319 341 läst · 667 svar
319k läst
667 svar
Fasad med järnvitriol, järnvitrol
Länge skulle jag säga. Jag hade grundsockeln på mitt hus täckt i 1 år efter att fasaden kom upp och kan ändå se missfärgningar.J jvhavshus skrev:Hej,
Vi har för några veckor sedan fått upp hela fasaden på vårt nya hus som är behandlat med järnvitriol med silverbets blandning. Panelen har redan blivit grå och fin och ändrar för varje dag. Vädret har varit gynnsamt med massor av sol och total torka, inget regn alltså.
Nu har de lovat regn till helgen för första gången och det är det som oroar mig då vi har gjutit betongterass runt hela huset ( ca. 150m2 ) är betongterassen som förvisso är intäckt med byggplast men det är svårt att få plasten att hållas under fasadbrädorna, när det blåser mycket så släpper den loss och betongen blir synlig.
Är alltså rädd att det kommer rinna vitriol ner under plasten som sedan blir rostfläckar när vi tar bort plasten och har ingen bra lösning på detta. Så jag undrar om jag skulle strunta i plasten helt och skölja av/tvätta betongen varje gång det har regnat eller chansa att mängden vitriolvatten som kommer ner under plasten inte orsakar rostfläckar.
Någon som vet hur länge efteråt som Panelen släpper av sig järnvattenblanding?
Problemet är väl att det inte regnar på fasaden varje gång om det inte blåser. Läste om någon som hade spolat av sin fasad men är inte säker på att det är en bra idé heller...
Får försöka snickra ihop en fålla/ränna från den nedersta panelen och styra bort vattnet som kommer rinna helt enkelt... Hussockeln kan jag leva med att blir missfärgad men är så oerhört förtjust i den ljusgråa stålglättade betongen som terassen har, skulle vilja behålla det "råa" utseendet.
Kanske det går att slipa bort någon eventuell rost-fläck ifall det skulle bli det, kanske någon betongexpert kan svara på det? Är alltså väderbeständig betong som gjutits och stålslipats
Får försöka snickra ihop en fålla/ränna från den nedersta panelen och styra bort vattnet som kommer rinna helt enkelt... Hussockeln kan jag leva med att blir missfärgad men är så oerhört förtjust i den ljusgråa stålglättade betongen som terassen har, skulle vilja behålla det "råa" utseendet.
Kanske det går att slipa bort någon eventuell rost-fläck ifall det skulle bli det, kanske någon betongexpert kan svara på det? Är alltså väderbeständig betong som gjutits och stålslipats
Laddar upp några bilder på betongens utseende, mycket fukt ännu under plasten då den fortfarande släpper fukt ifrån sig, slutresultatet skall förhoppningsvis vara som det ljusgråa när vi tar den i bruk.
Sen en bild på husets baksida mot havet där den största delen av betongterassen finns, en 2 meter bred kan runt huset finns sedan som går att se på sista bilden.
Byggarna hade stansat fast plasten först men den släppte då det började blåsa lite häftigare, syns på en gammal bild jag har tagit. Finns som ni ser inte mycket utrymme för plasten under sista fasadbrädan och ingen ordentlig fästpunkt heller så skulle behöva ha tyngd på plasten under fasaden. uppskattningsvis är mellanrummet endast 5mm så ni kanske förstår utmaningen...
Sen en bild på husets baksida mot havet där den största delen av betongterassen finns, en 2 meter bred kan runt huset finns sedan som går att se på sista bilden.
Byggarna hade stansat fast plasten först men den släppte då det började blåsa lite häftigare, syns på en gammal bild jag har tagit. Finns som ni ser inte mycket utrymme för plasten under sista fasadbrädan och ingen ordentlig fästpunkt heller så skulle behöva ha tyngd på plasten under fasaden. uppskattningsvis är mellanrummet endast 5mm så ni kanske förstår utmaningen...
Det var ett tag sedan jag startade denna tråd, är det intressant att lägga upp hur fasaden ser ut idag?
Alltid intressant att se bilder.
I have just tried iron sulphate solution on a roof i am building - it works great on untreated wood and gives an almost immediate grey colour, darker after 24 hrs, but seems to have no effect of wood that has been treated with clear wood preserver first. I should have used the iron sulphate before the wood preserver. The wood preserver I used was barrettine premier wood preserver (clear). This probably proves that the wood preserver seals the wood quite well!
This is an odd application of the magic mix, never seen a wood roof like this in Sweden. But I think in your case the mix is overkill.D diynick skrev:I have just tried iron sulphate solution on a roof i am building - it works great on untreated wood and gives an almost immediate grey colour, darker after 24 hrs, but seems to have no effect of wood that has been treated with clear wood preserver first. I should have used the iron sulphate before the wood preserver. The wood preserver I used was barrettine premier wood preserver (clear). This probably proves that the wood preserver seals the wood quite well!
J jvhavshus skrev:Laddar upp några bilder på betongens utseende, mycket fukt ännu under plasten då den fortfarande släpper fukt ifrån sig, slutresultatet skall förhoppningsvis vara som det ljusgråa när vi tar den i bruk.
Byggarna hade stansat fast plasten först men den släppte då det började blåsa lite häftigare, syns på en gammal bild jag har tagit. Finns som ni ser inte mycket utrymme för plasten under sista fasadbrädan och ingen ordentlig fästpunkt heller så skulle behöva ha tyngd på plasten under fasaden. uppskattningsvis är mellanrummet endast 5mm så ni kanske förstår utmaningen...[/QUOTE
Hejsan - vi kommer befinna oss i liknade situation inom kor
Hejsan - vi kommer inom kort vara i samma situation - vi ska ha betongplatta som altan och måla huset i järnvitriol. Gick det bra att skydda för din del? Blev det några fläckar? Hur länge kommer du ha plasten som skydd?J jvhavshus skrev:Laddar upp några bilder på betongens utseende, mycket fukt ännu under plasten då den fortfarande släpper fukt ifrån sig, slutresultatet skall förhoppningsvis vara som det ljusgråa när vi tar den i bruk.
Det kommer nog fläckar genast plasten inte ligger tätt på, tyvärr. Dock finns det nog en del olika medel som man får bort rostfläckarna med som vi redan provat skrubba bort, onödigt arbete blir det förstås och i värsta fall måste man kanske slipa lite lätt för att få bort all rost, den färdiga ytan kan också ta stryk i värsta fall.
Det var en ordentlig storm som drog in så plasten blåste av för oss och fasaden mot söder blev genomdränkt av regn så det rann av helt sjuka mängder med rostvstten som genast sögs upp av betongen. Nu har vi ny plast och mycket tyngd på och det verkar fungera bättre, men kommer säkert finnas fläckar att tvätta bort i efterhand…
plasten kommer nog ligga på tills hösten iaf. Någon sade att det tar ett år före det slutar rinna, andra efter några enstaka skyfall av regn. Jag antar mängden järnsulfat som man behandlat panelen med spelar roll, alltså hur ”indränkt” den blivit vid behandlingen.
en annan faktor lär ju vara hur mycket regn som kommer på panelen, kommer garanterat vara olika beroende på vilken sida av huset som blir mest utsatt, känns som södra sidan på vårt hus inte kommer rinna av så mycket mera men får se... Om någon annan har information/erfarenhet angående ”Urlakningen” av panelen tas detta gärna emot!
Om du skall göra som mig och behålla den råa stålglättade betongytan på altan skulle jag täcka in den VÄLDIGT bra. Skall du måla/lägga plattor på senare så har det ju inte så stor betydelse.
Det var en ordentlig storm som drog in så plasten blåste av för oss och fasaden mot söder blev genomdränkt av regn så det rann av helt sjuka mängder med rostvstten som genast sögs upp av betongen. Nu har vi ny plast och mycket tyngd på och det verkar fungera bättre, men kommer säkert finnas fläckar att tvätta bort i efterhand…
plasten kommer nog ligga på tills hösten iaf. Någon sade att det tar ett år före det slutar rinna, andra efter några enstaka skyfall av regn. Jag antar mängden järnsulfat som man behandlat panelen med spelar roll, alltså hur ”indränkt” den blivit vid behandlingen.
en annan faktor lär ju vara hur mycket regn som kommer på panelen, kommer garanterat vara olika beroende på vilken sida av huset som blir mest utsatt, känns som södra sidan på vårt hus inte kommer rinna av så mycket mera men får se... Om någon annan har information/erfarenhet angående ”Urlakningen” av panelen tas detta gärna emot!
Om du skall göra som mig och behålla den råa stålglättade betongytan på altan skulle jag täcka in den VÄLDIGT bra. Skall du måla/lägga plattor på senare så har det ju inte så stor betydelse.
Sannolikt har panelen spikats med någon billigare spik, man bör använda rostfri spik om man väljer järnvitriol som ytbehandling. Blir det fula fläckar där rosten ”rinner” ner på panelen får du byta ytbehandlingR Revoman skrev:
inget att oroa dig över sålänge det är galvaniserad spik. Vi valde rostfria spikar för att undvika rostiga spikhuvuden men är väl mera smaksak, rostfria spikhuvuden sticker ju ut mera tydligt då istället.R Revoman skrev:
Tack för snabbt och bra svar! Vi kommer att få panelen målad på fabriken så vi hoppas att vi slipper att det urlakar sig för mycket men bra tips att vi ska skydda det väl. Om det blir fläckar på betongen - hur tog du bort detta?J jvhavshus skrev:Det kommer nog fläckar genast plasten inte ligger tätt på, tyvärr. Dock finns det nog en del olika medel som man får bort rostfläckarna med som vi redan provat skrubba bort, onödigt arbete blir det förstås och i värsta fall måste man kanske slipa lite lätt för att få bort all rost, den färdiga ytan kan också ta stryk i värsta fall.
Har du byggt ett nytt hus eller ett befintligt? Vore kul att få se lite bilder. Vi kommer att bygga ett arkitekt ritat modernt funkis hus. Precis startat ett IG konto #villacapelurbo
Nytt hus, fabriksmålat. Så ni kan räkna med ordentlig urlakning.
Måste kolla upp vad det var för medel, finns många olika sorter som fungerar. Fråga någon lokal städfirma för råd.
Här är några bilder på altanen
Måste kolla upp vad det var för medel, finns många olika sorter som fungerar. Fråga någon lokal städfirma för råd.
Här är några bilder på altanen