329 630 läst · 679 svar
330k läst
679 svar
Fasad med järnvitriol, järnvitrol
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 996 inlägg
Beror jättemycket på träet. Skall för övrigt vara gran som ytterpanel, eller lärk då.. Även sågningen av virket spelar roll, initialt. Vi har en balkong som är sågad, resten råplanat och numera ser man ingen skillnad.Adampadam skrev:
Adampadam skrev:
Ytan blir gråare snabbare med Silverbets. Vad jag förstått har detta inte någon påverkan på slutresultatet (när slutresultatet är definitivt kan jag inte heller säga) det finns så många faktorer som påverkar som du kanske läst i tidigare inlägg. För vissa sker förändring i panelen ännu efter 20 år medans andra har fått en silvergrå yta på 5 år.
Har sett att en del fasader blir onödigt gröna. Varför blir det så och hur kan man undvika detta? Vill ha den brungrå färgen, inte grön.
Har läst att man kan blanda i lite kopparsulfat. Kan det vara boven som gör fasaden grön?
Har läst att man kan blanda i lite kopparsulfat. Kan det vara boven som gör fasaden grön?
Av egen erfarenhet för att undvika grönt är att blanda i silverbets. Som redan nämnts finns det massor med andra faktorer som påverkar slutresultatet också.B Byggsnyggen skrev:
En sak till:
Tänkte behandla brädorna innan de sätts upp.
Tänkte försöka göra det under hösten innan det blir för kallt för att sätta upp dem under eftervintern/våren.
Hur ska de förvaras efter behandling. Om man lägger strö blir de väl randiga. Ska man lägga behandlade ytorna mot varandra och sedan strö varannat varv? (Ström ligger alltså på baksidan av brädorna.)
Eller blir det för tätt att lägga två behandlade ytor mot varandra?
Något annat att tänka på? Hur ska man täcka dem i höst/vinter? Ska man försöka att förvara dem inne i en lada eller funkar det bra utomhus, täckt med presenning?
Tack för alla tips.
Tänkte försöka göra det under hösten innan det blir för kallt för att sätta upp dem under eftervintern/våren.
Hur ska de förvaras efter behandling. Om man lägger strö blir de väl randiga. Ska man lägga behandlade ytorna mot varandra och sedan strö varannat varv? (Ström ligger alltså på baksidan av brädorna.)
Något annat att tänka på? Hur ska man täcka dem i höst/vinter? Ska man försöka att förvara dem inne i en lada eller funkar det bra utomhus, täckt med presenning?
Tack för alla tips.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 996 inlägg
B Byggsnyggen skrev:En sak till:
Tack för alla tips.
Det hade inte jag gjort, men jag har ju min egen teori om hur man undviker den gröna tonen.B Byggsnyggen skrev:
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 996 inlägg
Kortfattat så anser jag att det blir bäst av att panelen först fått lite sol och börjat gulna (gäller dock gran/furu). Sen på med JV. Sen bör panelen vara lite grov, alltså ingen z-panel eller liknande så går det in bättre.
Så då kanske man ska sätta upp dem obehandlade och behandla dem till sommaren? Men då har man ju andra problem. Dels har jag förstått att man måste vara noga med att täcka och dels blir det svårtrare att komma åt överallt.Onsalakorven skrev:
Hmmm
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 996 inlägg
Nej, det tror jag är för länge. Dock inga problem med att täcka mm, inte för oss iallafall. Med en tryckspruta kör du hela huset på en förmiddag.B Byggsnyggen skrev: