B Byggsnyggen skrev:
Så då kanske man ska sätta upp dem obehandlade och behandla dem till sommaren? Men då har man ju andra problem. Dels har jag förstått att man måste vara noga med att täcka och dels blir det svårtrare att komma åt överallt.
Hmmm
Täcka måste du göra ändå, det tar många månader innan panelen blivit helt urlakad om du vill slippa rostfläckar. Du kan väl bada brädorna före uppsättning i ett badkar om du är orolig att du inte kommer åt överallt, finns många som använt sig av den metoden i denna tråd och har även en polare som gjorde så, funkade bra för honom!

Allt detta jobb bara för att skynda på något som väder och vind sköter utan att du behöver göra något alls.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Allt detta jobb bara för att skynda på något som väder och vind sköter utan att du behöver göra något alls.
Allt detta jobb i förhållande till att måla huset varannat år menar du?

Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Allt detta jobb i förhållande till att måla huset varannat år menar du?
Nej, allt detta jobb istället för att inte behandla alls, huset grånar till exakt samma slutresultat utan någon behandling alls. Varför inte strunts i JV behsndlingen.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Nej, allt detta jobb istället för att inte behandla alls, huset grånar till exakt samma slutresultat utan någon behandling alls. Varför inte strunts i JV behsndlingen.
Jo jag vet vad du menar, men trots att du verkar tycka att det är omständigt det som beskrivs så är det inget mot en vanlig målning. Det bör du ju kunna hålla med om, samtidigt som jag kan hålla med om att det är tyngre än att inte göra något alls.

Hej!
Jag ska klä mitt sommarhus i järnvitrol, vi badade all panel i juli och den har legat under presenning fram tills nu när vi är redo att sätta upp all panel. Vi har köpt aliminiumfönster från Westcoast i en grå färg och jag undrar om någon vet om järnvitrolet kan färga av sig på fönster och fönsterbleck? Mvh, Anna

Inte när den är målad och fått torka.

• Wow
gaia
  • Laddar…
Hur är det med putsen på grunden?

A anna-ny skrev:
den kommer rosta när det regnar, är väldigt svårt att undvika även fast man täcker in och skyddar. Men det går att tvätta bort / måla i efterhand

• Gilla
anna-ny
  • Laddar…
Ok, tusen tack för snabba svar!

A anna-ny skrev:
Täcke grunden skulle jag säga. Fönster och bleck är inget problem.

• Gilla
anna-ny
  • Laddar…
R Revoman skrev:
Är det större risk att panelen slår sig när den blir blöt och torkar vid slagregn tex? Tycker min panel har en tendens att kupa sig:thinking:
Spikat med 75mm spik och 22x170mm granpanel som är spontad och dubbelfasad.
;)ja, det är klart eftersom behandlingen inte skyddar virket mot väta alls.Bara färger med olika typer av olja kan göra det.
Jag skulle inte göra om det misstaget att endast använda vitriol...har gjort det en gång...det är ju som att måla med vattenfärg...

H Hussematte skrev:
;)ja, det är klart eftersom behandlingen inte skyddar virket mot väta alls.Bara färger med olika typer av olja kan göra det.
Jag skulle inte göra om det misstaget att endast använda vitriol...har gjort det en gång...det är ju som att måla med vattenfärg...
Vad hade du för panel då?

N nybyggarn3 skrev:
Utan att veta vad "fungicid" betyder tror jag att du har rätt vad det gäller påväxt. Vår fasad som är några år har inte en synlig prick mögel. Känns som det borde finnas svarta prickar annars.
Fungicid=svampdödande....
Jag tror att solbränd trätjära ger det bästa långvariga skyddet..många gamla kyrkor behandlar ju trädetaljer så..

H Hussematte skrev:
Fungicid=svampdödande....
Jag tror att solbränd trätjära ger det bästa långvariga skyddet..många gamla kyrkor behandlar ju trädetaljer så..
Dalbränd trätjära....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.