169 083 läst · 688 svar
169k läst
688 svar
Fått kohage runt 3 delar av huset. Lagar,regler? Vad gäller??
Iofs, om 90 m2 är ca 1 %, så utgör ju faktiskt den korrekta arean om 900 m2 10 %, vilket inte alls är obetydligt.Gustawen skrev:
Du skrev tidigare att du var uppvuxen med djur..Gustawen skrev:
Men det var nog inte med kossor va?
som sagt jag har dom själv vid tomtgräns och samt kanske 5m från min halvfärdiga uteplats.
Och har aldrig sett dom på kvällen framme vid staketet när vi är ute och grillar med vänner och spelar gitarr och sjunger osv..
Dom håller sig undan och inte ens min betongskadade (stadsmänniska) svägerska känner lukten av någon kobajs när hon är här.
Men vi kanske har annorlunda nötkreatur här eller så är ängen mycket större och dom sprider ut sitt bajs mer...
Jetkokos skrev:
Ursäkta min trötthet.
Dålig och räkna på kvällen.
90m2 utgör mindre än 1% av ytan.
Utan är ca 120000m2
Ca 1,2km långt, ca 100m brett och det är nog till och med lite mer.
90m2 av den ytan är väldigt lite.
Och odlingen har dom minsann tagit hänsyn till med oss inte ens nämnt detta
uppväxt med höns,grisar,får,köttkreatur,kossor,kalvar mm men vi hade de aldrig så nära på som 3m från vår altan eller husMyrstacken skrev:Du skrev tidigare att du var uppvuxen med djur..
Men det var nog inte med kossor va?
som sagt jag har dom själv vid tomtgräns och samt kanske 5m från min halvfärdiga uteplats.
Och har aldrig sett dom på kvällen framme vid staketet när vi är ute och grillar med vänner och spelar gitarr och sjunger osv..
Dom håller sig undan och inte ens min betongskadade (stadsmänniska) svägerska känner lukten av någon kobajs när hon är här.
Men vi kanske har annorlunda nötkreatur här eller så är ängen mycket större och dom sprider ut sitt bajs mer...
Vad är en herrgårdsförening?Gustawen skrev:
Om markägaren själv inte bedriver jordbruk är det ju bra att marken åtminstånde betas.
Prova att arrendera marken och klipp den som gräsmatta om ni har möjligheter att betala så bra så att markägaren blir intresserad.
Om ni fortsätter på linjen att blanda in kommunen riskerar ni att få hela grannskapet mot er, folk är normalt glada och tacksamma att jordbruksmark används även om det bara är till bete.
Tänkte dela med mig lite tankar i ämnet...
Hur gick det till när ni bad om att stängslet skulle flyttas? "öhh Bonnjä**l så här får du inte göra!! Flytta stängslet!!
Eller var ni lite mer snälla i er framtoning och var väldigt försiktiga i era önskemål?
Om ni körde enligt förta varianten så har ni kanske redan "bränt era bror" och kommer få svårt att få som ni vill.
Har ni fått det bekräftat att djuren kommer att gå där hela året om?? Eller kommer detta vara en av flera hagar som djuren kommer att flyttas mellan?
Kanske till och med att dom bara kommer att gå där från vår till höst och resten är dom hemma på gården i ett stall?
Normalt sett så har man ett antal områden som man flyttar djuren mellan allteftersom dom har betat ner gräset, och sen släpper man dit djuren när gräset har växt till sig, i så fall går dom hos er typ 1 - 3 veckor kanske och är någon annanstans ungefär lika länge, om ni inte redan "bränt era broar" så kanske ni kan föreslå att dom kan göra en lite mindre hage runt er lagom stor så det ta en vecka att beta av gräset där, och "bara" låta dom gå där tre fyra veckor under betessäsongen.
Hur gick det till när ni bad om att stängslet skulle flyttas? "öhh Bonnjä**l så här får du inte göra!! Flytta stängslet!!
Eller var ni lite mer snälla i er framtoning och var väldigt försiktiga i era önskemål?
Om ni körde enligt förta varianten så har ni kanske redan "bränt era bror" och kommer få svårt att få som ni vill.
Har ni fått det bekräftat att djuren kommer att gå där hela året om?? Eller kommer detta vara en av flera hagar som djuren kommer att flyttas mellan?
Kanske till och med att dom bara kommer att gå där från vår till höst och resten är dom hemma på gården i ett stall?
Normalt sett så har man ett antal områden som man flyttar djuren mellan allteftersom dom har betat ner gräset, och sen släpper man dit djuren när gräset har växt till sig, i så fall går dom hos er typ 1 - 3 veckor kanske och är någon annanstans ungefär lika länge, om ni inte redan "bränt era broar" så kanske ni kan föreslå att dom kan göra en lite mindre hage runt er lagom stor så det ta en vecka att beta av gräset där, och "bara" låta dom gå där tre fyra veckor under betessäsongen.
Grejen är att den här tråden börjar tappad och få en massa sidospår mm.
Frågan var om det finns någon som vet om det finns någon regel,lag,bestämmelse mot hur dom stängt,ringat in oss?
Är inte ute efter bråka.
Har talat/mailat/sms:at med bonden och frågat om det finns möjlighet flytta stängslet,lagt fram hur vi känner för det mm men han ger bara nått halvluddigt konstigt svar om att hans kor är snälla och flugor drar dom inte runt med och lite fler sådana där halvluddiga svar men inte om flytta på stängslet.
Är en liten yta som vi ber om.
Frågan var om det finns någon som vet om det finns någon regel,lag,bestämmelse mot hur dom stängt,ringat in oss?
Är inte ute efter bråka.
Har talat/mailat/sms:at med bonden och frågat om det finns möjlighet flytta stängslet,lagt fram hur vi känner för det mm men han ger bara nått halvluddigt konstigt svar om att hans kor är snälla och flugor drar dom inte runt med och lite fler sådana där halvluddiga svar men inte om flytta på stängslet.
Är en liten yta som vi ber om.
Vi bad om det snällt och förklarade hur vi känner. Vad altanen med grillandet och badandet och vad det betyder för oss.Zixten skrev:Tänkte dela med mig lite tankar i ämnet...
Men får bara skumma svar men inget direkt om han kan flytta det lite eller ej
Alla är vi givetvis olika.. men jag tror ni knappt kommer märka att ni har djur där och det faktiskt inte är så farligt.Gustawen skrev:
Den hagen du beskriver är väldigt stor dock vet jag inte hur många djur som går hos dig..
Som sagt jag har inte en enda gång känt bajs (gödsel) lukt från våra glada grannar..
Denna hagen här är ganska stor (tycker jag) 150 x 300 meter och här går 37 tjurar..
Vi ser dom knappt.. Den hagen du beskriver är ju 4 gånger så stor..
Men det kanske går flera hundra djur hos dig.. annars lär du ju knappt se dom..
1,2 km x 100m kanske t om ännu större skrev du..
kan du urskilja en ko på en km avstånd har du hyfsat skarpa ögon...
Ni kommer ju aldrig ens se djuren när de strövar omkring
kan ju tycka att om det stör så förbannat så borde arrendatorn kunna flytta in stängslet säg 5 m.. Men det är främst om denne vill..
Vill ni inte ha dem så nära er, se då till att stängslet inte har högt gräs i närheten.. Då vandrar de bort...
Sedan att någon ko står och glor emellanåt får man leva med....
Vill ni inte ha dem så nära er, se då till att stängslet inte har högt gräs i närheten.. Då vandrar de bort...
Sedan att någon ko står och glor emellanåt får man leva med....
Men har du erbjudit dig att betala med reda pengar? Djurhållaren bedriver sannolikt affärsverksamhet och är nog inte intresserad av gratisarbete.Gustawen skrev:
Det finns alltid massa olika parametrar att ta hänsyn till.
En klassisk fråga som brukar komma i dessa lägen är, vem bodde där först? Var det ni som byggde först o sedan har det blivit lantbruk runt omkring?
I sak en dum fråga, men dock tänkvärd.
Det är säkert inga problem för djurägaren att flytta tråden någon eller några meter bort om det är stora hagar. Men hur många är det som bor där? Om det bor fler i närheten o alla vill att tråden skall flyttas så krymper sannolikt betet en hel del, o då påverkar det såklart för djurhållaren.
Hur man sedan upplever närheten/närvaron av betesdjur, i detta fallet kor, är ju väldigt individuellt.
Personligen tycker jag ni är privilegierade.
Kossor tycker jag är mysiga, trivsamma o sköna djur. Jag har vuxit upp på vischan med kossor kring mig, så jag är väl partisk.
Precis som andra har skrivit så tror jag inte du behöver bekymra dig om lukten. Möjligen flugorna, beroende på hur det ser ut i omgivningen.
Att korna skulle stå o hänga precis vid ert hus om de har så stort utrymme att vistas på tror jag inte heller. Såvida inte vattenhon är placerad vid ert hus.
Så mitt råd är;
Sitt lugnt i båten o avvakta.
OM problem uppstår så tar du tag i det först då.
Då har du något konkret som du kan presentera för djurhållaren.
Jag tror att det är bättre det än att klaga på något som ännu inte inträffat.
Jag hoppas att all löser sig till ert bästa.
Lycka till.
(För övrigt tycker jag att doften (japp, inte lukten) av kossor är trivsam.)
En klassisk fråga som brukar komma i dessa lägen är, vem bodde där först? Var det ni som byggde först o sedan har det blivit lantbruk runt omkring?
I sak en dum fråga, men dock tänkvärd.
Det är säkert inga problem för djurägaren att flytta tråden någon eller några meter bort om det är stora hagar. Men hur många är det som bor där? Om det bor fler i närheten o alla vill att tråden skall flyttas så krymper sannolikt betet en hel del, o då påverkar det såklart för djurhållaren.
Hur man sedan upplever närheten/närvaron av betesdjur, i detta fallet kor, är ju väldigt individuellt.
Personligen tycker jag ni är privilegierade.
Kossor tycker jag är mysiga, trivsamma o sköna djur. Jag har vuxit upp på vischan med kossor kring mig, så jag är väl partisk.
Precis som andra har skrivit så tror jag inte du behöver bekymra dig om lukten. Möjligen flugorna, beroende på hur det ser ut i omgivningen.
Att korna skulle stå o hänga precis vid ert hus om de har så stort utrymme att vistas på tror jag inte heller. Såvida inte vattenhon är placerad vid ert hus.
Så mitt råd är;
Sitt lugnt i båten o avvakta.
OM problem uppstår så tar du tag i det först då.
Då har du något konkret som du kan presentera för djurhållaren.
Jag tror att det är bättre det än att klaga på något som ännu inte inträffat.
Jag hoppas att all löser sig till ert bästa.
Lycka till.
(För övrigt tycker jag att doften (japp, inte lukten) av kossor är trivsam.)
Utan att sparka för hårt på TS så är dessa diskussioner oerhört tröttsamma. Bonden ska anpassa sig efter husaren.
Det är fullständigt självklart att arrendatorn ska få nyttja marken till det som han arrenderat den för.
Jag är ganska övertygad om att kommunen inte kan göra någonting i detta fallet. Jag hoppas verkligen att det är så för annars skulle det bli väldigt svårt att vara lantbrukare. Du kan lugnt både grilla och bada med ett bete utanför tomten utan störas av korna. Fundera på hur kul det varit om det byggdes hus på tre sidor av er tomt istället, jag vet vilka åskådare jag hade valt när jag badar.
Det är fullständigt självklart att arrendatorn ska få nyttja marken till det som han arrenderat den för.
Jag är ganska övertygad om att kommunen inte kan göra någonting i detta fallet. Jag hoppas verkligen att det är så för annars skulle det bli väldigt svårt att vara lantbrukare. Du kan lugnt både grilla och bada med ett bete utanför tomten utan störas av korna. Fundera på hur kul det varit om det byggdes hus på tre sidor av er tomt istället, jag vet vilka åskådare jag hade valt när jag badar.
Ja eller som när min svåger förra året köpte en sommarstuga som stod mitt i ett vetefält..G-83 skrev:
Han är också betongskadad (stadsmänniska)
Plötsligt en dag när han stod och grillade fräste skördetröskan förbi 3 meter ifrån där han stod och grillade vid tomtgränsen..
Givetvis hade han även fönster och dörrar öppna på stugan som låg 6-7 meter från tomtgränsen..
Hans fru filmade incidenten..
Det såg mest ut som ett gyllenbrunt dammoln och någonstans däri kunde man urskilja min svåger med en dammig biff på en tallrik som försökte fly ..
Ett av mina bästa och mest älskvärda minnen av min svåger måste jag säga..
att dom sedan var tvugna och dammsuga i 3 dagar i stugan gladde mig extra mycket..