169 094 läst · 688 svar
169k läst
688 svar
Fått kohage runt 3 delar av huset. Lagar,regler? Vad gäller??
![Patrik440](/forum/data/avatars/s/30/30485.jpg?1661255004)
Patrik440![Premium Premiumikon: Sverige](/forum/styles/main/premium/sverige.svg)
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 318 inlägg
Patrik440![Premium Premiumikon: Sverige](/forum/styles/main/premium/sverige.svg)
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 318 inlägg
Claes Sörmland skrev:
Om betet inte ligger i direkt anslutning till en nuvarande produktionsplats behöver du anmäla en ny produktionsplats hos Jordbruksverket, sedan kan du flytta dit dina djur efter att registrerat flytten hos jordbruksverket. Kommunen har inget med detta och göra. Det är jordbruksverket som styr.Maskintok skrev:
Detta är mer regler för spårbarhet och inget som TS kan överklaga.
Det finns rätt mycket saker som kommunen inte har med att göra när det gäller jord och skogsbruk. Bygglovsbefriade åtgärder mm.
Kommunen kan å andra sidan planlägga om de vill skaffa sig inflytande. Men det är inte säkert länsstyrelsen tillåter dem…
Va?!H Hallerudsbo skrev:vi måste anmäla vart vi flyttar hästarna på sommarbete.
Om dom är över 30 dagar där.
Men det är ingen godkänning utan bara en anmälan vart dom är.
Dock är det markägaren som ska anmäla att djuren är där och alla vill inte göra pappersarbete för folk som kanske bara har djur där.
Dock då det är mindre än 500 m från där vi bor så behövs det inte anmälas enligt reglerna.
Varför det?
Det har jag aldrig hört talas om.
O aldrig heller gjort när hästarna flyttats.
Köp saltsten på Biltema så kan du fjäska ännu bättre för demyonna skrev:
Välkommen till bondens underbara värld, även hästar inkluderas from 1 oktober i år.K knipo skrev:
Om du inte gjort det tidigare så sök på ”EU:s nya djurhälsoförordning” på jordbruksverkets hemsida.
Bara små sällskapsdjur är undantagna om jag fattat det rätt.
För nötkreatur är det i CDB Internet du gör dina rapporteringar, hästar har en egen databas.
Jordbrukare få använda sin mark för jordbruksaktiviteter ja.Claes Sörmland skrev:
Det ser ju riktigt gemytligt ut!Myrstacken skrev:
Jag har kor eller rättare sagt 37st tjurar vid min tomtgräns på en äng mellan mig och båthamnen...
Jag har ingen stor tomt utan en vanlig villatomt på 1400m2
Dessa fromma djur tassar omkring på 2 av mina tomtsidor väster och norr.
Barnens studsmatta står precis vid tomtgränsen och jag tror inte korna stått en enda gång vid gränsen och tittat när dom hoppat där.
Lukten känner man endast om man går ner till dom vid gränsen..
Likadant med flugor och blinningar.
Men dessa störs man endast av om man lockat till sig tjurarna när tex barnen vill mata dom.
Bilden är tagen från mitt vardagsrum
[bild]
Vi har en granne som agerar värre än Ts, de har anmält vår hästhållning till kommunens miljöenhet 24 gånger på två år. Allt som en hämnd för att de inte får köpa mark av oss.
Dock har vi följt alla regler vad gäller avstånd osv.
Deras fastighet är det gamla brygghuset till vår gård som är avstyckad.
De har nu överklagat till mark och miljödomstol efter att ha fått avslag hos Länsstyrelsen.
Vi bor utanför detaljplanerat område och mitt i svensk jordbruksmiljö något som de även fått påpekat av miljöenheten på kommunen.
Låt oss säga så mycket som att vi inte hälsar längre. Det är här ni kommer att hamna om ni fortsätter trycka på knappen hos lantbrukaren. Om ni inte vill ha djur nära, köp marken eller flytta från landsbygden. Det är ett jättetrist svar men tyvärr, låt lantbrukaren bedriva sin verksamhet på mark som är avsedd för just detta.
Dock har vi följt alla regler vad gäller avstånd osv.
Deras fastighet är det gamla brygghuset till vår gård som är avstyckad.
De har nu överklagat till mark och miljödomstol efter att ha fått avslag hos Länsstyrelsen.
Vi bor utanför detaljplanerat område och mitt i svensk jordbruksmiljö något som de även fått påpekat av miljöenheten på kommunen.
Låt oss säga så mycket som att vi inte hälsar längre. Det är här ni kommer att hamna om ni fortsätter trycka på knappen hos lantbrukaren. Om ni inte vill ha djur nära, köp marken eller flytta från landsbygden. Det är ett jättetrist svar men tyvärr, låt lantbrukaren bedriva sin verksamhet på mark som är avsedd för just detta.