169 098 läst · 688 svar
169k läst
688 svar
Fått kohage runt 3 delar av huset. Lagar,regler? Vad gäller??
Kan tänka mig det...Johan Gunverth skrev:
Mina föräldra flyttade till store udd 79 så man kan säga att jag nästan är född därute...
Jag gick i Bonden Henriks bror Tomas klass på gymnasiet och vi umgicks en del då...
Allvetare
· Tullinge
· 6 010 inlägg
Det är nog dags att du lär dig hur det fungerar på byggahus. Det brukar oftast bli sidod spår.Gustawen skrev:Det lustiga är att jag i detta ämne vad om hjälp,om råd,om det fanns någon som visste något och kunde hjälpa oss.
Har rabblat historien fler gånger om hur marken ägs. Att det inte vart djur sen 30-talet. Att det inte skulle bli heller. Att bonden lämnat mycket space vid en blomsterodling,att vi pratat med han snällt. Frågat honom. Vi begär inte mycket mm.
Men av nån anledning så blir det en massa åsikter,andra diskussioner mm mm
Lägger ner detta nu och så får man se hur det löser sig.
Tack för svar.
Det till hör charmen.
Att man för upprepa sig är väldigt vanligt. Ocksa en del av charmen.
Har man svårt för det så är mitt råd vänj dig.
Du kommer troligtvis få några bra svar bland alla spår om kossor.
Vi har ju en egen förening nere vid udden och den marken korna går på nu är faktiskt inte Henriks mark utan våran i föreningen...Johan Gunverth skrev:
Det höll på att växa upp alldeles för mycket sly här så vi hörde med Henrik om han ville ha sina djur på våra ängar...
Vi har ju även ängar vid prästgårdsviken där han har sina kor ..
Han betalar inget arrende för detta utan vi är bara glada att korna håller nere all växtlighet..
Dock har vi en överenskomlighet att han skall köra traktor med vagn bakom så att alla barn kan hänga med på midsommarfirandet... från gamla grinden till dansplatsen..
Redigerat:
Vid det här laget borde du ändå förstå att ni faktiskt begär mycket. Jag förstår att folk i tråden har lite till övers för sånt här beteende. Med det sagt tror jag inte att du varit otrevlig, men det är gränslöst beteende.Gustawen skrev:Det lustiga är att jag i detta ämne vad om hjälp,om råd,om det fanns någon som visste något och kunde hjälpa oss.
Har rabblat historien fler gånger om hur marken ägs. Att det inte vart djur sen 30-talet. Att det inte skulle bli heller. Att bonden lämnat mycket space vid en blomsterodling,att vi pratat med han snällt. Frågat honom. Vi begär inte mycket mm.
Tack för svar.
Fullt förståeligt..Gustawen skrev:Det lustiga är att jag i detta ämne vad om hjälp,om råd,om det fanns någon som visste något och kunde hjälpa oss.
Tack för svar.
Man vill inte ha in en massa skit från blomsterodling i djurens bete..
Därför skapar man en zon emellan där växter får fånga upp detta..
Varför skulle det vara konstigt?
ganska logiskt eller hur?
Men jag förstår att gnäll över att man inte gjort lika är trevligare...
Vad har att det inte varit bete sedan 1930 talet med detta att göra?
kan du fundera på hur mycket det skulle vara värt för er per år att bestämma över de 900 kvadrat som du vill ska vara fria från kor och sedan erbjuda bonden denna summa i arrende för den delen?Gustawen skrev:Det lustiga är att jag i detta ämne vad om hjälp,om råd,om det fanns någon som visste något och kunde hjälpa oss.
Tack för svar.
Det verkar ju vara viktigt för er så det kanske räcker till för att täcka kostnaden, att lyckas med hänvisningar till lagar och regler tror jag inte ni når framgång med.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 107 inlägg
Alla vill till himlen men ingen vill dö.
Alla vill äta nötkött och dricka kossemjölk men ingen (inte TS iallafall) vill ha beteshagen jämte sin tomt.
Gammal hederlig NIMBY, fast i stadsbor-som-flyttat-till-landet-versionen.
Det är klart att det inte finns någon regel som förbjuder bete på betesmark som TS kan slå i Lantmännenkepsen på grannen! Det kan t o m vara så att bonden har sökt EU-stöd på marken och måste beta marken i 5 år, annars blir det inga stöd och återbetalningskrav på utbetalt stöd. Möjligheten finns att eftersom marken inte betats på 90 (?) år, har bonden fått särskilt EU-stöd för att restaurera betesmarken. Det är alltså med hjälp av dina skattepengar som de bövla kreaturen ska gå där och glo på er när ni plaskar i badtunnan, TS !
Alla vill äta nötkött och dricka kossemjölk men ingen (inte TS iallafall) vill ha beteshagen jämte sin tomt.
Det är klart att det inte finns någon regel som förbjuder bete på betesmark som TS kan slå i Lantmännenkepsen på grannen! Det kan t o m vara så att bonden har sökt EU-stöd på marken och måste beta marken i 5 år, annars blir det inga stöd och återbetalningskrav på utbetalt stöd. Möjligheten finns att eftersom marken inte betats på 90 (?) år, har bonden fått särskilt EU-stöd för att restaurera betesmarken. Det är alltså med hjälp av dina skattepengar som de bövla kreaturen ska gå där och glo på er när ni plaskar i badtunnan, TS !
Till vintern kanske nötdjuren kan få lätt begagnat och uppvärmt badvatten att dricka? Betesmarker måste väl inte betas numera? Jag har fått för mig att det räcker med putsning så TS kan nog göra ett redigt bankomatutag och köpa sej några extra m runt tomten om han håller sig väl med djurägaren.SågspånPappspikEternit skrev:Alla vill till himlen men ingen vill dö.
Appropå det här med att TS evt. skulle kunna arrendera marken: Det skulle kräva en stor insats av markägaren eller arrendatorn (vem det nu är som får jordbruksstödet) att lägga till ny areal på SAM-ansökan om jordbruksstöd till nästa vår. Dessutom bök med att se så att evt. åtagande blir uppfyllt (vilket skulle kunna vara att slå vallen minst en gång per år istället för att få det betat). För min del skulle det kräva en del mer än en flaska vin. Lättare då att låta TS vänja sig vid tillvaron.
Som utgångspunkt gör TS vad hen vill med din mark och bonden vad hen vill med sin.
TS kunde också betänka var köttet hen grillar kommer från - kanske blir det lättare så?
Som utgångspunkt gör TS vad hen vill med din mark och bonden vad hen vill med sin.
TS kunde också betänka var köttet hen grillar kommer från - kanske blir det lättare så?
Intressant kommentar i debatten. Själv anser jag nog att den enda gången doften från nötdjur kan vara angenäm är när det fräser lite i stekpannan och man släpper ner en skivaK knipo skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 165 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 165 inlägg
är ju som vanligt köttet kommer ju från IcaStår.i skrev:Appropå det här med att TS evt. skulle kunna arrendera marken: Det skulle kräva en stor insats av markägaren eller arrendatorn (vem det nu är som får jordbruksstödet) att lägga till ny areal på SAM-ansökan om jordbruksstöd till nästa vår. Dessutom bök med att se så att evt. åtagande blir uppfyllt (vilket skulle kunna vara att slå vallen minst en gång per år istället för att få det betat). För min del skulle det kräva en del mer än en flaska vin. Lättare då att låta TS vänja sig vid tillvaron.
När jag köpte huset jag bor i nu kollade jag upp så att marken runt huset verkligen betades av djur och att det skulle förbli så. Jag värdesätter det enormt mycket. Kanske 25-50% av hela värdet på fastigheten (för mig) ligger i grannbondens djur. Lite beroende på hur marken är beskaffad kan alternativet till bete ibland vara granplantering. DET är min mardröm. En 20 meter hög vägg av gran runt tomten. Jag älskar iofs lukten av koskit och hade kanske tänkt annorlunda om så inte vore fallet.
Folk tänker så olika och det kan vara bra att ha med sig när man försöker lösa ett sånt här problem. Det mesta går ju att lösa med lite list och ödmjukhet. Generellt brukar nog bönder och markägare uppskatta lösningar som leder till winwin före hänvisningar till regler och krav på omstängsling.
Folk tänker så olika och det kan vara bra att ha med sig när man försöker lösa ett sånt här problem. Det mesta går ju att lösa med lite list och ödmjukhet. Generellt brukar nog bönder och markägare uppskatta lösningar som leder till winwin före hänvisningar till regler och krav på omstängsling.