329 391 läst · 679 svar
329k läst
679 svar
Fasad med järnvitriol, järnvitrol
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 996 inlägg
På bilden är vår söderfasad som behandlades våren-18. Det tog säkert 4 veckor innan panelen behandlades efter uppsättning, med undantag av de tre (fruktansvärt irriterande) brädorna över det vänstra fönstret. De byttes dagen innan behandligen. Redan då såg man ju tydligt att virket fått olika mycket sol. Direkt efter behandlingen fick virket som suttit uppe en mörkare ljusgrå ton medan det nyare virekt fick en mer grönaktig ton liknande tryckt. På det ”äldre” virket kom kvistarna fram direkt vilket blev väldigt snyggt men inte alls lika mycket på den andra. Jag hoppades att det skulle jämna ut sig men skillnaden består än idag, men inte lika påtagligt. Det är samma virke bör tilläggas.
Samma fenomen har jag på norrgaveln som givetvis inte får lika mycket sol, den är mer grönaktig trots att jag tillsatt silverbets just därför.
Så enlig mig är det bättre att låta virket sitta uppe och jämna ut sig i färgen och gula ordentligt innan man behandlar. Då faller alltså doppning av viket bort...

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samma fenomen har jag på norrgaveln som givetvis inte får lika mycket sol, den är mer grönaktig trots att jag tillsatt silverbets just därför.
Så enlig mig är det bättre att låta virket sitta uppe och jämna ut sig i färgen och gula ordentligt innan man behandlar. Då faller alltså doppning av viket bort...
Jag beställde virke färdigbehandlat från ett lokalt hyvleri. Blev klockrent utan kladd. Kostade inte mycket och så kunde vi välja profil och bredd fritt. Blev zprofil med smal springa i 3 olika bredder.
Nu väntade jag visserligen pga årstider. Jag mailade med Gysinge kring detta då mitt hus levererades i november förra året. Fick följande svar av dem:andr.ljung skrev:
Vårt hus stod från ett par månader, från november till maj innan jag behandlade det och tycker vi fick fin fasad nu ett tag sen det var behandlat. Ska se om jag kan ta några bilder"Ett bra virke står sig ju i många år så har ni köpt panel av god kvalitet tål det att stå obehandlat.
Träet behöver acklimatisera sig till sin omgivning. Växtlighet, väder och fukt påverkar träet i stor utsträckning det första åren. Trä är ett levande material och för att få en så jämn och bra behandling som möjligt rekommenderar vi att ni avvaktar."
Jag slår nog på panelen i Augusti-september nån gång på fjällstugan. Ska man vänta ända till våren med att behandla ?Alnervik skrev:
Nu väntade jag visserligen pga årstider. Jag mailade med Gysinge kring detta då mitt hus levererades i november förra året. Fick följande svar av dem:
Vårt hus stod från ett par månader, från november till maj innan jag behandlade det och tycker vi fick fin fasad nu ett tag sen det var behandlat. Ska se om jag kan ta några bilder
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 996 inlägg
Alnervik skrev:
Nu väntade jag visserligen pga årstider. Jag mailade med Gysinge kring detta då mitt hus levererades i november förra året. Fick följande svar av dem:
Vårt hus stod från ett par månader, från november till maj innan jag behandlade det och tycker vi fick fin fasad nu ett tag sen det var behandlat. Ska se om jag kan ta några bilder
Kul, då är det fler som anser det. Så min slutsats att för en jämn och fin färg är
1) Behandla allt innan uppsättning
2) Avvakta med behandlingen till panelen har ”mognat”
Nackdelen med 1) är att panelen initialt (1-2 år?) får en grönare färg än vid 2) men i långa loppet är det nog ingen större skillnad.
Sen är det ju faktiskt en barnlek att behandla virket uppsatt med en tryckspruta, men då har jag ett enplanshus...
Enligt Gysinge byggnadsvårds rekommendation ska du vänta. Är som sagt inget farligt att låta det stå så länge man har reko virke. Jag tyckte det var lite jobbigt att låta fasaden vara utan nåt, trots att inte järnvitriol ger nått skydd på det sättet.R Revoman skrev:
Jag körde med Gysinges järnvitriol samt med Hedins silverbets i, då hade fasaden stått obehandlat i 5 månader.
Här är precis när det är nybehandlat, under taket ser ni att det fortfarande är obehandlat.

Logga in
Skapa konto
Detta är ca 1 månad efter jag behandlat panelen.

Logga in
Skapa konto
Detta är idag, 8 månader efter behandling

Logga in
Skapa konto
Det känns ljusgrått när panelen är torr, mer mörkgrått när det regnat och panelen är blöt. Supernöjd med vårt val att köra järnvitriol.
Ruskigt snyggt.Alnervik skrev:
Enligt Gysinge byggnadsvårds rekommendation ska du vänta. Är som sagt inget farligt att låta det stå så länge man har reko virke. Jag tyckte det var lite jobbigt att låta fasaden vara utan nåt, trots att inte järnvitriol ger nått skydd på det sättet.
Jag körde med Gysinges järnvitriol samt med Hedins silverbets i, då hade fasaden stått obehandlat i 5 månader.
Här är precis när det är nybehandlat, under taket ser ni att det fortfarande är obehandlat.
[bild]
Detta är ca 1 månad efter jag behandlat panelen.
[bild]
Detta är idag, 8 månader efter behandling
[bild]
Det känns ljusgrått när panelen är torr, mer mörkgrått när det regnat och panelen är blöt. Supernöjd med vårt val att köra järnvitriol.
TackR Revoman skrev:
Jag körde med en tryckspruta från biltema, var snabbt och enkelt. Kör du med tryckspruta är ett tips att skaka om den ofta om du kör med silverbets i, det lägger sig på toppen av vattnet annars och fasaden ser initialt flammig ut, men sol och regn rätar ut det.
Jag plastade in sockeln för att slippa rostfläckarna som blir på betong med järnvitriol.
Gjorde en sida på 3-4h med rullställning, det som tog mest tid var nog att flytta ställningen.
Är det inte svårt o få det jämnt med sprutaAlnervik skrev:
Tack
Jag körde med en tryckspruta från biltema, var snabbt och enkelt. Kör du med tryckspruta är ett tips att skaka om den ofta om du kör med silverbets i, det lägger sig på toppen av vattnet annars och fasaden ser initialt flammig ut, men sol och regn rätar ut det.
Jag plastade in sockeln för att slippa rostfläckarna som blir på betong med järnvitriol.
Gjorde en sida på 3-4h med rullställning, det som tog mest tid var nog att flytta ställningen.
Så du plastade bara sockeln, inte fönster eller plåtar? Man hör ju ibland att vissa säger att det missfärgade även detta men det kanske bara är en myt.Alnervik skrev:
Tack
Behöverer man vara försiktig med betongpannorna på taket (svartbehandlade)?
Snyggt hus förövrigt!
Tyckte det var hyfsat smidigt, vinklade bara sprutan för att få in överallt. Justerade strålen så den var ca 12cm bred (som panelen) ungefär och gick loss. Höll även högt tryck hela tiden i sprutan.R Revoman skrev:
TackC clobar skrev:
Yes då det var ett riktigt tungt att putta rullställningen på grus och jord så valde jag att spara min ork occh plastade bara in sockeln. Jag har svart plåt (RAL 9005) överallt och har inte upplevt att det missfärgat. Torkade av plåt och fönster nån dag efter.
Jag har platt tak så har inga betongpannor så kan inte säga något ang det, betong (obehandlad) där järnvitriol kommit på har såklart blivit missfärgad.
Hej Jonathan! Vi skall snart måla vår fasad med Järnvitriol men vi är oroliga för att det inte skall bli grått utan gå mot brunt. Du skriver att ert hur är mer silvergrått. Vilken blandning hade ni och är panelen av gran och vilken klass skulle du säga att den är av!? Jag undrar också om ni målade själva och i så fall hur eller om den är målad i fabrik? Med vänlig hälsning MatthiasJonatan79 skrev: