325 222 läst · 672 svar
325k läst
672 svar
Fasad med järnvitriol, järnvitrol
Skulle naturligtvis ha skrivit " bryta ner ytan på träet väldigt snabbt"A AndersG skrev:
Istället för att väder och vind ska göra ytan grå så bryter JV ner ytan och man får samma resultat fast betydligt fortare
Avgörande hur snyggt silvergrått trä blir beror beror på hur solen ( och jag tror regn och vind) kommer åt. Under takutsprång som skyddar tar det väldigt lång tid. En altal som ligger horisontellt blir vackert grå på 2 somrar.flamman100 skrev:
Någon som vet vad som är bästa tipset för att få panelen att hålla sig relativt ljusgrå. Gör det skillnad om man behandlar efter att panelen suttit uppe ett tag eller inte?
Vi ska bygga en fjällstuga i höst och några hus runtomkring som behandlades efter att panelen suttit ett tag och de har alla fått en fin silverljusgrå färg (dock bara suttit uppe i ett 1-2 år).
De är behandlade med JV med iblandning av såpa och silverbest såvitt jag vet. Den första med grått tak har suttit uppe längre (2 år åtm.)
[bild]
[bild]
Jag blandade i trätjära och fick fram en brun färg, inte alls silvergrå, men hållbarare
Regn och vind påverkar också, skall bli intressant att följa med hur vårt nybyggda hus kommer börja skilja sig på sol och havssidan mot söder/sydväst jäntemot skuggsidan mot norr. Redan nu ser man hur mycket snabbare fasaden har grånat där sol/vind/vatten ligger på dagarna i ända.D Dr Jumping Jack skrev:
Ett exempel på nedbrytningen som nåmndes tidigare : på Norrsidan får man stickor i fingrarna när man smeker panelen (finsågat panelvirke som rekommenderas för Järnvitrol)
på sydsidan är panelen redan slät, inga stickor fastnar i handen. Detta redan efter 3-4 månader. Järnvitrol+silverbetslösning användes bild nedan från sydsidan
Här syns även väldigt bra varför det är viktigt att täcka in hussockeln ordentligt för att undvika rostfläckar! Visst det går att få bort men man vill ju undvika onödigt arbete
Hur mycket blandade du i?H Hussematte skrev:
Ja gillar inte den gröna färg, nästan som tryckat virke, som jag sett att det blir på en del hus. Vill gärna ha att färgen går mot det brunare.
Något annat tips till mig?
En del har bladat i kopparvitriol och det ger en skarp grön färg, helt onödigt. Om du är orolig så behandla inte alls.B Byggsnyggen skrev:
Är inte det motsägelsefullt?H Hussematte skrev:
Varför kombinera ett ämne som påskyndar nedbrytningen av ytan (järnvitriol) med ett ämne som skyddar ytan (tjära)?
Tjära är ett utmärkt ämne för behandling/skydd av en träfasad, men att tillsätta järnvitriol till tjäran bör inte tillföra något?
Det finns ju förvisso Tjärvitriol att köpa färdigblandat, men som jag fattat det så handlar det om en tjära med grått pigment, dvs den innehåller inget järnvitriol trots att namnet antyder det.
Obs, se inte ovanstående som kritik, jag är ingen expert på området, jag försöker snarare inleda ett resonemang kring vad iblandning av järnvitriol i tjärbaserade blandningar kan ge för effekter.
Du tänker på Auson Tjärvitriol. Den heter väl så för att resultatet blir väldigt likt järnvitriol men kanske lite gråare. Till skillnad från järnvitriol finns här ju en skyddseffekt av tjäran. Nypåstruken ger den brun nyans som bleknar snabbt. Mitt hus är behandlat med järnvitriol men all nybyggnation, friggebodar, växthus är med Tjärvitriol och resultatet är mycket lyckat. Växthusvägg behandlad med Tjärvitriol för 2 år sedan:G Gabbe1 skrev:Är inte det motsägelsefullt?
Varför kombinera ett ämne som påskyndar nedbrytningen av ytan (järnvitriol) med ett ämne som skyddar ytan (tjära)?
Tjära är ett utmärkt ämne för behandling/skydd av en träfasad, men att tillsätta järnvitriol till tjäran bör inte tillföra något?
Det finns ju förvisso Tjärvitriol att köpa färdigblandat, men som jag fattat det så handlar det om en tjära med grått pigment, dvs den innehåller inget järnvitriol trots att namnet antyder det.
Obs, se inte ovanstående som kritik, jag är ingen expert på området, jag försöker snarare inleda ett resonemang kring vad iblandning av järnvitriol i tjärbaserade blandningar kan ge för effekter.
![Vägg av trä behandlad med Tjärvitriol visande grånat trä och en vit taklampa.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/515/515037-45f508e344027223d631595a6446887e.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja. Men den produkten innehåller inget järnvitriol om jag fattat det hela rätt, trots att namnet antyder det.
Det verkar för övrigt vara en mycket bra produkt som erbjuder ett skydd för fasaden och resultatet på din bild är ju mycket snyggt.
Det jag främst funderade över i mitt förra inlägg var resultatet av att blanda järnvitriol och tjära, och om det öht finns någon mening med en sådan blandning?
Det verkar för övrigt vara en mycket bra produkt som erbjuder ett skydd för fasaden och resultatet på din bild är ju mycket snyggt.
Det jag främst funderade över i mitt förra inlägg var resultatet av att blanda järnvitriol och tjära, och om det öht finns någon mening med en sådan blandning?
Tror att det är feltänktG Gabbe1 skrev:Ja. Men den produkten innehåller inget järnvitriol om jag fattat det hela rätt, trots att namnet antyder det.
![Exteriör av hus med nymålad fasad i ljusa nyanser, svarta fönsterkarmar och stuprör.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/517/517491-002b3a82be847586f8f35e44114a852a.jpg)
Logga in
Skapa konto
![Ny målad träfasad med horisontella plankor, fönster och detaljer i svart.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/517/517490-ea2bd306f5b88e40f33b54685b001828.jpg)
Logga in
Skapa konto
![Ny målad träfasad med horisontella plankor, fönster och detaljer i svart.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/517/517490-ea2bd306f5b88e40f33b54685b001828.jpg)
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Lite beroende på om det är hyvlat och färskt virke i panelen, det finns träsyra i panelen den kan ställa till det.
Kan bli lite grönare i början men går över i mörkare senare, kam ta lite tid, det är inget som blir direkt utan kanske nästa år.
Kan bli lite grönare i början men går över i mörkare senare, kam ta lite tid, det är inget som blir direkt utan kanske nästa år.
Är ganska rå yta så det är inte hyvlat. Får ge det mer tid baraJ jonaserik skrev: