168 757 läst · 688 svar
169k läst
688 svar
Fått kohage runt 3 delar av huset. Lagar,regler? Vad gäller??
När man ägnar sig åt civil olydnad så ingår att man är villig att erkänna att man har begått ett brott, så att en aktivist har dömts i det där fallet säger ingenting om hur smart den personen var. (Vad gäller de övriga så står det bara att de är åtalade och att rättegången börjar den 17:e augusti; om de har blivit dömda eller inte framgår ej av artikeln).K knipo skrev:
Jag får erkänna att jag inte fördjupat mig i just det ärendet o inte ens läst artikeln till 100%.P pmd skrev:När man ägnar sig åt civil olydnad så ingår att man är villig att erkänna att man har begått ett brott, så att en aktivist har dömts i det där fallet säger ingenting om hur smart den personen var. (Vad gäller de övriga så står det bara att de är åtalade och att rättegången börjar den 17:e augusti; om de har blivit dömda eller inte framgår ej av artikeln).
Men det är ju lite roande att de blir dömda med sin egen film som bevis.
Huruvida de är smarta kan man väl lämna därhän. Men generellt anser jag att det som djurättsaktivister sysslar med är fel.
Tanken är väl god, men metoden.....
Jag uttalar mig inte om det moralisk rätta eller felaktiga i det som djurrättsaktivister sysslar med, utan bara om metoden civil olydnad. Enligt min åsikt kan det finnas anledning att använda den om staten är alltför repressiv.
Att deras aktion var olaglig kan vi hålla för mycket sannolik. Om de redan är dömda så är det klarlagt att aktionen var olaglig.
Att aktivisternas egen video används som bevis mot dem tycker jag inte har något direkt underhållningsvärde. Det är så det är helt enkelt. Jag tvivlar starkt på att aktivisterna har försökt undanhålla filmen från rättsväsendet. Poängen med aktionen var väl att visa på något som de tyckte var fel och då tippar jag att de ändå hade tänkt publicera filmen (om de inte redan hade gjort det när åtalet kom).
Att deras aktion var olaglig kan vi hålla för mycket sannolik. Om de redan är dömda så är det klarlagt att aktionen var olaglig.
Att aktivisternas egen video används som bevis mot dem tycker jag inte har något direkt underhållningsvärde. Det är så det är helt enkelt. Jag tvivlar starkt på att aktivisterna har försökt undanhålla filmen från rättsväsendet. Poängen med aktionen var väl att visa på något som de tyckte var fel och då tippar jag att de ändå hade tänkt publicera filmen (om de inte redan hade gjort det när åtalet kom).
Hästnäringen är rätt omfattande både som arbetsgivare och skatteuttag så den skall absolut inte förringas!Nissens skrev:
Den omsätter ungefär 72 miljarder ungefär det dubbla mot Telia, sysselsätter 38000 människor och levererar ca 6 miljarder i skatter så det är LIIITE mer än en hobbyverksamhet!
Frågan var vilka samhällsviktiga produkter de levererar jämfört med jordbruket. Grundfrågan är ju att jordbruksverksamhet bedöms rent juridiskt väga tyngre än hästverksamhet.S stefan-67 skrev:
Tex, om hästverksamhet hamnar för nära bostäder så får hästverksamheten flytta på sig, jordbruksverksamhet bedöms på ett helt annat sätt. Med all rätt.
Jag har absolut inget emot hästar, har själv en hästhage gränsande till min villatomt, men skulle aldrig ens drömma om att anmäla dem till kommunen, hästarna är ett trevligt inslag.
Jordbruket ger medborgarna mat på bordet, hästnäringen är en hobbyverksamhet. Många hobbyverksamheter omsätter stora pengar, men få levererar viktiga produkter…
Skall man se det så är det inte många verksamheter som är samhällsnyttiga!Nissens skrev:Frågan var vilka samhällsviktiga produkter de levererar jämfört med jordbruket. Grundfrågan är ju att jordbruksverksamhet bedöms rent juridiskt väga tyngre än hästverksamhet.
Tex, om hästverksamhet hamnar för nära bostäder så får hästverksamheten flytta på sig, jordbruksverksamhet bedöms på ett helt annat sätt. Med all rätt.
Jag har absolut inget emot hästar, har själv en hästhage gränsande till min villatomt, men skulle aldrig ens drömma om att anmäla dem till kommunen, hästarna är ett trevligt inslag.
Jordbruket ger medborgarna mat på bordet, hästnäringen är en hobbyverksamhet. Många hobbyverksamheter omsätter stora pengar, men få levererar viktiga produkter…
Nu handlar tråden om jordbruksverksamhet och så dök jämförelsen med hästar upp.S stefan-67 skrev:
Men visst är det en stor del av verksamheterna i landet som är sämhällsnyttiga. I stort sett alla som producerar tjänster och produkter.
Dit hör ju knappast tex golf, hästar, frimärksamlande etc… men de har ju andra värden.
P pmd skrev:
Travsporten omsätter enbart den ca 800 miljoner. Att jämföra med alla föreningar i allsvenskan som tillsammans kommer upp i ca 1,7 miljarder det är en bra bit upp till hästsportenP pmd skrev:
Kossor är mysiga!
Det är en lisa för själen att sätta sig i hagen o prata med dem o kela lite om de är på humör.
Det är en lisa för själen att sätta sig i hagen o prata med dem o kela lite om de är på humör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kossor kan dock vara lite jobbiga när de är många och nyfikna. När en hel flock ska undersöka en och någon av dem nosar en i örat är det lite svårt att göra det man gick ner till kohagen för att göra. Lyckligtvis flyttar de på sig om man ber snällt. (Men bara en kort stund).
De är så goa..K knipo skrev:
lugna och mysiga..
En kossas ögon ger inre lugn.. se den i ögonen.. Och bli harmonisk..
De flesta tjurar vill bara säga hej och om du har en mössa på dig... tugga lite på den