329 630 läst · 679 svar
330k läst
679 svar
Fasad med järnvitriol, järnvitrol
Är det någon som har erfarenhet av att måla en tidigare järnvitriol behandlad fasad? Fungerar alla typer av färgsystem eller är slamfärg att rekommendera?
Slamfärg borde gå bra, men har fasaden suttit uppe länge så bör du först ta bort alla döda träfibrer på ytan.
Det var sol i dag. Litet nya bilder!
Kul att denna sida fortfarande får så mycket trafik. Det förekommer en hel massa missförstånd om järnvitriol. Hoppas att jag får leva så länge att jag kan posta bilder då fasaden suttit uppe 50 år
Kul att denna sida fortfarande får så mycket trafik. Det förekommer en hel massa missförstånd om järnvitriol. Hoppas att jag får leva så länge att jag kan posta bilder då fasaden suttit uppe 50 år
Vart hittar vi bilderna?A AndersG skrev:Slamfärg borde gå bra, men har fasaden suttit uppe länge så bör du först ta bort alla döda träfibrer på ytan.
Kul att denna sida fortfarande får så mycket trafik. Det förekommer en hel massa missförstånd om järnvitriol. Hoppas att jag får leva så länge att jag kan posta bilder då fasaden suttit uppe 50 år![]()
hur Har fasaden funkat???
Jättetacksam för svar så vi står i valet o kvalet nu när vi ska bygga nytt...
Jättetacksam för svar så vi står i valet o kvalet nu när vi ska bygga nytt...
Jag körde bara med järnsulfat från granngården, kostade typ 200 för 270kvm hus.
Blandade i egenbyggt kar av plyfa och ångbroms som jag doppade brädorna i bara. Mycket smidigt!
Ca 8 mån sen vi satte upp panelen (nyligen klätt runt garageportarna, därav färgen)
Blandade i egenbyggt kar av plyfa och ångbroms som jag doppade brädorna i bara. Mycket smidigt!
Ca 8 mån sen vi satte upp panelen (nyligen klätt runt garageportarna, därav färgen)

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 996 inlägg
Det verkar som de flesta förespråkar att behandla panelen så tidigt som möjligt efter uppsättning, alternativt att doppa ”färskt” virke i kar. Min erfarenhet bör man inte göra så utan låta virket sitta uppe och ”få lite färg”, men vad anser ni?
Redigerat: