
Finns några varianter med snabbchuck eller med slagfunktion. 14 eller 18V. Naken maskin eller kompletta paket med laddare batterier (kan man få för många?) Och inbyggd LED på maskinen.
Kör man redan Makita så ser jag verkligen ingen anledning till att byta till Festool. Men det är ju mina åsikter
/Lagavulin
Naturligtvis så hade det ju varit trevligt om maskinen hade haft inbyggd belysning, men i mitt fall är det inte något som jag väljer maskin efter.
Arbetsljus duger om det är för mörkt och fastfixbelysningen funkar när man använder centrotec chucken.
Och bälteskroken funkar utmärkt, speciellt efter som man kan skifta vilken sida den sitter på med ett klick.
Arbetsljus duger om det är för mörkt och fastfixbelysningen funkar när man använder centrotec chucken.
Och bälteskroken funkar utmärkt, speciellt efter som man kan skifta vilken sida den sitter på med ett klick.
Är det inte märkligt ändå att man lägger ner energi på att göra lampan som tillbehör istället för att bygga in den?
Vad tror ni, kan man förvänta sig att dom innom kort kommer med en variant men inbyggd belysning?
Vad tror ni, kan man förvänta sig att dom innom kort kommer med en variant men inbyggd belysning?