TheImprovisor
Anonymiserad 242012 skrev:
Hej.
Kom hem i torsdag från lite minisemester.
När vi kör in på vår tomt står det en person i ena hörnet av tomten. Det visar sig att han arrenderat marken runtom vårt hus och håller på stängsla in för ha kor under senhöst,vinter,vår och sommar.
Detta känns inte alls bra då det är precis i kanten av vårt tomt.
Till saken hör att vi är på altanen och grillar och badar spabad året runt och det är endast 2,5-3 m från vår altan ut till tomtkant.
Så när vi kommer bada i vinter kan vi ha en ko ca 3m ifrån oss.
Känns inte alls roligt. Likaså när man grillar mm.
Finns det inga lagar,bestämmelser mm för detta?
Det får gärna finns djur runtom men detta blir vääääldigt inpå oss.
Han har dessutom ”ringat” in oss.
Hage på 3 sidor av huset och tomten. Enda biten där det inte är är precis vid infarten och en lada men förövrigt så täcker det som sagt tre sidor av huset…
Vi har försökt få tag i bonden per tel men han svarar inte och har då skickat sms och förklarat hur vi känner men han har ingen förståelse….
Någon som vet något om detta?
Någon gammal regel,lag mm som man kan nämna.
Är inte ute efter bråka eller så. Önskar bara han kan visa lite respekt och flytta stängslet på framsidan vid altan och bad mm.
30m skulle räcka. Men helst gärna längre.
Och när det gäller yta…han kan flytta 100m och det skulle finna mat,yta mm i överflöd ändå åt korna.
Snälla,någon som kan hjälpa med kunskap om detta?
"Jag vill bo på landet. Men oj ... Finns det kor där?"

Ursäkta, men detta kan vara ett av de mest världsfrånvända inlägg jag läst här.

"När jag grillar vill jag inte behöva konfronteras med det det som ligger på grillen"

NIMBY.

• Gilla
  • Älska
aneng och 6 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
EU-bidrag för bete (inkl djur) är 5400 plus moms per hektar har jag för mig. Om du betalar en krona per m2 och år så borde du kunna förhandla om att få klippa en remsa utmed din tomt och slippa kor där?
Var finns det betet med den fantasisumman och vad jag vet så är det ingen moms på Eu-stödet

• Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
A
Eftersom det är bete på åkermark så är miljöersättningen 1000 kr/hektar och ingen moms.

• Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
M masamu skrev:
Var finns det betet med den fantasisumman och vad jag vet så är det ingen moms på Eu-stödet
Det är vad djurägaren sade till mig att han fick i bidrag.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det är vad djurägaren sade till mig att han fick i bidrag.
Det skulle vara om det är något särskilt med betet, höga naturvärden som kräver speciell skötsel, annars blir det inga såna pengar vad jag vet.
Eller om bonden summerar alla stöd som ges och delar med antalet hektar, då kan det gå att få så mycket stöd i rätt område och med rätt förutsättningar.

• Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Ja, det var nåt sånt. Först en peng för vacker hage och sedan lite till för djuren som gör jobbet

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
T
De som gör sig lustig över att en som bor på landet reagerar negativt då han plöstligt får kreatur som granne har nog aldrig upplevt vad det faktiskt innebär att ha friliggande gödsel (gödsel = avföring för er som inte bor på landet) i närheten av ett bostadshus.

En släkting till mig fick mitt i allt ett par hästar som granne - ca 30 m från bostadshuset. Alltså den minst sagt sjuka mängden flugor som kom "på köpet" - fy faan vad hemskt - det går aldrig att föreställa sig hur enorma mängder flugor du skall handskas med i en sådan situation. Tänk Hitchcock x 100! Den normalt gula väggen mot söder var helt svart! Tänk på hur mycket flugor som hittar in och hur gardiner, lampor etc ser ut efter några veckor. Man kräks efter några dagar och vill bara bränna ner hela skiten!

Nån här i tråden förslog visst flugremsor, men vilket skämt! Även om du anställde en som dygnet runt skulle sätta upp och ta ner fulla remsor så kan du aldrig leva ett normalt liv med terrasshäng etc med gödselhögar på andra sidan gräsmattan.

• Haha
Nancy Biäng och 5 till
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
De som gör sig lustig över att en som bor på landet reagerar negativt då han plöstligt får kreatur som granne har nog aldrig upplevt vad det faktiskt innebär att ha friliggande gödsel (gödsel = avföring för er som inte bor på landet) i närheten av ett bostadshus.

En släkting till mig fick mitt i allt ett par hästar som granne - ca 30 m från bostadshuset. Alltså den minst sagt sjuka mängden flugor som kom "på köpet" - fy faan vad hemskt - det går aldrig att föreställa sig hur enorma mängder flugor du skall handskas med i en sådan situation. Tänk Hitchcock x 100! Den normalt gula väggen mot söder var helt svart! Tänk på hur mycket flugor som hittar in och hur gardiner, lampor etc ser ut efter några veckor. Man kräks efter några dagar och vill bara bränna ner hela skiten!

Nån här i tråden förslog visst flugremsor, men vilket skämt! Även om du anställde en som dygnet runt skulle sätta upp och ta ner fulla remsor så kan du aldrig leva ett normalt liv med terrasshäng etc med gödselhögar på andra sidan gräsmattan.
Klarar man inte gödsel i närliggande bete bör man nog söka ett annat typ av boende.
"Terrasshäng" kan aldrig vara viktigare än att landet har livsmedelsproduktion och att markägaren har fri förfoganderätt över sin egen mark.

• Gilla
  • Älska
SonnyListon och 18 till
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:

Gödsel sprids två, max 3 ggr/år och lukten lägger sig efter några dagar, ännu snabbare om det regnar på det.

• Gilla
Nancy Biäng och 5 till
  • Laddar…
Åsa Lund
I Skåne mockas hästhagar (åtminstone de något mindre hagarna) varje vecka för att minska mängden inälvsparasiter som sprids

• Gilla
Kicki_B och 1 till
  • Laddar…
A
hmm... gnäll och lite mer gnäll..
vet inte hur många gånger jag läst här på forumet att... "Det är DU som valt att bosätta dig där, trots...." ja ljud, lukter, grannar, träd mm... Detta är ingen skillnad.

Hur kan man vara så oerhört otroligt dum att man tror att bönder ska flytta på sig för att stadsfolket skall ut och härja på landsbygden....

Nä tål man inte verkligheten så stanna i städerna..

• Gilla
  • Älska
Mats och 7 till
  • Laddar…
H
T Turbo_Tail skrev:

där jag bodde förut spred dom svin gödsel det var saker det.
Tror inte jag känt så illa lukt.
Ko skit är rena parfymen.
Men 1-2 dagar beroende på väder så var det borta.
Sen beroende på vind med.

gjorde mig inget då grisarna var där före mig.

har själv hästar där jag bor nu.
Mockar hagarna.
Skiten i container 30 m från huset.
Känner varken lukt eller upplever flugor.

Redigerat:
  • Gilla
Destrier och 4 till
  • Laddar…
J Järra skrev:
Bara det att ni talar om kor/"kossor" tyder på okunnighet!
Kor är ingen djur-ras utan avser vanligen honor av nötkreatur som blivit mammor och brukar därefter mjölkas två gånger om dygnet.
Går de där hela dygnet så är de sannolikt inte kor utan ungkalvar eller kvigor som snart ska bli mammor.
Kalvar som är hanar är inte "kossor", unga honor är inte heller "kossor"!
Ko = mamma!
Det kan dock vara djur hållna enkom för köttproduktion och då tar man inte in dem för mjölkning.
Fallet är ett typexempel på bristande förståelse för det som bygger upp den verklighet, ni utan tanke lever ganska gott av. Vad ni vill är att någon som driver verksamhet på urtida hävdad mark, utan ersättning ska avstå delar av det som ingår i planeringen för verksamheten för att ni i brist på vettig syssla ska sitta och softa i ett spabad och dessutom känner er generade av djuren.
Skaffa en lägenhet och njut av grannars gräl/dunka-dunk, otäta sopskjul med råttor, slängda cyklar framför entrén, ludd kvar i torktumlaren & elaka lappar om detta, sen snöskottning vid just er bil, avgaser och skrammel från spårvagnen!
Alternativet är som sagts av andra: försök arrendera själv den mark ni vill styra över!
Att reta upp folk som utgör grunden för att den bygd ni bor i över huvud taget har kommit till och ska bestå är en usel strategi. De som bor där sedan länge har sannolikt starka band sig emellan så enskilt angrepp kan gen samfälld aversion mot er.
Vilket låg där först, er kåk eller jordbruket?
Kor går ute dygnet runt under sommarmånaderna och tas in och mjölkas 2 ggr/dag, har man mjölkrobot går de själva in när det är dags.

• Gilla
  • Haha
Destrier och 2 till
  • Laddar…
TheImprovisor
T Turbo_Tail skrev:

Så varför flytta till landet?

• Gilla
Nancy Biäng och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.