318 526 läst · 667 svar
319k läst
667 svar
Fasad med järnvitriol, järnvitrol
En färgvisp är inte nödvändig men det sjunker fort till botten. 5 sekunder med skruvdragaren så har man en bra blandning igen. Vi körde 2 st 20 liters spannar som vi blandade i. Sen var det bara att blanda ordentligt och fylla på trycksprutan. Glöm inte att skaka sprutan då och då för att få en jämn lösning.
Medlem
· Västra Götaland
· 80 inlägg
D2g skrev:Hej och tack för en fantastisk tråd!
Jag har läst den flera gånger men undrar fortfarande hur man ska tänka kring ändträolja. Hur har ni gjort?
Hej
Jag tror man inte skall/behöver ha olja i trät samtidigt när man använder JV. JV behandlar ju inte trät utan bara grånar det. Så oljar du ändträet kommer det ju eventuellt ändan åldras annorlunda jmf med resten. Eller så gör det ingen skillnad. Olja ändträet handlar väl om att mätta porerna med olja för att undvika att brädan suger vatten. Men en järnvitriolbräda är ju inte ytbehandlad och därmed öppen och suger vatten överallt.
Det är mina två cents i frågan. Jag har inte själv behandlat min fasad med ändträolja utan bara doppat i vitriol.
Hej!
Har funkat bra att röra ut färgen med exempelvis en strölist. Använde nog elvisp första gången men ser ingen skillnad på resultatet. Har kokat upp 3-4 liter vatten, rört ut järnvitriol + bets och sedan spätt med 6-7 liter vatten. Upplever att färgen tål mycket, har till och med återanvänt sån som stått i ett kallgarage och frusit till is över vintern. Har både penslat och doppat, dock aldrig använt tryckspruta.
Har funkat bra att röra ut färgen med exempelvis en strölist. Använde nog elvisp första gången men ser ingen skillnad på resultatet. Har kokat upp 3-4 liter vatten, rört ut järnvitriol + bets och sedan spätt med 6-7 liter vatten. Upplever att färgen tål mycket, har till och med återanvänt sån som stått i ett kallgarage och frusit till is över vintern. Har både penslat och doppat, dock aldrig använt tryckspruta.
Den här tråden läste jag för 6 år sen ungefär när vi började prata om att byta fasad här hemma och inte hittade någon färg som tilltalade oss. Hade helt glömt bort den då jag inte var medlem på den tiden men vad kul att läsa den igen! Vi använde järnvitriol, tog en sida per sommar och är så nöjda! Sidorna där solen skiner som mest har fått en underbar silverfärg. Skuggsidan och sista sidan är fortfarande lite mer gyllene men börjar så sakta få den vackra grå nyansen. Tack för inspirationen!
Nu har vi målat med järnvitriol men det dröjer ett tag innan fasaden kan sättas upp. (Vi har bytt en bit av syllen och reglar nu om för nya fönster och fönsterdörr.) Tyvärr missade vi att röra om med jämna mellanrum så just nu är det väldigt ojämnt, vissa syns knappt att de är behandlade och vissa är ganska mörka. Men vi hoppas att det rättar till sig så småningom...
Fortsättning följer!
Fortsättning följer!
Här är en bild från i vintras. Ser jag älskar mest med järnvitrolad fasad är hur levande fasaden är. En varm sommardag med strålande sol nästan glittrar fasaden i ljust grått medan en regnig mörk höstdag är huset nästan svart.
Medlem
· Västra Götaland
· 80 inlägg
Jag har noterat ett par intressanta saker i det som skrivs i tråden ang hur fasaden mörknar.
1. Många skriver att den solbelysta sidan av huset blir snabbare sivergrå än mindre solbelyst.
För mig var det tvärt om. Norrsidan är nu efter 4 år rent silvergrå medan syd, ost och västsida som är mer solutsatta fortfarande har en grön/brun nyans blandat med det silvergråa.
2. Samt att ej UV-exponerad obehandlad panel (dvs ej uppspikat) grånar snabbare än UV-exponerad.
För mig var det tvärt om där med. De brädor som låg framme någon dag i solen och blev lite gulnade blev grå direkt medan de som var tvävita när jag behandlade blev först kycklinggula->tryckimpregneringsgröna->silvergrå efter behandling. Men det tog ett 1/2-1 år.
Märkligt att det beter sig så annorlunda för oss järnvitrolare trots att det är samma virke dvs furupanel? Hur har det gått för er med 1 resp 2?
1. Många skriver att den solbelysta sidan av huset blir snabbare sivergrå än mindre solbelyst.
För mig var det tvärt om. Norrsidan är nu efter 4 år rent silvergrå medan syd, ost och västsida som är mer solutsatta fortfarande har en grön/brun nyans blandat med det silvergråa.
2. Samt att ej UV-exponerad obehandlad panel (dvs ej uppspikat) grånar snabbare än UV-exponerad.
För mig var det tvärt om där med. De brädor som låg framme någon dag i solen och blev lite gulnade blev grå direkt medan de som var tvävita när jag behandlade blev först kycklinggula->tryckimpregneringsgröna->silvergrå efter behandling. Men det tog ett 1/2-1 år.
Märkligt att det beter sig så annorlunda för oss järnvitrolare trots att det är samma virke dvs furupanel? Hur har det gått för er med 1 resp 2?
Hej. Länge sedan du la upp bilderna på din stuga Janne2, men jag undrar om du kan berätta vilken röd färg du har på dina fönster etc. (namn och tillverkare , eller rätt sifferkombo till färgen) Den passar bra till den gråfärgen . Vi har en stuga som kommer bli ungefär den färgen men hjälp av SiooxJ Janne2 skrev: