335 939 läst · 688 svar
336k läst
688 svar
Fasad med järnvitriol, järnvitrol
Som andra har påpekat så slår sig bredare panel lättare. Jag skulle rekommendera 28x100 eller 28x120.R Revoman skrev:
Järnvitrolen påskyndar nedbrytningen av ytan med hjälp av solen, det som tar 30-50år går på ett år (inte exakta år så klart)A AndersG skrev:
Det är ju därför man behandlar med JV, för att få ett gammalt utseende fort, det är ju inte pga den skyddande egenskapen (vilken är nästan noll, men med tanke på att man inte stänger in fukt så funkar det ju oftast riktigt bra)
Efter nåt år så skulle jag tro att skyddet mot beväxning är helt borta, då regn urlakat det
Ja obehandlad håller det länge om det är rätt förutsättningar, likväl som panel kan vara helt slut efter bara några år vid fel förutsättningar.
Utan att veta vad "fungicid" betyder tror jag att du har rätt vad det gäller påväxt. Vår fasad som är några år har inte en synlig prick mögel. Känns som det borde finnas svarta prickar annars.A AndersG skrev:
Tror inte att JV fungicida egenskaper har någon effekt i den koncentrationen som blir på panelen. Har du referens så skulle jag vara riktigt intresserad annars är det nog en ren killgissning.A AndersG skrev:
Det tar inte 30 år för obehandlat trä att bli grått om det utsätts för väder och vind. I övrigt har du rätt.nino skrev:
Järnvitrolen påskyndar nedbrytningen av ytan med hjälp av solen, det som tar 30-50år går på ett år (inte exakta år så klart)
Det är ju därför man behandlar med JV, för att få ett gammalt utseende fort, det är ju inte pga den skyddande egenskapen (vilken är nästan noll, men med tanke på att man inte stänger in fukt så funkar det ju oftast riktigt bra)
Efter nåt år så skulle jag tro att skyddet mot beväxning är helt borta, då regn urlakat det
Ja obehandlad håller det länge om det är rätt förutsättningar, likväl som panel kan vara helt slut efter bara några år vid fel förutsättningar.
Tjärvitriol ger ett visst skydd av panelen. Tjära är en gammal metod att skydda trä. JV ger inget skydd alls.W Wiesslan skrev:
Min fasad är som sagt helt fri från mögel efter flera år. Obehandlat virke tenderar till att bli prickigt väldigt snabbt här vid havet där jag bor.D Dr Jumping Jack skrev:
Om du bor vid havet och huset ligger öppet och torkar snabbt efter regn så brukar det inte bli mögelpåväxt. Eller så är det något annat. Att JV skulle ha effekt efter flera år tar jag som helt osannolikt. Sannolikt finns ingen JV alls på din panel nu.N nybyggarn3 skrev:
läget/omgivningen där huset är byggt kommer spela en stor roll också. Har man mycket skog runt huset är det större risk för mögel och det kan finnas en hel del skuggsidor som gör att processen tar längre.N nybyggarn3 skrev:
Bor man nära havet där det inte finns så värst mycket skog lär man ha bättre förutsättningar för att slippa påväxt/mögel.
Är man ute efter att få en fasad som blir riktigt silvergrå i nyansen så är närheten till Havsvatten, avsaknaden av skog runt huset och förstås att solen ligger på så länge som möjligt om dagarna de bästa förutsättningarna.
Sen finns det förstås andra faktorer som påverkar också, t.ex vilken typ av trädslag panelen är av / bredden på panelen / hur färsk den är när man behandlar den med järnvitrol / har den stått ute i solen före man behandlar den / är det stående/liggande panel / vilken mängd järnvitriollösning man använt. Regnar det mycket eller inget alls de första månaderna man satt upp panelen, kontra mängden solljus… osv,osv
MÅNGA Faktorer som spelar roll helt enkelt!
Slutsatsen är att man aldrig kan säga exakt vilken nyans av grått panelen kommer få och när den kommer bli grå men en sak är säker: grå blir den förr eller senare. Risken för påväxt/mögel kommer alltid finnas oberoende var huset finns men som redan nämnts finns det mer fördelaktiga ställen än andra.
Jag tycker själv att det är väldigt spännande att se förändringen i panelen som sker med tiden och att man inte helt vet hur den kommer se ut om 6 månader, 1 år , 5år …
Gillar man spänning skall man välja järnvitriol
Är förstås svårt att veta vad som beror på vad men jag hade några omålade panelbrädor på ett uthus en vinter. Dom blev väldigt prickiga. Även grannen har ett mindre hus som är helt omålat och det ser tråkigt ut med allt mögel.D Dr Jumping Jack skrev:
Även om all JV är borta har ju något hänt med ytan på virket. Kanske är den mindre utsatt för påväxt?
N nybyggarn3 skrev:Är förstås svårt att veta vad som beror på vad men jag hade några omålade panelbrädor på ett uthus en vinter. Dom blev väldigt prickiga. Även grannen har ett mindre hus som är helt omålat och det ser tråkigt ut med allt mögel.
Även om all JV är borta har ju något hänt med ytan på virket. Kanske är den mindre utsatt för påväxt?
Kan det vara så att mögelfläckarna syns mycket tydligare på obehandlat trä, om det är relativt nytt?
Kan kanske även vara så att sporerna har svårare att fästa på den JV behandlade ytan, pga nedbrytning av träet?
Kanske får din fasad mer sol, mer vind som sagt är det mycket som spelar in...
Jag har bilder på min sida där jag fotograferat söderväggen med jämna mellanrum. Våra väggar är grågröna och varierar med vädret.J jvhavshus skrev:
https://www.pedago.fi/dalton/hus/Hus8/jarnvitriol.html