318 381 läst · 667 svar
318k läst
667 svar
Fasad med järnvitriol, järnvitrol
Vi följde recept på burken, tror det var Herdins. Det blir silvergrått inte brunt. Normal klass på panel, standard ytterpanel som målades liggande innan uppsättning. Enkelt å billigt. Viktigt att röra om i färgen ofta och helst göra så få blandningar som möjligt.
Jag har ett större hus, 2 1/2 plans med källare som är putsat och sen målat med fel typ av färg så klättring är enda räddningen...
Funderat på hur det skulle se ut med panel typ 22x150 med 2-3mm glipor mellan och järnvitrol, svart vindpapp bakom så klart
Funderat på hur det skulle se ut med panel typ 22x150 med 2-3mm glipor mellan och järnvitrol, svart vindpapp bakom så klart
Hej! Blandade du enligt Gysinges rekommendationer (dvs 0,5kg i 10l)? Mvh MatthiasAlnervik skrev:Enligt Gysinge byggnadsvårds rekommendation ska du vänta. Är som sagt inget farligt att låta det stå så länge man har reko virke. Jag tyckte det var lite jobbigt att låta fasaden vara utan nåt, trots att inte järnvitriol ger nått skydd på det sättet.
Jag körde med Gysinges järnvitriol samt med Hedins silverbets i, då hade fasaden stått obehandlat i 5 månader.
Här är precis när det är nybehandlat, under taket ser ni att det fortfarande är obehandlat.
[bild]
Detta är ca 1 månad efter jag behandlat panelen.
[bild]
Detta är idag, 8 månader efter behandling
[bild]
Det känns ljusgrått när panelen är torr, mer mörkgrått när det regnat och panelen är blöt. Supernöjd med vårt val att köra järnvitriol.
Färgen ?? Järnvitrol är väl inte färg ?Jonatan79 skrev:
Hej! Tack för ett inlägg! Har ett hus fått en silvergrå nyans nu när det gått något år? Vilken blandning hade ni eller köpte ni en färdig lösning? Mvh MatthiasL Laxekongen skrev: