Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hoppas att alla som uppskattar öppna landskap håller sig till att köpa svenskt kött i affären. Och frågar efter ursprunget på restaurang.
Självklart i gårdsbutiken 2 km bort och allt närproducerat.

• Gilla
GreenYoda och 4 till
  • Laddar…
Gustawen skrev:
Och bonden ifråga,ja,jag kan tycka han skött detta dåligt. Det är inget orimligt vi önskat av han.
Jag tycker det här är ett ganska oerhört uttalande. Det är han som äger marken, varför skulle han fråga grannar om lov vad han får göra på den?

Vad jag vet finns det inga regler du kan använda. Du kan naturligtvis bli en fruktansvärt jobbig granne och ställa till bråk men det drabbar nog dig själv värst.

Jag har kohage precis bredvid min tomt och tycker det bara är trevligt för övrigt. Det är ju inte som att de står och hänger över stängslet och vill in till mig... De går där ute och betar, ligger och idisslar och kalvarna leker.

• Gilla
SonnyListon och 9 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Till vintern kanske nötdjuren kan få lätt begagnat och uppvärmt badvatten att dricka? Betesmarker måste väl inte betas numera? Jag har fått för mig att det räcker med putsning så TS kan nog göra ett redigt bankomatutag och köpa sej några extra m runt tomten om han håller sig väl med djurägaren.
Bra idé med badvattnet!
Hur betesmark med bidrag ska skötas beror på vad den har fått för klassning, så det är inte säkert att det går att komma undan genom att 'bara' putsa av marken. Och att dessutom låta en ko-fientlig granne vara ansvarig för putsandet, känns minst sagt riskfyllt, när det är bondens bidrag som står på spel.

Claes Sörmland
Maskintok skrev:
Nä då man slår ca 50 cm på var sida om stängslet.. För når gräset fram efter regn så försvinner strömmen...
Jag har en stuga med elstängsel runt tomtgränsen som gränsar till bete, ekogård. Pratade med bonden om att slå gräset längs stängslet och han bara skrattade. Innan han skulle vara klar med alla kilometer elstängsel så skulle gräset ha vuxit upp där han började så det fanns ingen lönsamhet i det. Så gräset får växa upp där.

• Gilla
Anna Q Korhonen och 1 till
  • Laddar…
H
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hoppas att alla som uppskattar öppna landskap håller sig till att köpa svenskt kött i affären. Och frågar efter ursprunget på restaurang.
Köper endast svenskt, helst lokal producerat för att stödja Sverige eller Värmland.
Och få kortrest mat.
Och att jag får leva lite i tron och hoppas att djuren har haft ett så bra liv man kan ha innan de hamnar i butiken.

• Gilla
Elektra och 4 till
  • Laddar…
Anonymiserad 242012 skrev:
Har ringt och talat med dom med men de kunde inte ge något riktigt svar. Med lite tur så kan vi få fram något av en som jobbat på kommunen i 30 år men är nu pensionerad.
Han hade sina åsikter om hur detta är skött från bonden och de som hyr ut marken och hur detta borde gått till.
Han ska tala med lite gamla kollegor mm och se om det finns någon gammal paragraf.
Bara hoppas att han hittar något.
Och bonden ifråga,ja,jag kan tycka han skött detta dåligt. Det är inget orimligt vi önskat av han.
Det är stoooor yta vi talar om så det lilla vi önskat är som en fis i rymden.
Risken är att dom kommer hålla sig runtom här då det finns bra skuggområden och skydd med lite träd mm.
Det gör det inte någon annanstans.
Och det vi bett om är ca 30x30m. Alltså 90m2 och gärna mer.
De 90m2 utgör inte mer än ca 1% av totalytan de har att röra sig på.
Så har en önskan att de flyttar stängslet 30m från oss utåt sett från vårt håll. På en sida. Och 30m brett. Men men…..
Den siffran du anger - det är 900 kvm, mer än många villatomter idag.... du ha en avgränsning 30 m ut från er tomtgräns runt tre kanter ?
DET är 30x30 + 30x30/2 + 30x30 + 30x30/2 +30x30 = 3600 kvm.

• Gilla
GreenYoda och 3 till
  • Laddar…
H
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har en stuga med elstängsel runt tomtgränsen som gränsar till bete, ekogård. Pratade med bonden om att slå gräset längs stängslet och han bara skrattade. Innan han skulle vara klar med alla kilometer elstängsel så skulle gräset ha vuxit upp där han började så det fanns ingen lönsamhet i det. Så gräset får växa upp där.
är en del hemma som testat tråd och aggregat som slår av gräs när det växer upp.
Fungerar på en del gräs men inte allt.

Matte001 Matte001 skrev:
Är det jordbruksmark så är det inget som förändras. Man kan ha djur betade på åkern.
Lite information om att gå från skog till åker/bete och tillbaka hittar du här. Ta jordbruksmark ur produktion så att säga.

[länk]

Kan tillägga att det går att få pengar från staten för att återskapa betesmarker så det säger lite hur viktigt det är för Sverige och miljön med betande djur.

Historiskt har jordbruksmarken inte varit mycket värd och den har fått stå tillbaka för samhällsbyggnad men skulle tro att det redan har börjat svänga rejält i och med pandemin. Att vi snart kommer se lagar som värnar primär livsmedelsproduktion som är mycket långtgående. Märker att nuvarande lagar redan växlat i tillämpningen och att myndigheter har intagit en mer restriktiv hållning mot tex byggande på jordbruksmark.

Tiden då man kunde enkelt rulla ut en villamatta över en åker är nog förbi. Skall bli intressant att följa.
Så länge det inte är kommunen som propagerar för det (och den sedan tidigare äger marken.)

Skövde är ett exempel - men samma kommun kan även få för sig att inte ge bygglov för en ekonomibyggnad (maskinhall) på en gård därför att det förstör jordbruksmark... :(

A
H Hallerudsbo skrev:
är en del hemma som testat tråd och aggregat som slår av gräs när det växer upp.
Fungerar på en del gräs men inte allt.
Blir lite jobbigt med tanke på areal, men ännu sämre och jobbigare när man tänker på att volten går ner oerhört mycket om man inte slår ner gräset och djuren kan då gå ut som de vill.... .
:thinking:
Men det är klart lite jobb är det... därför många lejer för detta:rofl:

Nissens Nissens skrev:
Nej, att en jordbruksmark används som jordbruksmark bryter inte mot en endaste regel. Ungefär som att man får ha träd på en skogsfastighet.
Om ni vill påverka andras fastigheter så får ni väl komma överens med aktuell fastighetsägare. Ge hen en årlig arrendepeng för arealen ni inte vill skall användas till annat.

Hästar däremot finns det regler för.
I huvudsak därför att det ännu inte räknas som jordbruksverksamhet eller ett företag utan som ett fritidsnöje - även om man heter von eckerman och har egna och kunders hästar för säg 50 miljoner i stallet.
Vilket förklarar varför hästhagar med stall etc har ett svagare skydd vid exploateringar -
Vi har planerat villaområde här och då får det inte vara pga Miljö- och hälso-skäl några hästar i närheten.
Men jag lever på att träna och lära upp hästar!
Kan man leva på det ?? Spelar ingen roll.
Du får leta upp nya marker.

• Ledsen
Heidina
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Jag förutsätter att ni som tycker att lantbrukaren kan flytta sitt stängsel även tycker att det vore okej om han sade till husägaren att han inte får nyttja delar av sin tomt närmast betet då barn eller hundar kan störa korna.

Köper man ett hus med jordbruksmark runt omkring får man vara beredd på att det förekommer verksamhet man inte gillar där. Vad blir det nästa gång? Gnäll på att det luktar gödsel? Att det ryker när man harvar, sår, ringvältar och tröskar?
Javisst ja ... korna i hagen innebär att djurägaren verkligen har rätt att ställa krav på besökande hundägare att de aldrig släpper hunden lös eller eventuellt att de har verklig kontroll på hunden. Hunden FÅR INTE störa eller jaga korna.

• Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
Låter lite mysigt. VI brukar(de) låna ut vår betesmark på landet till en bonde för att slippa hålla efter marken. Visst de är inte 3 meter från bostadshuset. Men mysigt se dem där på åkern tycker jag

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Claes Sörmland
NEO_AMiGA NEO_AMiGA skrev:
Många svar här så kanske har detta redan tagits upp. Hur och vart tar ni dricksvatten? Brunn? Där vet jag att det finns regler hur nära en hage får ligga från tiden när vi hade kor på ängarna vid vårt lantställe.
Här finns ett rättsfall från MMD (2009-M 453) där en gammal grävd brunn faktiskt gavs ett skyddsavstånd från djurhållning (hästar) på 20 m:

https://databas.infosoc.se/rattsfall/1177

I fallet gällde det dock en hästhage och att de klagande grannarna kunde visa på höjda nitrathalter i brunnsvattnet över åren. Det fanns alltså ett problem som relaterade till kväveföroreningar och det kunde inte uteslutas att det kom från hästhållningen. Därmed var hästägaren tvungen att hålla hästarna mer än 20 m från brunnen.

Notera också hur MMD avvisar klagomål på flugor och gödsellukt i domen.

H
S skaraborgsfakir skrev:
I huvudsak därför att det ännu inte räknas som jordbruksverksamhet eller ett företag utan som ett fritidsnöje - även om man heter von eckerman och har egna och kunders hästar för säg 50 miljoner i stallet.
Vilket förklarar varför hästhagar med stall etc har ett svagare skydd vid exploateringar -
Vi har planerat villaområde här och då får det inte vara pga Miljö- och hälso-skäl några hästar i närheten.
Men jag lever på att träna och lära upp hästar!
Kan man leva på det ?? Spelar ingen roll.
Du får leta upp nya marker.
det har kommit nya regler på hästar och närhet förra året så nu får man ha hästar närmare bostäder än förut.
Så vi fick vårt bygglov för stall och hage.
Vi har hagen 20 m från grannhuset.
Grannen klaga inte på det heller.
Men det finns inga allergirisker så bara ha höst fick vi svar på enligt nya reglerna.

• Gilla
Elektra
  • Laddar…
Inte riktigt relevant här då det handlar om att bevilja nya bygglov för bostäder,…men lite intressant ändå…Ibland har 10m varit tillräckligt avstånd, ibland har 15m inte varit okay.
Djurhållning, Uppförande av ny bebyggelse i närheten av djurhållning
https://databas.infosoc.se/rattsfall/17450

• Gilla
Hallerudsbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.