318 517 läst · 667 svar
319k läst
667 svar
Fasad med järnvitriol, järnvitrol
Täcka måste du göra ändå, det tar många månader innan panelen blivit helt urlakad om du vill slippa rostfläckar. Du kan väl bada brädorna före uppsättning i ett badkar om du är orolig att du inte kommer åt överallt, finns många som använt sig av den metoden i denna tråd och har även en polare som gjorde så, funkade bra för honom!B Byggsnyggen skrev:
Allt detta jobb bara för att skynda på något som väder och vind sköter utan att du behöver göra något alls.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 935 inlägg
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 935 inlägg
Jo jag vet vad du menar, men trots att du verkar tycka att det är omständigt det som beskrivs så är det inget mot en vanlig målning. Det bör du ju kunna hålla med om, samtidigt som jag kan hålla med om att det är tyngre än att inte göra något alls.D Dr Jumping Jack skrev:
Hej!
Jag ska klä mitt sommarhus i järnvitrol, vi badade all panel i juli och den har legat under presenning fram tills nu när vi är redo att sätta upp all panel. Vi har köpt aliminiumfönster från Westcoast i en grå färg och jag undrar om någon vet om järnvitrolet kan färga av sig på fönster och fönsterbleck? Mvh, Anna
Jag ska klä mitt sommarhus i järnvitrol, vi badade all panel i juli och den har legat under presenning fram tills nu när vi är redo att sätta upp all panel. Vi har köpt aliminiumfönster från Westcoast i en grå färg och jag undrar om någon vet om järnvitrolet kan färga av sig på fönster och fönsterbleck? Mvh, Anna
ja, det är klart eftersom behandlingen inte skyddar virket mot väta alls.Bara färger med olika typer av olja kan göra det.R Revoman skrev:
Jag skulle inte göra om det misstaget att endast använda vitriol...har gjort det en gång...det är ju som att måla med vattenfärg...
Vad hade du för panel då?H Hussematte skrev:
Fungicid=svampdödande....N nybyggarn3 skrev:
Jag tror att solbränd trätjära ger det bästa långvariga skyddet..många gamla kyrkor behandlar ju trädetaljer så..