329 630 läst · 679 svar
330k läst
679 svar
Fasad med järnvitriol, järnvitrol
Ett hemligt tips
Nu har jag inte läst hela tråden, men ferrogent hos lantmännen i 20kg säck är utmärkt att blanda med vatten och måla med, mycket billigare än att köpa det som färg. Halva huset här är målat så, andra halvan från fabrik. Ser ingen skillnad efter 3 år.
Nu har jag inte läst hela tråden, men ferrogent hos lantmännen i 20kg säck är utmärkt att blanda med vatten och måla med, mycket billigare än att köpa det som färg. Halva huset här är målat så, andra halvan från fabrik. Ser ingen skillnad efter 3 år.
J johankr skrev:En liten järnvitriolrapport efter att ha satt upp knappt hälften.
• Jag använde 22x145 granpanel av ganska bra kvalitet vad det verkar. Mestadels kärnvirke.
• Att stryka på vitriolen var ingen konst. Jag använde 700g järnvitriol, en halv påse (typ några gram) silverbets, lite diskmedel och tio liter vatten. Det gäller att röra om ofta under påstrykningen för somligt sjönk till botten. Jag använde kallvatten, kanske därför.
• Jag har haft lösning stående i flera veckor utan problem. Det är bara att röra om och stryka på igen.
• Takutsprång och pannbrädor har suttit uppe ett tag och blev jättegrå direkt. Samma sak med de bitar av den nya panelen som solens strålar nått vid lagring. Jag förmodar att det jämnar ut sig.
• Jag har testat på några bitar tryckt virke och det verkar som att det blir ett okej resultat där också. Inte flammigt och definitivt snyggare än det gröna.
Ska försöka återkomma med en liten rapport om min fasadtyp också. Vid ett senare tillfälle dock.
Hur blev det på det tryckta virket? Har en altan i tryckt framför en friggebod jag tänkte köra järnvitriol på, vore fint med samma ton!
Vet inte om jag frågat förut men gör det igen för säkerhets skull
Ska köra upp 60kvm panel till stugan om 2 veckor. Tänkte jag skulle stryka den med järnvitrolblandningen, låta överflödigt rinna av sedan strölägga panelen och lägga på plåttak. Sedan sätta upp den i mitten på juni nångång.
Finns det nån risk med att strölägga ?
Tänkte mest på ränder efter ströna.
Finns det nån risk att man blöter upp spånten så den sväller o torkar så man får problem vid montering av panelen när den ska upp?
Vill ju inte stå o slå ihop alla spånter.
Panelen är 22x170mm rå granyta med 2 faser.
Finns det nån risk med att strölägga ?
Tänkte mest på ränder efter ströna.
Finns det nån risk att man blöter upp spånten så den sväller o torkar så man får problem vid montering av panelen när den ska upp?
Vill ju inte stå o slå ihop alla spånter.
Panelen är 22x170mm rå granyta med 2 faser.
Kan man lägga de behandlade ytorna mot varandra? Alltså två och två, för att sedan strö?
ja, det mörknar av uv-ljus, så om du skyddar ytorna mot ljus så blir det inte randigt. men kanterna lär ju inte ligga mörkt -> du får ett smalrandigt hus... fast å andra sidan brukar det mörkna rätt fort.
Vi la vår panel (4 halvpaket) i bad (10 plankor åt gången) och sen la på hög utan strö, dock typ var 5 plan la vi strö för att få in luft i traven.
Vi fick varken ränder och virket torkade upp fint.
Vi har även kompletterat med foder efter ca 1 år och den antog samma färg efter några månader.
Så bara stapla på, med eller utan strö för det funkade här
Vi har även kompletterat med foder efter ca 1 år och den antog samma färg efter några månader.
Har du möjlighet att dela lite bilder på hur slutresultatet blev?M mackan_kal skrev:Vi la vår panel (4 halvpaket) i bad (10 plankor åt gången) och sen la på hög utan strö, dock typ var 5 plan la vi strö för att få in luft i traven.
Vore intressant att se bilder från någon som behandlade innan panelen sattes upp. Verkar finnas olika åsikter om vad som blir bäst och om det blir någon skillnad i slutändan.
Ska ev bygga fritidshus och funderar då på järnvitriol.
Har tittat på hus ”live” samt Googlat på bilder. Det som slår mig är att många hus verkar bli väldigt gröna vilket jag inte vill ha. Huset ska vara brungrått, önskar jag.
Hur undviker man att det blir så grönt?
Skickar med en bild på hus från Alingsashuspaket.se där färgen är snygg, tycker jag. Gör dock inget om den blir lite mörkare med tiden men inte grön.
Har tittat på hus ”live” samt Googlat på bilder. Det som slår mig är att många hus verkar bli väldigt gröna vilket jag inte vill ha. Huset ska vara brungrått, önskar jag.
Hur undviker man att det blir så grönt?
Skickar med en bild på hus från Alingsashuspaket.se där färgen är snygg, tycker jag. Gör dock inget om den blir lite mörkare med tiden men inte grön.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder