Jag "gnölar" och svettas när jag rensar hagmark från sly pga att den inte betas längre
Avvakta och se hur det fungerar, den kan faktiskt bli ett lyft och jättebra.
Skulle det bli problem så finns det någon form av fakta att utgå från, nu är det bara gissningar.

• Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om ni fortsätter på linjen att blanda in kommunen riskerar ni att få hela grannskapet mot er, folk är normalt glada och tacksamma att jordbruksmark används även om det bara är till bete.
Med tanke på att man uppskattar det öppna landskapet och att marken extremt snabbt växer igen så skulle jag vara glad om vi fick kossor på betesmarkerna här. Tyvärr är det få kött och mjölkbönder kvar här.... Bara en jäkla massa hästar.
Som du säger. De som skulle motsätta sig bete här skulle bli väldigt impopulära. Och den som använder kommunen mot andra kan snart få en massa besök av kommunen själv.

Att nån för 12 år sen lovat att mark skulle användas till en viss sak är ju ingen garanti. I sånna fall ska man inte köpa en fastighet med 3 m från hus till tomtgräns.
Vill man att mark inte ska användas till ett visst ändamål får man köpa marken.

• Gilla
oliva och 8 till
  • Laddar…
Tycker inte det är något att slåss om. Utan som mest kanske fråga bonden om de kan sätta staketet några meter från tomten än direkt invid.

Borde inte påverka deras yta så mycket men du får nog bekosta material och tid för detta.

Nissens
L Thyrfalk skrev:
Borde inte påverka deras yta så mycket men du får nog bekosta material och tid för detta.
Hur menar du med det?
Ditt förslag innebär väl att det påverkar bondens tillgängliga yta?
Eller?

Nissens Nissens skrev:
Hur menar du med det?
Ditt förslag innebär väl att det påverkar bondens tillgängliga yta?
Eller?
Ja men inte "så mycket". Och vad som är för mycket kan enbart bonden svara på, om det är 0 eller 1000m2 gränsen går vid.

Jag förutsätter att ni som tycker att lantbrukaren kan flytta sitt stängsel även tycker att det vore okej om han sade till husägaren att han inte får nyttja delar av sin tomt närmast betet då barn eller hundar kan störa korna.

Köper man ett hus med jordbruksmark runt omkring får man vara beredd på att det förekommer verksamhet man inte gillar där. Vad blir det nästa gång? Gnäll på att det luktar gödsel? Att det ryker när man harvar, sår, ringvältar och tröskar?

• Gilla
ceno och 25 till
  • Laddar…
Gustawen skrev:
Så när vi kommer bada i vinter kan vi ha en ko ca 3m ifrån oss.
Känns inte alls roligt.

Likaså när man grillar mm.
Finns det inga lagar,bestämmelser mm för detta?
Det får gärna finns djur runtom men detta blir vääääldigt inpå oss.
Han har dessutom ”ringat” in oss.
Hage på 3 sidor av huset och tomten. Enda biten där det inte är är precis vid infarten och en lada men förövrigt så täcker det som sagt tre sidor av huset…
Vi har försökt få tag i bonden per tel men han svarar inte och har då skickat sms och förklarat hur vi känner men han har ingen förståelse….
Någon som vet något om detta?
Någon gammal regel,lag mm som man kan nämna.
Är inte ute efter bråka eller så. Önskar bara han kan visa lite respekt och flytta stängslet på framsidan vid altan och bad mm.
30m skulle räcka. Men helst gärna längre.
Och när det gäller yta…han kan flytta 100m och det skulle finna mat,yta mm i överflöd ändå åt korna.
Snälla,någon som kan hjälpa med kunskap om detta?
Förmodligen tar bonden in korna till vintern. Ganska många bönder brukar göra så. Vinterbada utan kor lär ni kunna göra. Och sommarbetet är inte på samma plats hela tiden då kor rör på sig. Så det är inte hela sommaren som ni får kor i närheten av pool och grill.

Och om nu du inte trollar så tycker jag att du ska gilla läget. Kor är inte farliga. Har du flyttat ut för att få lantluft så njut av den istället för att bråka med bonden. Sköter du dina kort rätt kan han kanske bistå med färsk mjölk eller kött du kan lägga på grillen.

Så ta det lugnt, du vänjer dig. Det är trevligare på landet än i stan, även om du inte kommit till den insikten riktigt än.

• Gilla
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
H
P Pin skrev:
Garanterat ingen infödd Stockholmare som kör taxi.
hmm hur mena du nu?
Tror det är många som är födda där eller flyttar dit

H Hallerudsbo skrev:
hmm hur mena du nu?
Tror det är många som är födda där eller flyttar dit
Flyttat dit, ja

H
P Pin skrev:
Flyttat dit, ja
ja men tror att många är födda där med

Myrstacken
H Hallerudsbo skrev:
ja men tror att många är födda där med
Vi brukar ha en ceremoni här varje år där vi sörjer för alla stackare som föds där...

• Gilla
  • Haha
Arvid och 2 till
  • Laddar…
Hej
Vet ej om vilka regler som gäller. Men en väg att gå är att ni erbjuder er flytta stängslet på er bekostnad samt betala för den del av arrendet som inte kan utnyttjas. Då blir det inga kostnader /extra jobb för bonden och han får svårare att säga nej.
Tror detta är ett smidigare sätt än att trycka upp paragrafer i ansiktet på honom Då finns risk att han surnar till och gör något annat med marken som förhoppningsvis håller sig innom reglerna men Kanse stör er mer än kor.

• Gilla
ivigtut och 4 till
  • Laddar…
Det är jättekonstigt att bonden vill ha korna direkt i på ert hus. Eller sätta stängsel direkt mot tomtgräns för den delen. Det bara måste vara en sur jäkel eller någon som trots allt har något otalt med dig. Om du inte kan lösa det med personen så får du väl göra ditt på din sida för att det inte skall finnas kor för nära. Borde inte vara jättesvårt.

• Arg
  • Haha
busholle och 4 till
  • Laddar…
Myrstacken
elpaco elpaco skrev:
Det är jättekonstigt att bonden vill ha korna direkt i på ert hus. Eller sätta stängsel direkt mot tomtgräns för den delen. Det bara måste vara en sur jäkel eller någon som trots allt har något otalt med dig. Om du inte kan lösa det med personen så får du väl göra ditt på din sida för att det inte skall finnas kor för nära. Borde inte vara jättesvårt.
Vad är det konstiga med att han vill utnyttja den mark han har eller betalar för...

• Gilla
Ulric och 15 till
  • Laddar…
Ett bete är ju i relation till mycket annat lantbrukare sysslar med tämligen milt, helt ok faktiskt.
Vi bor intill stycken som aldrig betas utan enbart är sådda med grödor.
När det är dags för ”fruktsaften” (som det står på tankarna) dvs säga pisset o flytgödslet, då luktar det.
Inget jag lider av, men det luktar rejält!
Så var glad så länge ni har bete intill huset o inte spannmålsodling.

Dessutom så är kor mysiga.
En ynnest för barnen (om ni/du har barn) att få ha möjligheten till att klappa kossor.
Dra stora tussar av friskt grönt gräs som man låter korna äta ur handen, känna deras väldigt sträva tunga ringla runt fingrarna o dra med handen över deras lena fuktiga mule.
Känn doften av deras rapar när de står o idisslar, lojt tittandes under lugg o med svansen sakta gungande upp över ryggen.
Gå in o klappa dem.
Hitta en sten som ungarna kan klättra upp på för att kunna komma upp på ryggen o rida på den där extra snälla o lugna kossan.
Jag lovar, ungarna kommer att älska det när kossan sakta kliver iväg o börjar beta samtidigt som de sitter uppe på kossan. De kan till o med lägga sig o vila upp mot halsen, med armar o ben hängandes ned på varje sida.
Fantastiskt för de som har möjligheten till det.
Så se kossorna i hagen som en gåva till er!
Något som i dagens allt mer effektiviserade jordbruk blir mer o mer sällsynt, tyvärr.

Nu blev det nästan som en kärleksförklaring från min sida.:crysmile:
Men jag sticker inte under stol med att jag tycker kor är trevliga varelser.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Magnus i E-tuna och 28 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.