329 630 läst · 679 svar
330k läst
679 svar
Fasad med järnvitriol, järnvitrol
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 996 inlägg
Lite dåligt med svar eller kommentarer här. Är det så att de flesta låter snickaren hantera virket och materialet själva, och därför inte har en uppfattning?
Vi har nu beställt virke till vår fasad vilket blev norrlandsgran i dimensionerna 22x70/95/120 som ska blandas på fasaden. Relationen blir 3:2:1 dvs färre av den bredare sorten. Vi tror det kommer bli kanon!
Vi har nu beställt virke till vår fasad vilket blev norrlandsgran i dimensionerna 22x70/95/120 som ska blandas på fasaden. Relationen blir 3:2:1 dvs färre av den bredare sorten. Vi tror det kommer bli kanon!
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 996 inlägg
Jag skulle också villja dela med mig om ett litet experiment, för det är få som beskriver just hur deras behandling bestod av. Vi testade nyligen tre olika ”recept” med järnvitriol, kopparvitriol & silverbets. Alla med en liten skvätt såpa.
1. Obehandlad (vänster)
2. Järnvitriol + silverbets
3. Järnvitriol + kopparvitriol
4. Järnvitriol (höger)
Resultatet efter ett par veckor är att silverbetsen givit störst störst effekt (väntat) men att kopparvitriolen tillsynes knapp gjort nått. Dock är koncentrationen väldigt liten (30g på 10 liter). Testet gjordes på ”vanligt byggmaxvirke” som penslades med lösningen på den hyvlade sidan. Tyvärr är vi lite sent ute med själva testet eftersom vi får virket om en vecka, men än sålänge känns det som att det räcker med enbart järnvitriolen. Är det någon som använt kopparvitriol och fått någon effekt?
Mvh Andreas
1. Obehandlad (vänster)
2. Järnvitriol + silverbets
3. Järnvitriol + kopparvitriol
4. Järnvitriol (höger)

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Resultatet efter ett par veckor är att silverbetsen givit störst störst effekt (väntat) men att kopparvitriolen tillsynes knapp gjort nått. Dock är koncentrationen väldigt liten (30g på 10 liter). Testet gjordes på ”vanligt byggmaxvirke” som penslades med lösningen på den hyvlade sidan. Tyvärr är vi lite sent ute med själva testet eftersom vi får virket om en vecka, men än sålänge känns det som att det räcker med enbart järnvitriolen. Är det någon som använt kopparvitriol och fått någon effekt?
Mvh Andreas
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 996 inlägg
Nu har vårt virke kommit och man kan lätt säga att det är skillnad på virke & virke!
Överst på bilden ytterpanel från byggmax, underst senvuxen gran från norrland... dessutom i den dimension jag sökte!
Mvh Andreas
Överst på bilden ytterpanel från byggmax, underst senvuxen gran från norrland... dessutom i den dimension jag sökte!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh Andreas
Skaplig skillnad ... Det ser lovande ut! Vi går i samma banor som ni. Har du lust att dela med dig av priset på virket från Norrland?andr.ljung skrev:
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 996 inlägg
Hej,
Jag håller på att planerat inför ett husbygge och är inne på panel med järnvitriol. Har ögnat i genom denna fantastiska tråd och hittat lite olika bud om vad man behöver täcka första tiden.
Vi ska ha fönster och dörrar med grå aluminiumutsida. Tak och bleck i samma kulör. Min plan är att täcka grunden men inte fönster och plåtar. Att täcka alla plåtdetaljer känns inte hållbart då vi ska ha ett tak som ansluter mot en högre yttervägg, vilket innebär att både ståndskivor och det lägre taket skulle behöva täckas.
Är detta tillräckligt? Har någon fått missfärgningar som inte gick att tvätta bort på plåtar eller fönster med lackad aluminium?
Tack på förhand!
Jag håller på att planerat inför ett husbygge och är inne på panel med järnvitriol. Har ögnat i genom denna fantastiska tråd och hittat lite olika bud om vad man behöver täcka första tiden.
Vi ska ha fönster och dörrar med grå aluminiumutsida. Tak och bleck i samma kulör. Min plan är att täcka grunden men inte fönster och plåtar. Att täcka alla plåtdetaljer känns inte hållbart då vi ska ha ett tak som ansluter mot en högre yttervägg, vilket innebär att både ståndskivor och det lägre taket skulle behöva täckas.
Är detta tillräckligt? Har någon fått missfärgningar som inte gick att tvätta bort på plåtar eller fönster med lackad aluminium?
Tack på förhand!
Det är lugnt att inte täcka fönster. Jag gjorde inte det och det kom en hel del järnvitriol på fönster och fönsterbleck då jag sprejade på lösningen. Jag var lat och torka inte bort fläckarna direkt utan efter ett par dagar i sol, och alla fläckar gick att få bort med trasa med vattenN nybyggarn3 skrev:Hej,
Tack på förhand!
Tack för svar. Det lutar starkt mot att endast täcka grunden.Alnervik skrev:
Nu närmar sig montaget av panelen. Planen är att skruva upp panelen men är osäker på vilken korrosionsklass som krävs. Av estetiska själ skulle jag vilja använda den guldfärgade varianten av ytbehandlad skruv framför blank rostfri. Tror den kallas corrseal. Korrosionsklass på de varianter jag kikat på är C4. Blev lite osäker när en byggare hävdade att de inte använde den typen av skruv vid montering av lärk eftersom den kunde ge missfärgningar, utan körde på rostfri skruv.
Hur ligger det till med skruv och järnvitriol? Stoppar corrseal eller krävs det rostfritt?
Tack på förhand.
Hur ligger det till med skruv och järnvitriol? Stoppar corrseal eller krävs det rostfritt?
Tack på förhand.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 996 inlägg
Hej,N nybyggarn3 skrev:Nu närmar sig montaget av panelen. Planen är att skruva upp panelen men är osäker på vilken korrosionsklass som krävs. Av estetiska själ skulle jag vilja använda den guldfärgade varianten av ytbehandlad skruv framför blank rostfri. Tror den kallas corrseal. Korrosionsklass på de varianter jag kikat på är C4. Blev lite osäker när en byggare hävdade att de inte använde den typen av skruv vid montering av lärk eftersom den kunde ge missfärgningar, utan körde på rostfri skruv.
Tack på förhand.
Svaret brukar bero på var i landet man bor, eller rättare sagt hur nära havet. I kustnära områden bör man välja rostfritt (a4) men i inlandet kan man säkert klara sig med galvat eller kanske corrseal. Rent spontant skulle jag dock inte chansat, speciellt inte med lärk. Tänk på att ytbelaggda korrosionsskydd bryts ner med tiden till skillnad från syrafast rostfritt. Priset på skruven är betydligt högre, men en engångskostnad. Tråkigt om billigare skruv om 10år leder till fula fläckar eller i värsta fall panelbyte...
Vi valde vanlig trallskruv i dimensionen 4,2x75mm i rostfritt a4. Kostar ca 350kr för 200 st men ibland har man tur och hittar billigare. Jag gjorde ett kap och fick tag på 22 lådor för 93kr styck... då var det inte mycket att fundera på!
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
A4 rostfritt bör användas på lärkträ eftersom det kan bli missfärgat annars. Kanske blir skillnad om trät behandlas med järnvitrol och ev missfärgningar då inte syns.N nybyggarn3 skrev:Nu närmar sig montaget av panelen. Planen är att skruva upp panelen men är osäker på vilken korrosionsklass som krävs. Av estetiska själ skulle jag vilja använda den guldfärgade varianten av ytbehandlad skruv framför blank rostfri. Tror den kallas corrseal. Korrosionsklass på de varianter jag kikat på är C4. Blev lite osäker när en byggare hävdade att de inte använde den typen av skruv vid montering av lärk eftersom den kunde ge missfärgningar, utan körde på rostfri skruv.
Tack på förhand.
Jag hade kört rostfritt alla gånger
Tack för svar.holmberg87 skrev:
Jag var visst lite otydlig. Panelen jag ska sätta är gran med järnvitriol. Var när snickare började prata om lärk som jag blev osäker på vad som krävs i mitt fall.
Huset är extremt kustnära. Dock i Bottenviken.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Aha okej! Ja i de fall man spikar panel så är det ju bara galvat. Men när du säger nära kusten så använd rostfritt om du skruvar. Det blir ju en engångskostnad som hållerN nybyggarn3 skrev:
Produkter som diskuteras: "kamspik"

Kamspik
Kamspikar kännetecknas av deras tydliga räffling längs spikens kropp, vilket ger dem en förbättrad utdraghållfasthet. Detta gör dem särskilt lämpliga för att sammansätta virke och andra tyngre material.
Läs mer
Ähh. Jag har järnvitriol på huset (två våning 270kvm) och hela ladugården. Har suttit i ca 5-6år. Använde vanlig spik, inga problem.