329 391 läst · 679 svar
329k läst
679 svar
Fasad med järnvitriol, järnvitrol
Liten undran, är ni nöjda med era fasader?
Själv är jag mest nöjd med att fasaden knappt slitits alls under de år jag haft den obehandlad, det blir skiftningar iom fuktighet samt väderstreck, Men i det stora hela är det en fantastisk fasad. Inga tecken på röta eller annat alls.
Själv är jag mest nöjd med att fasaden knappt slitits alls under de år jag haft den obehandlad, det blir skiftningar iom fuktighet samt väderstreck, Men i det stora hela är det en fantastisk fasad. Inga tecken på röta eller annat alls.
Afton! Gratulerar mig själv till första inlägget efter år av läsande på detta forum. Har givit mig mycket inspiration och lösningar. Jag och tjejen köpte tomt för ett drygt år sedan och började bygga i somras.
Skriver i denna tråd för att dela med mig av Min erfarenhet av järnvitriol. Vi köpte vanligt järnsulfat från granngården, (mycket prisvärt) . Därefter tillverkade vi ett badkar och doppade all panel under en helg. Sedan firade vi att all fasadmålning var gjord de närmsta +20 åren.
Vår fasad är i 7 nyanser av grönt, allt beroende på väder och vind. Provbiten vi målade i början av sommaren har legat i absolut solläge. Den otroligt varma och jävliga solen som var har gjort provbiten väldigt vacker och silvrig. Och det ger oss hopp om att fasaden kommer anta en vacker grå nyans i sinom tid.
Vill man däremot ha en jämn silvrig nyans så fort som möjligt rekommenderar jag starkt en hyvlad panel. De reglar vi målat är så satans fina så den gröna sågade panelen på huset blir nå så fruktansvärt avundsjuk.
Skriver i denna tråd för att dela med mig av Min erfarenhet av järnvitriol. Vi köpte vanligt järnsulfat från granngården, (mycket prisvärt) . Därefter tillverkade vi ett badkar och doppade all panel under en helg. Sedan firade vi att all fasadmålning var gjord de närmsta +20 åren.
Vår fasad är i 7 nyanser av grönt, allt beroende på väder och vind. Provbiten vi målade i början av sommaren har legat i absolut solläge. Den otroligt varma och jävliga solen som var har gjort provbiten väldigt vacker och silvrig. Och det ger oss hopp om att fasaden kommer anta en vacker grå nyans i sinom tid.
Vill man däremot ha en jämn silvrig nyans så fort som möjligt rekommenderar jag starkt en hyvlad panel. De reglar vi målat är så satans fina så den gröna sågade panelen på huset blir nå så fruktansvärt avundsjuk.
Har inte tagit något framifrån på ett tag, ser lite mörkare ut nu. Bilden togs tidig vår. Vår tanke var att ha svart plåttak men det fick vi inte. Blev riktigt nöjda med detta ändå. Benders platta takpannor har vi!W Willitod skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här sitt mitt ut efter 2 år
Västkusten Göteborg
Västkusten Göteborg
Tack för bilden! Ser snyggt utS softis skrev:
Hej Jonathan! Blev det någon tjärvitriol och blev då bra, något att rekommendera?Jonatan79 skrev:
Vi målade 3-5 dagar innan uppsättning och lite komplettering efteråt. Väldigt lite som släpper om det hinner torka innan uppsättning. Lite missfärgat på plintar men det gör inget, det kan man dölja. Inga problem med fönsterfoder eller karmar eller ytterdörr. Har planerat tjärvitriolen för nästa ombyggnad, tror på det starkt pga skyddet och att det inte är lika blaskigt att måla med. Blir också lite mörkare verkar det som enligt återförsäljare.
Hej. Jodå, vi slet på och fick allt målat och uppsatt innan vintern. Enda nackdelen är att man måste måla utomhus , helst inte under tak då det är en stark doft. Men sen doftare det gott när den fått torka in. Fördel: relativt billigt, lättstryken, en strykning innan uppsättning och enligt mig är det silvergråa det snyggaste utseendet efter några år.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 996 inlägg
Hej!
En fråga om skruv till obehandlad panel! Vi byter panelen på huset till våren vilket jag nu börjat plannera inför men jag har undrat över när det gäller just val av skruv. Vi kommer ha omvänd (stående) lockpanel med 22x95mm ytterbräda samt 22x45mm bottenbräda, skruvat (ev spikat) mot liggande 22mm spikläkt, totalt 66mm. Vilken typ av skruv bör man välja till ytterbrädan för att det både ska bli snyggt men givetvis också sitta kvar... 75mm trallskruv går ju fint igenom spikläkten med de blir ju också grövre (4,8mm) så jag är rädd att skallen blir för stor. Räcker det att köra 60mm skruv om man utgår från att man även försänker den något? Längden gör en del prisskillnad på skruven i o m att den är rostfri... vad har ni valt?
En fråga om skruv till obehandlad panel! Vi byter panelen på huset till våren vilket jag nu börjat plannera inför men jag har undrat över när det gäller just val av skruv. Vi kommer ha omvänd (stående) lockpanel med 22x95mm ytterbräda samt 22x45mm bottenbräda, skruvat (ev spikat) mot liggande 22mm spikläkt, totalt 66mm. Vilken typ av skruv bör man välja till ytterbrädan för att det både ska bli snyggt men givetvis också sitta kvar... 75mm trallskruv går ju fint igenom spikläkten med de blir ju också grövre (4,8mm) så jag är rädd att skallen blir för stor. Räcker det att köra 60mm skruv om man utgår från att man även försänker den något? Längden gör en del prisskillnad på skruven i o m att den är rostfri... vad har ni valt?
Produkter som diskuteras: "trallskruv"

Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 996 inlägg
Jag fick tillsist tag på rostfria (a4) 4,2x75mm trallskruv till ett riktigt bra pris! Nätt liten skalle hade de också som kommer bli kanon till fasaden!
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 996 inlägg
Hej,
Nu är det dags att beställa panel till huset. Jag har fått offert från två leverantörer, båda med Norrlandsvirke, men där en är gran och en furu. Vilken skulle vi valt och vad blir mest hållbart?
Br Andreas
Nu är det dags att beställa panel till huset. Jag har fått offert från två leverantörer, båda med Norrlandsvirke, men där en är gran och en furu. Vilken skulle vi valt och vad blir mest hållbart?
Br Andreas