Vi följde recept på burken, tror det var Herdins. Det blir silvergrått inte brunt. Normal klass på panel, standard ytterpanel som målades liggande innan uppsättning. Enkelt å billigt. Viktigt att röra om i färgen ofta och helst göra så få blandningar som möjligt.

Jag har ett större hus, 2 1/2 plans med källare som är putsat och sen målat med fel typ av färg så klättring är enda räddningen...

Funderat på hur det skulle se ut med panel typ 22x150 med 2-3mm glipor mellan och järnvitrol, svart vindpapp bakom så klart

Alnervik Alnervik skrev:
Enligt Gysinge byggnadsvårds rekommendation ska du vänta. Är som sagt inget farligt att låta det stå så länge man har reko virke. Jag tyckte det var lite jobbigt att låta fasaden vara utan nåt, trots att inte järnvitriol ger nått skydd på det sättet.

Jag körde med Gysinges järnvitriol samt med Hedins silverbets i, då hade fasaden stått obehandlat i 5 månader.

Här är precis när det är nybehandlat, under taket ser ni att det fortfarande är obehandlat.
[bild]
Detta är ca 1 månad efter jag behandlat panelen.
[bild]
Detta är idag, 8 månader efter behandling
[bild]

Det känns ljusgrått när panelen är torr, mer mörkgrått när det regnat och panelen är blöt. Supernöjd med vårt val att köra järnvitriol.
Hej! Blandade du enligt Gysinges rekommendationer (dvs 0,5kg i 10l)? Mvh Matthias

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi följde recept på burken, tror det var Herdins. Det blir silvergrått inte brunt. Normal klass på panel, standard ytterpanel som målades liggande innan uppsättning. Enkelt å billigt. Viktigt att röra om i färgen ofta och helst göra så få blandningar som möjligt.
Färgen ?? Järnvitrol är väl inte färg ?

M mhallernas skrev:
Hej! Blandade du enligt Gysinges rekommendationer (dvs 0,5kg i 10l)? Mvh Matthias
Ja precis, det gjorde jag. Hade i Herdins silverbets också samt några droppar Yes

L Laxekongen skrev:
Det är rätt intressant det där med vilken färg det är. Beroende på ljus, tid på dagen och ev nederbörd skiftar det i färg väldigt mycket. Det blir som en egen prägel och karaktär på huset i sig. Gillar man dock en slät (livlös?) och enhetlig fasad ska man nog välja något annat.
Hej! Tack för ett inlägg! Har ett hus fått en silvergrå nyans nu när det gått något år? Vilken blandning hade ni eller köpte ni en färdig lösning? Mvh Matthias

Vad beror detta på? Onormal våtbelastning?

• Vattenskador på träpanel under svart takfot och stående stuprör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det fukt? Bara problem just på den biten av fasaden?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det fukt? Bara problem just på den biten av fasaden?
Det är torrt, och mest synbart där. Förekommer även på några andra ställen

Det brukar bli så på liggande panel tex under fönster då regnet inte rinner av och torkar lika fort som på stående panel. En aldrig segt så mycket som hos er

Vet du om ni har en luftspalt under panelen?

Yes, panelen är luftad under. Jag har själv bytt och behandlat all panel. Det sitter en spikläkt 28x70 utanpå vindduken, sen panelen.

Brukar jämna ut sig med tiden.

Putten Putten skrev:
Vad beror detta på? Onormal våtbelastning?
Har du testat att blöta en borste och jämna till det?

P pbengtsson skrev:
Har du testat att blöta en borste och jämna till det?
Nope, kan prova vid tillfälle

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.