172 723 läst · 688 svar
173k läst
688 svar
Fått kohage runt 3 delar av huset. Lagar,regler? Vad gäller??
Medlem
· Stockholm
· 4 295 inlägg
Allvarligt, hur stort är problemet!? Det känns som TS är problemet här, ja, du får ursäkta mig, jag kanske inte förstår bättre.Gustawen skrev:
Som slyngel 35-35 år sen tyckte jag flugorna var jobbiga, men då den mesta djurhållningen försvunnit till förmån för flera hästgårdar så vill jag påstå att flugorna minskat radikalt, så även ladusvalorna under mina tegeltak. Min uppfattning är att den stoooora hagen kommer göra att korna sprider ut sig rejält och inte kommer förorsaka några problem. Mitt förslag är att ni åker hem till bonden och säger att ni överreagerat då ni läst på mer i ämnet (gör nu det!) och föreslå, tex som ett tidigare inlägg, att sätt vattenhon och utfodringen (och vad ni nu läst er till) långt ifrån er.
Hoppas det går bra för er och att ni ändrar inställning pyttelite så det går så långt att ni tycker korna är ett charmigt inslag i naturen.
Lycka till.
/W
Nej, att en jordbruksmark används som jordbruksmark bryter inte mot en endaste regel. Ungefär som att man får ha träd på en skogsfastighet.Gustawen skrev:Grejen är att den här tråden börjar tappad och få en massa sidospår mm.
Frågan var om det finns någon som vet om det finns någon regel,lag,bestämmelse mot hur dom stängt,ringat in oss?
Är inte ute efter bråka.
Har talat/mailat/sms:at med bonden och frågat om det finns möjlighet flytta stängslet,lagt fram hur vi känner för det mm men han ger bara nått halvluddigt konstigt svar om att hans kor är snälla och flugor drar dom inte runt med och lite fler sådana där halvluddiga svar men inte om flytta på stängslet.
Är en liten yta som vi ber om.
Om ni vill påverka andras fastigheter så får ni väl komma överens med aktuell fastighetsägare. Ge hen en årlig arrendepeng för arealen ni inte vill skall användas till annat.
Hästar däremot finns det regler för.
Japp salta innan man röker dem..Nissens skrev:
Nej, att en jordbruksmark används som jordbruksmark bryter inte mot en endaste regel. Ungefär som att man får ha träd på en skogsfastighet.
Om ni vill påverka andras fastigheter så får ni väl komma överens med aktuell fastighetsägare. Ge hen en årlig arrendepeng för arealen ni inte vill skall användas till annat.
Hästar däremot finns det regler för.
mala inte för fint.. man vill ha lite köttig konsistens
Sedan får den inte ha travat fel... För då blir den seg
Det är storleken på verksamheten som spelar roll, om jag minns rätt. Över 100 djurenheter (100 kor blir det väl här då) tror jag ska anmälas till kommun. Finns en gräns för när anmälan istället ska göras till länstyrelsen, men minns inte exakt när. Om det är inom detaljplanelagt område kan kommunen kräva tillstånd även för mindre antal djur. Konstigt, men inte helt överraskande, att kommunen inte har koll.Claes Sörmland skrev:
Men är det verkligen så miljöbalken fungerar? Arrendatorn har ju en verksamhet och den har inte drivit djuruppfödning på marken tidigare. Marken har tydligen inte haft djurverksamhet sedan 1930-talet. Det är snart 100 år sedan.
Frågan är väl snarare om den nya djuruppfödningsverksamheten är anmälningspliktig. Någon som kan lagstiftningen?
Jag tror till och med att hägnen i sig, eftersom det är nytt, kräver godkänd förprövning/anmälan från länstyrelsen.
Kanske någon laglydig bonde kan förtydliga? (Skojar bara, vet att sådana inte finns.
Det har jag mycket svårt att tro. Det är ju själva djurhållningen det krävs tillstånd för väl? Att jordbruksmark används för syftet kräver ingen anmälan. Om något skulle prövas här är det vid bygglov eller eventuellt vid avstyckning av den här bostadsfastigheten.Jetkokos skrev:
Det är storleken på verksamheten som spelar roll, om jag minns rätt. Över 100 djurenheter (100 kor blir det väl här då) tror jag ska anmälas till kommun. Finns en gräns för när anmälan istället ska göras till länstyrelsen, men minns inte exakt när. Om det är inom detaljplanelagt område kan kommunen kräva tillstånd även för mindre antal djur. Konstigt, men inte helt överraskande, att kommunen inte har koll.
Jag tror till och med att hägnen i sig, eftersom det är nytt, kräver godkänd förprövning/anmälan från länstyrelsen.
Kanske någon laglydig bonde kan förtydliga? (Skojar bara, vet att sådana inte finns.)
Över 400 djurenheter är gränsen för söka miljötillstånd hos länsstyrelsen för sin verksamhet. Annars räcker anmälan hos kommunen.Jetkokos skrev:
Det är storleken på verksamheten som spelar roll, om jag minns rätt. Över 100 djurenheter (100 kor blir det väl här då) tror jag ska anmälas till kommun. Finns en gräns för när anmälan istället ska göras till länstyrelsen, men minns inte exakt när. Om det är inom detaljplanelagt område kan kommunen kräva tillstånd även för mindre antal djur. Konstigt, men inte helt överraskande, att kommunen inte har koll.
Kanske någon laglydig bonde kan förtydliga? (Skojar bara, vet att sådana inte finns.)
Alla de här andra förprövningarna gäller själva stallet eller hägn som del av lösdrift. Vanligt bete omfattas inte av detta. Däremot kan det bli nej om du inte kan ordna fram tillräckligt med bete för den mängden djur du ämnar ha.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 796 inlägg
Matte001 skrev:
Betyder det att den som redan har pågående verksamhet med kor helt enkelt kan låta dem beta lite varstans utan att den marken är känd för kommunen genom en anmälan? Eller måste betesmarken vara en del av anmälan inför start eller byte av lokalisering av betet?
Fast det fanns ju ingen djurhållning innan och nu ska det vara betesmark precis intill boende. Nog måste det anmälas till kommun när det är inom detaljplanelagt område?Matte001 skrev:
Över 400 djurenheter är gränsen för söka miljötillstånd hos länsstyrelsen för sin verksamhet. Annars räcker anmälan hos kommunen.
Alla de här andra förprövningarna gäller själva stallet eller hägn som del av lösdrift. Vanligt bete omfattas inte av detta. Däremot kan det bli nej om du inte kan ordna fram tillräckligt med bete för den mängden djur du ämnar ha.
Stockholmare tutar inte på varandra. De tutar på lantisar som är på väg till Skansen och inte vet hur de ska köra när det är lite trafik.H Hallerudsbo skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 330 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 330 inlägg
Jag vet att man anmäler var man har sina djur men mer än så tror jag inte behövs. Till och med ganska säker.Jetkokos skrev:
Dessutom är det inte något aktivt... dvs man väntar inte på godkännande...
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 330 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 330 inlägg
vi måste anmäla vart vi flyttar hästarna på sommarbete.A Alexn72 skrev:
Om dom är över 30 dagar där.
Men det är ingen godkänning utan bara en anmälan vart dom är.
Dock är det markägaren som ska anmäla att djuren är där och alla vill inte göra pappersarbete för folk som kanske bara har djur där.
Dock då det är mindre än 500 m från där vi bor så behövs det inte anmälas enligt reglerna.