335 939 läst · 688 svar
336k läst
688 svar
Fasad med järnvitriol, järnvitrol
Mängden järnvitriol är ju korrekt men man skall inte ha kopparvitriol. Nu är ju 30 g så lite att jag gissar att det försvinner lätt på utsatta ställen, Däremot kan det hänga kvar under takfot och på liknande ställen. Vi får seR Revoman skrev:
Koppar är ju brunt men efter ett tag så oxiderar och ärgar det och blir grönt. Vet inte om det gäller kopparvitriol. Bara gissar nu. Talar av egen erfarenhet, kopparvitriol gör huset grönt. Inte omedelbart och inte mycket men tillräckligt för att bli störande. Ångrar den behandlingen. Bättre att inte behandla alls.nino skrev:
Målade du med roller, pensel eller tryckspruta?Alnervik skrev:
Enligt Gysinge byggnadsvårds rekommendation ska du vänta. Är som sagt inget farligt att låta det stå så länge man har reko virke. Jag tyckte det var lite jobbigt att låta fasaden vara utan nåt, trots att inte järnvitriol ger nått skydd på det sättet.
Jag körde med Gysinges järnvitriol samt med Hedins silverbets i, då hade fasaden stått obehandlat i 5 månader.
Här är precis när det är nybehandlat, under taket ser ni att det fortfarande är obehandlat.
[bild]
Detta är ca 1 månad efter jag behandlat panelen.
[bild]
Detta är idag, 8 månader efter behandling
[bild]
Det känns ljusgrått när panelen är torr, mer mörkgrått när det regnat och panelen är blöt. Supernöjd med vårt val att köra järnvitriol.
Smörj alltid för uppsättning, jag badade mitt virke innan 2 ggr och med tork emellan. borstade med pensel för att få bort luft på skråsidan, låt inte panelen ligga i solen , då blir den gul kanske på olika ställen och hela huset blir flammigt när vitrolen kommer på. Silverbets blandas i vitrolen.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 2 008 inlägg
Min erfarenhet är att panelen blir grå snabbare istället för att få en grönaktig ton, om den får sol på sig innan behandlingen. Silverbets är en kortsiktig lösning som inte gör någon skillnad i längden, inte heller kopparvitriol.J jonaserik skrev:
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 2 008 inlägg
Jag har för mig att jag skrivit om detta innan när jag experimenterade lite innan vi satte vår nya panel. Såhär blev iallafall resultaten:
1) Obehandlat; 2) JV+ Silverbets 3) JV 4) JV + KV
Någon månad senare (minns inte exakt tidsperiod tyvärr)
Jag skulle påstå att de är identiska. Vi använde således enbart JV på vår panel. Resultatet är inget att klaga på tycker vi.
1) Obehandlat; 2) JV+ Silverbets 3) JV 4) JV + KV

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon månad senare (minns inte exakt tidsperiod tyvärr)

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Jag skulle påstå att de är identiska. Vi använde således enbart JV på vår panel. Resultatet är inget att klaga på tycker vi.

Logga in
Skapa konto