329 630 läst · 679 svar
330k läst
679 svar
Fasad med järnvitriol, järnvitrol
Jag skulle tro att de har haft problem pga att inte har byggt tillräckligt med luftspalt bakom som kan ventilera vertikalt på insidan så panelen kan torka ut mellan regnskurarna. En JV-fasad är en öppen fasad inte en förseglad fasad som med de flesta färger. Så för liten luftspalt eller papp direkt bakom fasadbrädorna kommer skapa fuktproblem vilket är byggarens fel inte järnvitriolens.dd88 skrev:
Har köpt tomt och håller på att ta in offerter för ett hus. En hustillverkare utmärker sig och påstår att dom inte ens arbetar med gran behandlad med järnvitriol längre då de haft väldigt mycket problem med panel som spricker och ger fuktskador efter några år.
De rekommenderade istället tjärvitriol (typ [länk])
Någon här som har erfarenhet av detta?
Och hur ofta ska man utföra denna form av behandling, räcker det med en gång bara?P pbengtsson skrev:Hej
Tänkte dela med mig av erfarenheter gjorda med Järnvitriol, Järnvirtriol (det finns lite olika stavningar).
Jag har själv nu "målat"/behandlat ett hus med denna kemikalie. Innan jag började var jag väldigt skeptiskt men jag läste på och fann en hel del svar via sökmotorer. Dock inget som var tillräckligt bra och som gav mig säkerheten att sätta igång.
Det frågor jag hade innan var:
- Hur silvergrått blir det? Jag har sett obehandlade hus efter 100 år och de är fantastiskt fina.
- Hur noggrann måsta man vara vid behandling? Om det ex droppar på obehandlade delar så är det kört.
- Är det dyrt och omständigt? Står det emot svartmögel?
- Hur gör man med uppsatta delar? Såsomtakutsprång och ev delar som är målade.
Med detta i tankarna var jag skeptisk, "det blir inte bra och det blir ojämt resultat". Mer fel kunde jag inte ha, med tiden läker en järnvitriolad fasad alla sår. För att göra denna vätska rättvisa ger jag mina erfarenheter:
- Järnvitriol är billigt: Köpte 25kg för 400 sek (ex [länk]) 5-10 kg räcker till en stor villa.
- Receptet är enkelt 1 kg Järnvitriol, 10 l (varav 2 l kokande för att lösta upp grejerna) vatten, 1 msk såpa, 1/2 påse herdins silvebets (ser ut som blåbärssoppa eller lite gult om mycket vitriol). Tar man för mycket järnvitriol så fäller det ut som salt och kan spolas av från panelen efter det torkat. Det spelar ingen roll egentligen
- Receptet är inte milimeter/deciliter/microgram precision, det är lite på en höft och fungerar kanon om om man håller sig +/- 20% av delarna ovan.
- Trät ser direkt "snyggare' ut om man låtit det gulna natrurligt ett tag. Men på sikt spelar det ingen roll alls. (1-2 år).
- Det missfärgar cementbaserade socklar, täck över !!!
- Målning sker bäst genom att innan panelen sätts upp så stryks dessa med blandningen, här är det bara att flöda på (detta för att det går fortast). Det finns inget att spara på utan ju mer blött är bättre. Ex använd hink och häll över brädorna. Billig pensel för att arbeta in medlet.
- Jag har hört att det är bråttom att sätta upp målade brädor, nix, jag har gjor alla "fel" målat, legat uta ca 3 mån, men slutresultatet är detsamma --> KANON. Ge det alltid ca 6 mån.
- Nymålade brädor kan mixas men 1-2 år gamla, det tar ca 6 mån innan de ser lika ut.
- Köp bra virke! helst 28 mm tjockt. Detta har jag ingen erfarenhet på sikt, men trä slits.. har inget med "färgen" att göra.
- Resultatet blir olika i olika vädersträck, söderfasader blir som sammet med tiden, det grova "ärgar" av.
- Inget svartmögel alls hittils (hade vitt innan och det tog inte mer än 3 mån)
- Aluminiumfönster och järnvitriol är helt ok (inga problem hos mig)
- Smälter bra in i naturen. I början var den lite olivgrön (fast snygg), men med tiden kommer patinan fram och det kan man inte simulera.
- Att måla taktutsprång (av ex råspont) är inga problem, låt de gulna natrultigt och kladda på...
Har säkert glömt det viktigaste, fråga på så svarar jag....
En gång kan räcka länge, beroende på hur väderutsatt byggnaden ligger. Viktigt att röra om ordentligt i blandningen och vara noga att blanda lika vid flera satser. Gärna måla liggande innan du sätter upp och låt det torka för bästa finish.
Länge är ett högst relativt begrepp, pratar vi 5, 10, 15 eller 20 år?Jonatan79 skrev:
Järnvitriol är ju inget skydd utan ett sätt att få nysågat trä att se lite bättre ut. Som många nämnt så räcker en behandling. Bygg fasaden som den vore obehandlad, dvs välj bra virke.
Fick en fråga på min forumprofil som jag tänkte besvara här.
"Hej. Jag har en fundering angående järnvitriol som jag skulle vilja kolla med dig!
Jag har läst tråden om järnvitriol men jag har inte riktigt fått klart för mig OM det är OK med galvade spik 3" och 4" eller om det MÅSTE vara rostfritt/syrafast spik/skruv?"
Svar: Jag har spikat hela min fasad med varmgalvad spik (4") och sedan jag startade denna tråd är spiken intakta utan rostangrepp. Gissar på att spiken ger upp samtidigt med trät den dagen.
Varmgalvaniserad spik är idag riktigt bra. Vet inte varför man fått för sig att det skall vara rostfritt/syrafast, är det skruv så kan jag förstå då "galv" som skruv oftast är elförzinkat vilket inte är alls samma. Men skall du spika kör på varmgalvat.
"Hej. Jag har en fundering angående järnvitriol som jag skulle vilja kolla med dig!
Jag har läst tråden om järnvitriol men jag har inte riktigt fått klart för mig OM det är OK med galvade spik 3" och 4" eller om det MÅSTE vara rostfritt/syrafast spik/skruv?"
Svar: Jag har spikat hela min fasad med varmgalvad spik (4") och sedan jag startade denna tråd är spiken intakta utan rostangrepp. Gissar på att spiken ger upp samtidigt med trät den dagen.
Varmgalvaniserad spik är idag riktigt bra. Vet inte varför man fått för sig att det skall vara rostfritt/syrafast, är det skruv så kan jag förstå då "galv" som skruv oftast är elförzinkat vilket inte är alls samma. Men skall du spika kör på varmgalvat.
Är inte grejen med galvad spik att man kan få missfärgningar vid spikarna. På ett hus med ca 30 år gammal JV-panel spikad med galvad spik som jag vet om går det att se färgvariaoner under vissa spikar. Sen så är det väl en smaksak om det stör eller bidrar till variationen i fasaden.
Supersnyggt! Vilket trämaterial har ni använt?Hosse skrev:
Fina bilder! Älskar verkligen färgen järnvitriol gör.
Jag har en fundering. Vi var färdig med vår stuga utvändigt för ca 2 år sedan. Där är det järnvitriol på alla ytterväggar. Under ser ni resultatet efter 1,5 år. Min stora fundering är om det håller med ett lager (penslat) på panelen? Jag fick veta nyligen att det bara är ett lager. På pulver-påsen står det att det behövs 2 lager med vitriol. Vad tänker ni?
[bild]
[bild]
Vi har genomgående använt vanlig fjällpanel (gran). Tre "hus":
1. Sjöstuga ca 11 år gammal, fjällpanel, ventilerad, takutsprång ca 90 cm. Belägen en meter från havet (men tre meter över). Oskyddat läge. Rostfri spik.
2. Bod, ca 8 år gammal, fjällpanel, spikad direkt på den oisolerade stommen, takutsprång 30-40 cm. Belägen 10 meter från havet (men tre meter över. Oskyddat läge. Galvad spik.
3. Gäststuga/Badrum ca 5 år gammal, fjällpanel, ventilerad, takutsprång mellan 40 och 130 cm. Belägen 100 meter från havet. Rostfri skruv.
1. Sjöstuga ca 11 år gammal, fjällpanel, ventilerad, takutsprång ca 90 cm. Belägen en meter från havet (men tre meter över). Oskyddat läge. Rostfri spik.
2. Bod, ca 8 år gammal, fjällpanel, spikad direkt på den oisolerade stommen, takutsprång 30-40 cm. Belägen 10 meter från havet (men tre meter över. Oskyddat läge. Galvad spik.
3. Gäststuga/Badrum ca 5 år gammal, fjällpanel, ventilerad, takutsprång mellan 40 och 130 cm. Belägen 100 meter från havet. Rostfri skruv.