329 630 läst · 679 svar
330k läst
679 svar
Fasad med järnvitriol, järnvitrol
Wow -J jvhavshus skrev:
Vet du vilket järnvitriol märke de målad med? Fabrikat på vår järnvitriol är Gysinge
Har ett gammalt mexitegelhus med trä på gavelspetasr och rött glasreat tegeltak och bestämde oss att ta huset från 1969 till 2021 genom att lägga om taket till svart bandtäckt aliminumplå samt stående panel som sätts utanpå tegel samt järnvitrolas föfr minimalt med undershåll liksom teglet samt att det blir för jäkla snyggt!
Nu till gå tillväga, jag har bestält rak hakfalspanel i 3 samt 3,6 m-kängder för att slippa fogar, åtgång ungefär 2500 löpmeter, men har inte bestämt mig för om jag ska bada virket, spruta med en lågtryck eller pensla. Det som oroar mig är att vi har en ganska gög betongsockel (samt källare) och kommer på ena sidan bygga ett nytt trädäck och uterum längs hela västdasaden som då är nyuppsatt och ny-järnvitrolad. Vi kommer också att ha en helt ny halvrund betongtrappa i tre steg som kommer vara i antracitfärgad betong. Trappan ska dit för fasad, och trädäck och uterum precis efter fasad och nu blir jag orolig att läsa om allt utfällt järn från fasaden som kanske gör att uterummet och kanalplasttak samt betongtrappa kommer bli missfärgat.
Hur faeen hade ni gjort?
Har hela tiden tänkt mig att bygga ett kar, doppa all panel några dagar innna uppsättning så ingen risk för att trät hinner slå sig - men å andra sidan kanske man minskar riksen för utfällning om man doppar och det får "härda" några dagar innan det sätts upp på fasaden? Vid pensling eller med spruta måste man ju täcka alla betongsocklar och trappa under en ganksa lång tid vilket blir svårt.
Så nu behöver jag verkligen er experthjälp - hur fasen hade ni gjort?
Nu till gå tillväga, jag har bestält rak hakfalspanel i 3 samt 3,6 m-kängder för att slippa fogar, åtgång ungefär 2500 löpmeter, men har inte bestämt mig för om jag ska bada virket, spruta med en lågtryck eller pensla. Det som oroar mig är att vi har en ganska gög betongsockel (samt källare) och kommer på ena sidan bygga ett nytt trädäck och uterum längs hela västdasaden som då är nyuppsatt och ny-järnvitrolad. Vi kommer också att ha en helt ny halvrund betongtrappa i tre steg som kommer vara i antracitfärgad betong. Trappan ska dit för fasad, och trädäck och uterum precis efter fasad och nu blir jag orolig att läsa om allt utfällt järn från fasaden som kanske gör att uterummet och kanalplasttak samt betongtrappa kommer bli missfärgat.
Hur faeen hade ni gjort?
Har hela tiden tänkt mig att bygga ett kar, doppa all panel några dagar innna uppsättning så ingen risk för att trät hinner slå sig - men å andra sidan kanske man minskar riksen för utfällning om man doppar och det får "härda" några dagar innan det sätts upp på fasaden? Vid pensling eller med spruta måste man ju täcka alla betongsocklar och trappa under en ganksa lång tid vilket blir svårt.
Så nu behöver jag verkligen er experthjälp - hur fasen hade ni gjort?
Fortsätter denna fantastiska tråd! Jag funderar på om man borde behandla änden av panelen med något mer/annat än järnvitriol? Tänker på snittytan mot marken, borde den oljas in med någon vattenbaserad olja tex? Eller räcker det att snedsåga och köra med JV? Hur har ni gjort?
Jag misstänkte det! Är det någon risk att det sugs upp och syns på fasadens framsida eller brukar det hålla sig på ändträet?
Före! Började igår, sen slog det mig att det där med olja kanske vore smart..
Har JV sen 15 år tillbaka och 45 grader med spets utåt , inget hänt. Tänk till lite med smörjningen, det kommer att sköljas av lite och rinna ner, så inget trä under första året som kan bli missfärgat. Blir som brunt. Sem får inte panelen ligga i solen, den blir gul och när JV kommer på så blir den randigt/fläckigt. In under en press så solen inte kommer åt, ingen vit sådan. Panelen mörknar fortare om den läggs i solen efter smörjning, man brukar även blanda in silveroxid i JV för att få den lite vackrare.
Någon som vet vad som är bästa tipset för att få panelen att hålla sig relativt ljusgrå. Gör det skillnad om man behandlar efter att panelen suttit uppe ett tag eller inte?
Vi ska bygga en fjällstuga i höst och några hus runtomkring som behandlades efter att panelen suttit ett tag och de har alla fått en fin silverljusgrå färg (dock bara suttit uppe i ett 1-2 år).
De är behandlade med JV med iblandning av såpa och silverbest såvitt jag vet. Den första med grått tak har suttit uppe längre (2 år åtm.)
Vi ska bygga en fjällstuga i höst och några hus runtomkring som behandlades efter att panelen suttit ett tag och de har alla fått en fin silverljusgrå färg (dock bara suttit uppe i ett 1-2 år).
De är behandlade med JV med iblandning av såpa och silverbest såvitt jag vet. Den första med grått tak har suttit uppe längre (2 år åtm.)

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Olja på ändträet är alltid bra. Kom ihåg att jv har minimal skyddseffekt, det är nästan som att lämna panelen obehandlad vilket också funkar bra. Den blir silvergrå.K Kolonistuga Rosa skrev:
Efter några år finns det nog mycket lite jv på panelen. Den grå färgen beror mer på att solljuset påverkar ytan på panelen och inte så mycket på hur du har behandlat panelen. De sidor på huset som blir mycket solbelysta blir vackert silverfärgade. Norrsidan blir inte det, den blir mer mörk. Du får inte ha träd eller annat som skuggar huset om du vill ha perfekt silvergrå färg.flamman100 skrev:
Någon som vet vad som är bästa tipset för att få panelen att hålla sig relativt ljusgrå. Gör det skillnad om man behandlar efter att panelen suttit uppe ett tag eller inte?
[bild]
[bild]
Rå linolja är det bästa mot vatteninträngning och röta!K Kolonistuga Rosa skrev: