A
elpaco elpaco skrev:
Det är jättekonstigt att bonden vill ha korna direkt i på ert hus. Eller sätta stängsel direkt mot tomtgräns för den delen. Det bara måste vara en sur jäkel eller någon som trots allt har något otalt med dig. Om du inte kan lösa det med personen så får du väl göra ditt på din sida för att det inte skall finnas kor för nära. Borde inte vara jättesvårt.
Varför är detta konstigt?
Det är helt korrekt och så man gör...
 
  • Gilla
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
A
K knipo skrev:
Ett bete är ju i relation till mycket annat lantbrukare sysslar med tämligen milt, helt ok faktiskt.
Vi bor intill stycken som aldrig betas utan enbart är sådda med grödor.
När det är dags för ”fruktsaften” (som det står på tankarna) dvs säga pisset o flytgödslet, då luktar det.
Inget jag lider av, men det luktar rejält!
Så var glad så länge ni har bete intill huset o inte spannmålsodling.

Dessutom så är kor mysiga.
En ynnest för barnen (om ni/du har barn) att få ha möjligheten till att klappa kossor.
Dra stora tussar av friskt grönt gräs som man låter korna äta ur handen, känna deras väldigt sträva tunga ringla runt fingrarna o dra med handen över deras lena fuktiga mule.
Känn doften av deras rapar när de står o idisslar, lojt tittandes under lugg o med svansen sakta gungande upp över ryggen.
Gå in o klappa dem.
Hitta en sten som ungarna kan klättra upp på för att kunna komma upp på ryggen o rida på den där extra snälla o lugna kossan.
Jag lovar, ungarna kommer att älska det när kossan sakta kliver iväg o börjar beta samtidigt som de sitter uppe på kossan. De kan till o med lägga sig o vila upp mot halsen, med armar o ben hängandes ned på varje sida.
Fantastiskt för de som har möjligheten till det.
Så se kossorna i hagen som en gåva till er!
Något som i dagens allt mer effektiviserade jordbruk blir mer o mer sällsynt, tyvärr.

Nu blev det nästan som en kärleksförklaring från min sida.:crysmile:
Men jag sticker inte under stol med att jag tycker kor är trevliga varelser.
Det är oftast vasslen från mejeriet som luktar.. detta får bönderna tillbaka som gödning och jäsmedel till svämgödseln.. (y)
 
Myrstacken Myrstacken skrev:
Vad är det konstiga med att han vill utnyttja den mark han har eller betalar för...
Det är bara sunt förnuft att inte i onödan begränsa en granne. Är man en vettig person, privat eller bonde, så vill man hålla sig väl med grannar. De kan vara trevliga nyttiga och för eller senare hjälper de dig. Har han ingen nackdel av att hålla ett visst avstånd så gör man det. Om inte annat så för att undvika bråk och strul.
 
Många svar här så kanske har detta redan tagits upp. Hur och vart tar ni dricksvatten? Brunn? Där vet jag att det finns regler hur nära en hage får ligga från tiden när vi hade kor på ängarna vid vårt lantställe.
 
  • Gilla
Sigfrid och 1 till
  • Laddar…
Myrstacken
elpaco elpaco skrev:
Det är bara sunt förnuft att inte i onödan begränsa en granne. Är man en vettig person, privat eller bonde, så vill man hålla sig väl med grannar. De kan vara trevliga nyttiga och för eller senare hjälper de dig. Har han ingen nackdel av att hålla ett visst avstånd så gör man det. Om inte annat så för att undvika bråk och strul.
vet inte hur du bor men säg att du bor i en vanlig villa eller radhus...
Nyttjar du inte de sista metrarna från tomtgräns för att du vill hålla dig väl med grannarna???
I sådana fall är du nog ganska ensam om detta misstänker jag
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
vet inte hur du bor men säg att du bor i en vanlig villa eller radhus...
Nyttjar du inte de sista metrarna från tomtgräns för att du vill hålla dig väl med grannarna???
I sådana fall är du nog ganska ensam om detta misstänker jag
Jag vet inte hur du bor men om jag hade en villatomt på 40 000m2, och inte 400, så hade iaf definitivt inte jag byggt i tomtgräns, nej?

1% skulle väl motsvara det avstånd jag ändå behöver för att måla planket från min egen sida på en 400m2 tomt ..
 
Myrstacken
elpaco elpaco skrev:
Jag vet inte hur du bor men om jag hade en villatomt på 40 000m2, och inte 400, så hade iaf definitivt inte jag byggt i tomtgräns, nej?

1% skulle väl motsvara det avstånd jag ändå behöver för att måla planket från min egen sida på en 400m2 tomt ..
Fast nu är det ju ingen som byggt vid tomt gräns utan någon som satt upp ett stängsel..
eller antagligen stolpar med 10-15 metar avstånd med 2-3 rep emellan med inflätad tråd som leder ström..
 
Myrstacken
elpaco elpaco skrev:
Jag vet inte hur du bor men om jag hade en villatomt på 40 000m2, och inte 400, så hade iaf definitivt inte jag byggt i tomtgräns, nej?

1% skulle väl motsvara det avstånd jag ändå behöver för att måla planket från min egen sida på en 400m2 tomt ..
Eller ännu bättre då kan ju bonde säga att..
Hallo du där med grillen.. din lök..
Kan du flytta grillen till andra sidan huset..
Mina nötkreatur blir nervösa och mår dåligt av att du grillar för nära tomtgränsnen..
 
  • Gilla
Rooney och 5 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
[bild]
Va glad att det finns kor...det är ju landet. Vill du inte ha kor så flytta till stan. Ganska enkelt löst


Pga torkan bidrar jag med vatten till de två hoarna via slang från min utkastare. Ytterligare ett sätt att locka kossorna hit!

Jag har inte upplevt att det luktar speciellt mycket. Flugproblem visserligen men jag kör med hederliga gamla klisterremsor som byts ofta.
 
Gustawen skrev:
Vi bad om det snällt och förklarade hur vi känner. Vad altanen med grillandet och badandet och vad det betyder för oss.
Men får bara skumma svar men inget direkt om han kan flytta det lite eller ej
Se det från hans synvinkel.
Varför ska han lägga ner massa arbete på att flytta ett nyligen uppsatt stängsel gratis?
Det som hamnar utanför stängslet, kommer du att putsa den biten med röjsåg eftersom det inte blir betat?
 
  • Gilla
mersault och 3 till
  • Laddar…
A
J j-o75 skrev:
Se det från hans synvinkel.
Varför ska han lägga ner massa arbete på att flytta ett nyligen uppsatt stängsel gratis?
Det som hamnar utanför stängslet, kommer du att putsa den biten med röjsåg eftersom det inte blir betat?
Brukar bonden höra för att slippa få problem med att strömmen försvinner från stängslet..
 
A
Det lustiga är att jag i detta ämne vad om hjälp,om råd,om det fanns någon som visste något och kunde hjälpa oss.

Har rabblat historien fler gånger om hur marken ägs. Att det inte vart djur sen 30-talet. Att det inte skulle bli heller. Att bonden lämnat mycket space vid en blomsterodling,att vi pratat med han snällt. Frågat honom. Vi begär inte mycket mm.

Men av nån anledning så blir det en massa åsikter,andra diskussioner mm mm

Lägger ner detta nu och så får man se hur det löser sig.

Tack för svar.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
Donn och 5 till
  • Laddar…
Börja med att ta reda på vad marken är tillhör någon dp. Hur har den använts tidigare? Har det varit djur där? Då kommer frågan när?
Du kan inte bygga svaret på vad en säljare sa för 12år sedan. Om du vill processa så måste du bevis. Sen så rycker inte jag att en gammal handläggare på kommunen är så mycket att skryta om. Vill du ha hjälp så är det en jurist som du behöver. Dessa kan paragraferna och hur man ska tolka dessa. De kan de senaste paragraferna. Några gamla paragrafer är inget som gör dig lycklig.
Fundera lita på hur mycket är den här frågan värd? Är den värd att stämma någon för?
Med allt vad de innebär? Både ekonomiskt och känslomässigt. Vinsten är enbart garanterad juristen.

Är det fortfarande säljaren som får stå till svars för vad som allting grundar sig på?
Ingen vet vad som händer om 12år.
Visste din andra hälft att boendet skulle delas med världens bästa partner? När huset köptes?
 
  • Gilla
Oktober02 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Brukar bonden höra för att slippa få problem med att strömmen försvinner från stängslet..
Precis under stänget kanske. Men kor brukar vara rätt duktiga på att ta det gräset också. Det blir ju gräs över om det flyttas
 
Myrstacken Myrstacken skrev:
Jag har kor eller rättare sagt 37st tjurar vid min tomtgräns på en äng mellan mig och båthamnen...
Jag har ingen stor tomt utan en vanlig villatomt på 1400m2
Dessa fromma djur tassar omkring på 2 av mina tomtsidor väster och norr.
Barnens studsmatta står precis vid tomtgränsen och jag tror inte korna stått en enda gång vid gränsen och tittat när dom hoppat där.
Lukten känner man endast om man går ner till dom vid gränsen..
Likadant med flugor och blinningar.
Men dessa störs man endast av om man lockat till sig tjurarna när tex barnen vill mata dom.
Bilden är tagen från mitt vardagsrum

[bild]
Det där är ju Henriks snälla kor! De brukar gå hos oss uppe vid kyrkan ibland. Du skall veta vad mycket gnäll det har varit kring dessa från oförstående cityfolk. ;)
 
  • Gilla
  • Älska
saltis99 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.