K knipo skrev:
(För övrigt tycker jag att doften (japp, inte lukten) av kossor är trivsam.:cool:)
:love:

• Gilla
Anders_70 och 14 till
  • Laddar…
Gustawen skrev:
Så när vi kommer bada i vinter kan vi ha en ko ca 3m ifrån oss.
Mindre troligt.
Kor går inte ute på vintern.
En koskrämma?

• Gilla
  • Arg
saltis99 och 14 till
  • Laddar…
  • Gilla
FridaHaga
  • Laddar…
Gustawen skrev:
Grejen är att dom som styckade av detta hus och tomt för 12 år sedan sa att det inte vart någon beteshage här sen 30-talet och kommer inte bli heller.
Det ägs av en större herrgårdsförening eller nått liknande. och de bedriver inte jordbruk heller och har inte tänkt det.
Så ett tio år gammalt muntligt påstående har låst marken för alltid?

Ursäkta min raljerande ton men vi är ganska många som råkat ut för liknande saker och som är rätt trötta på det.

En annan klassiker är stackarna som köpte 1000m2 pittoreskt torp som sommarstuga, ensamt mitt ute i storskogen. Den skördeklara storskogen... Två år senare när familjen kom dit är det "torpet på hygget". :(

Se det från den ljusa sidan.
Du slapp granplantering kring huset.

• Gilla
  • Haha
stoffes och 25 till
  • Laddar…
Vill ni ha större distans till djuren är det ju rimligt att ni avstår lika stor del av er mark som ni vill att arrendatorn ska avstå?

• Gilla
Albingädda och 21 till
  • Laddar…
A
D Dr Jumping Jack skrev:
Mindre troligt.
Kor går inte ute på vintern.
En koskrämma?
beror på.
Vilken ras och om de har tillgång till att gå in. och ut som de vill.
först vid sträng kyla så ska mjölkkor vara inne.

Men köttdjur går ute.

• Gilla
Anders_70 och 6 till
  • Laddar…
A
Myrstacken Myrstacken skrev:
Ja eller som när min svåger förra året köpte en sommarstuga som stod mitt i ett vetefält..
Han är också betongskadad (stadsmänniska)
Plötsligt en dag när han stod och grillade fräste skördetröskan förbi 3 meter ifrån där han stod och grillade vid tomtgränsen..
Givetvis hade han även fönster och dörrar öppna på stugan som låg 6-7 meter från tomtgränsen..
Hans fru filmade incidenten..
Det såg mest ut som ett gyllenbrunt dammoln och någonstans däri kunde man urskilja min svåger med en dammig biff på en tallrik som försökte fly ..
Ett av mina bästa och mest älskvärda minnen av min svåger måste jag säga..
att dom sedan var tvugna och dammsuga i 3 dagar i stugan gladde mig extra mycket..
:rofl: dock gjorde föraren ett stort misstag..
Den som kör ett fordon som har möjlighet att skada människor måste beakta skyddsavstånd, brukar stå på kranen på skördaren, riggröret på röjsågen, och står även på en tröska... ca 70m.
Så där hade att kört med aggregatet rakt emot varit att föredra...:thinking:slungad sten från tröskan är ingen hit... om de tar illa...

• Gilla
Anders_70 och 5 till
  • Laddar…
Gustawen skrev:
Och det vi bett om är ca 30x30m. Alltså 90m2 och gärna mer.
De 90m2 utgör inte mer än ca 1% av totalytan de har att röra sig på.
Hur kan 30*30 bli 90 ? Är det 3*30 (=90) eller 30*30 (=900), som är 1% av den befintliga hagmarken ?

• Gilla
Grundlös och 17 till
  • Laddar…
A
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Hur kan 30*30 bli 90 ? Är det 3*30 (=90) eller 30*30 (=900), som är 1% av den befintliga hagmarken ?
Ja….ledsen för det.
Räknat som en kratta på allvar…. Pinsamt. Räknat helt galet. Sorry

• Gilla
Götesjö
  • Laddar…
H
Gustawen skrev:
Grejen är att den här tråden börjar tappad och få en massa sidospår mm.
Frågan var om det finns någon som vet om det finns någon regel,lag,bestämmelse mot hur dom stängt,ringat in oss?
Är inte ute efter bråka.
Har talat/mailat/sms:at med bonden och frågat om det finns möjlighet flytta stängslet,lagt fram hur vi känner för det mm men han ger bara nått halvluddigt konstigt svar om att hans kor är snälla och flugor drar dom inte runt med och lite fler sådana där halvluddiga svar men inte om flytta på stängslet.
Är en liten yta som vi ber om.
Som jag sa tidigare mark och miljö på kommunen vet reglerna.
De ska också stå på kommunens hemsida om du letar.
Att de inte vet som du skriver är bara för du prata med fel folk då var kommun har regler.
Dock så fanns väl hagen före ni flytta dit och då får man faktist räkna med att det kan bli djur där.

• Gilla
Melle1910
  • Laddar…
Claes Sörmland
Gustawen skrev:
Har talat/mailat/sms:at med bonden och frågat om det finns möjlighet flytta stängslet,lagt fram hur vi känner för det mm men han ger bara nått halvluddigt konstigt svar om att hans kor är snälla och flugor drar dom inte runt med och lite fler sådana där halvluddiga svar men inte om flytta på stängslet.
I all välmening, det låter som att ni har fått ett traditionellt svenskt nej.

Hur man ändrar på ett sånt? Ja det beror på arrendatorns personlighet. Men grundregeln brukar vara att inte ligga arrendatorn till last. Att han ska flytta stängsel är ju tyvärr det. Att ni står för kostnaden och böket är ju ett upplägg. Kanske att ni bygger ett extra stängsel runt er tomt och donerar det till arrendatorn?

Redigerat:
  • Gilla
uuu och 11 till
  • Laddar…
Gustawen skrev:
Grejen är att den här tråden börjar tappad och få en massa sidospår mm.
Frågan var om det finns någon som vet om det finns någon regel,lag,bestämmelse mot hur dom stängt,ringat in oss?
Är inte ute efter bråka.
Vill du förfoga över marken bör du försöka köpa eller arrendera den. Lantbrukaren som äger maken vill normalt ha en intäkt på sin mark och jag tror inte arrendet på betesmark är särskilt högt.

Du har små möjligheter att få till en rättslig grund att inte ha en beteshage nära ditt hus. Betesmarker anses normalt inte vara störande då djuren rör sig till och från. Ringa lukt och påverkan som en boende på landet får acceptera. Att du inte vill ha djur nära dig är inte skäl nog ur rättslig synvinkel.

När det gäller stängsel så är du helt rättslös och grannen har rätt att sätta stängsel på sin sida tomtgränsen. Elstängsel skall vara märkt med varningsskylt om jag minns rätt. Vill du ha en öppning in i hagen på något ställe brukar inte bönder vara omöjliga. Lätt att det hamnar något på fel sida som man behöver hämta.

• Gilla
Destrier och 14 till
  • Laddar…
Hur såg det ut innan semestern? Var det öppna fält och vad höll dem i så fall öppna?

• Gilla
oliva och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Rent juridiskt är det miljöbalken 2 kap. 3 § som kan påverka detta. Men det är en allmän skrivning (som dessutom ska modifieras av en rimlighetsbedömning enligt 2 kap. 7 §):

Skärmbild av en lagtext från miljöbalken som diskuterar skydd mot skada eller olägenhet relaterat till hälsa och miljön.

Så praxis är allt här. Vad säger då domar från fall där en markägare ansökt om att ändra användningen av jordbruksmark till bete för köttproduktion?

I fallet MÖD 2004:65 anmäldes ny köttproduktion med 70 tjurar i närheten av bostadshus till kommunen. Småhusägarna menade att kommunen skulle förbjuda detta som en del av tillsynen (MB 26 kap. 9 §). Det är också vad MÖD fann:

Skärmdump av en forumdiskussion om juridiska aspekter vid förändring av jordbruksmarkanvändning enligt miljöbalken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://lagen.nu/dom/mod/2004:65

Så kanske en öppning för TS? Har arrendatorn anmält sin nya verksamhet till kommunen? Fråga efter handlingarna hos kommunen.

• Gilla
  • Arg
ivigtut och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.