329 391 läst · 679 svar
329k läst
679 svar
Fasad med järnvitriol, järnvitrol
Hej. vet inte om någon har tipsat om detta än...
har varit med å järnvitriolat 8 hus med företaget jag jobbar på.
vi tycker det effektivaste sättet att behandla panelen är att spruta på järnvitriolen med tryckspruta.
spika fast panelen, vänta några veckor så panelen är helt torr, då suger panelen järnvitriolen bäst!
spruta en relativt vindstilla dag å täck fönster! glaset blir fläckigt annars och det är svårt att få bort!
har varit med å järnvitriolat 8 hus med företaget jag jobbar på.
vi tycker det effektivaste sättet att behandla panelen är att spruta på järnvitriolen med tryckspruta.
spika fast panelen, vänta några veckor så panelen är helt torr, då suger panelen järnvitriolen bäst!
spruta en relativt vindstilla dag å täck fönster! glaset blir fläckigt annars och det är svårt att få bort!
Har köpt tomt och håller på att ta in offerter för ett hus. En hustillverkare utmärker sig och påstår att dom inte ens arbetar med gran behandlad med järnvitriol längre då de haft väldigt mycket problem med panel som spricker och ger fuktskador efter några år.
De rekommenderade istället tjärvitriol (typ http://www.auson.se/sv/traskydd/tratjara/tjarvitriol)
Någon här som har erfarenhet av detta?
De rekommenderade istället tjärvitriol (typ http://www.auson.se/sv/traskydd/tratjara/tjarvitriol)
Hej dd88,
Usch, det låter inte bra.
Vi har gått i valet och kvalet, men bestämt oss för att köra på järnvitriol behandlad granpanel eftersom jag tycker det finns både dom som säger att det kommer hålla hur bra som helst, men också dom som säger just det du skriver. Så det känns som lite av en chansning.
Kan du säga vilken tillverkare detta är som har slutat?
Är tjärvitriol så mycket bättre eller beror det mest på träkvaliteten egentligen undrar jag?
Usch, det låter inte bra.
Vi har gått i valet och kvalet, men bestämt oss för att köra på järnvitriol behandlad granpanel eftersom jag tycker det finns både dom som säger att det kommer hålla hur bra som helst, men också dom som säger just det du skriver. Så det känns som lite av en chansning.
Kan du säga vilken tillverkare detta är som har slutat?
Är tjärvitriol så mycket bättre eller beror det mest på träkvaliteten egentligen undrar jag?
Det låter illavarslande att sprickor i en träpanel skulle ge fuktskador. Ingen träpanel är helt tät, det finns alltid risk för att det kommer in vatten bakom panelen vid t.ex. slagregn. Det ska sitta duk bakom panelen som förhindrar det.dd88 skrev:Har köpt tomt och håller på att ta in offerter för ett hus. En hustillverkare utmärker sig och påstår att dom inte ens arbetar med gran behandlad med järnvitriol längre då de haft väldigt mycket problem med panel som spricker och ger fuktskador efter några år.
De rekommenderade istället tjärvitriol (typ [länk])
Men järnvitrol är ju bara en estetisk behandling, den skyddar inte trät på något sätt.
Jag har målat ett hus med tjärvitriol. Rent kulörmässigt ett mörkare intryck än järnvitriol men sen är den ju också baserad på tjära. Tjärvitriol har egentligen inget att göra med järnvitriol utan namnet misstänker jag uppkommit för att locka över folk som funderat på järnvitriol, då kulörerna påminner om varandra efter ett par år. Tjärvitriolen är en vattnig historia och skall helst påföras på liggande panel innan uppsättning. En strykning år ett, en strykning till senast ett år efter första. Sen kan man vänta med nästa strykning ett antal år.dd88 skrev:Har köpt tomt och håller på att ta in offerter för ett hus. En hustillverkare utmärker sig och påstår att dom inte ens arbetar med gran behandlad med järnvitriol längre då de haft väldigt mycket problem med panel som spricker och ger fuktskador efter några år.
De rekommenderade istället tjärvitriol (typ [länk])
Några bilder på fasaden efter nästan 9år.
Hittils är jag jättenöjd, panelen skiftar efter årstider och luftfuktighet. Inga sprickor eller problem med röta i ändarna. Spikarna (4" galv) ser helt OK ut också. Det enda problemet är några vindskivor som i ändarna börjar bli dåliga, så det är dags om några år att byta dessa. Kommer köpa tryckt nu i vår och låta dessa ligga ute och bli grå innan uppsättning.
Att panelen blir silvergrå är inte riktigt sant, den lever sitt eget liv. Jämför man med det tryckta som är på trappor och avsatser är det ganska stor skillnad. Men det kan bero på att det är lite olika virekstyper.
Hittils är jag jättenöjd, panelen skiftar efter årstider och luftfuktighet. Inga sprickor eller problem med röta i ändarna. Spikarna (4" galv) ser helt OK ut också. Det enda problemet är några vindskivor som i ändarna börjar bli dåliga, så det är dags om några år att byta dessa. Kommer köpa tryckt nu i vår och låta dessa ligga ute och bli grå innan uppsättning.
Att panelen blir silvergrå är inte riktigt sant, den lever sitt eget liv. Jämför man med det tryckta som är på trappor och avsatser är det ganska stor skillnad. Men det kan bero på att det är lite olika virekstyper.
Hej! Är nyfiken på vad du har valt för ytterdörr. Är det en målad eller en trädörr? Funderar på vad jag ska välja.
Det är en gammal teakdörr från 70-talet, fick den oanvänd i kartong. Dock ingen massiv teak. Går du runt i gamla villakvarter så ser du massvis med sådana, finns oftast på blocket också, bara att göra rent och olja in, som nytt.
Tack för snabbt svar!
Blev tokfint. Vår stuga har nu ca 4 år på nacken och har blivit mer silvergrå än er. Ligger ca 15 meter från havet så väder och vind har säkert sin påverkarn. Ert hus ligger kanske ganska nära havet också va? Körde ni 2 strykningar?
Hade du samma blandning som jag? Ligger ca 300m från havet, men gissar på att här på höjden finns det ganska mycket bös i luften. Innan påbyggnad var huset vitmålat och det var rejält skitigt efter några år. Mycket lövskog runtomkring. Gissar att "smutsen" i luften gör fasaden mörkare.
Bara en strykning innan uppsättning.
Bara en strykning innan uppsättning.
En fråga: Var köper jag järnvitriol i vettig förpackning? Herdins 300g eller Nitors 600g (finns 25kg oxå men känns lite väl mycket) är de alternativ jag hittat i mina lokala butiker. Hur många kvadrat räcker 10 liter till ungefär? Hittar uppgifter från 20-100 kvm.
Tänkte också doppa brädorna. Någon som har erfarenhet av det kontra att måla med pensel? Fungerar det lika bra att doppa?