S softis skrev:
ströla panelen direkt efter. Var några märken på ett antal brädor men nu är alla borta. Tog några månader

Då gör nog jag det också. Underlättar en hel del (y)
 
Testar lite. Är det nästan färglöst när man häller på det ? Är små svarta prickar, är det betsen som inte lösts upp? Har blandat 500gram järnsulfat och 30gram kopparsulfat. 1 påse herdins silvetbets och några droppar diskmedel i en 10liters hink.
 
  • Träplanka behandlad med blek, nästan färglös bets med små svarta prickar, jämte Herdins bets-förpackning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Revoman skrev:
Testar lite. Är det nästan färglöst när man häller på det ? Är små svarta prickar, är det betsen som inte lösts upp? Har blandat 500gram järnsulfat och 30gram kopparsulfat. 1 påse herdins silvetbets och några droppar diskmedel i en 10liters hink.
Yep. Effekten kommer inte direkt, det dröjer väl en vecka minst innan man börjar se effekt.
 
  • Gilla
Revoman
  • Laddar…
när ni doppar panelen i bad låter ni den ligga några sekunder eller är det bara i och ur direkt ?
 
R Revoman skrev:
Testar lite. Är det nästan färglöst när man häller på det ? Är små svarta prickar, är det betsen som inte lösts upp? Har blandat 500gram järnsulfat och 30gram kopparsulfat. 1 påse herdins silvetbets och några droppar diskmedel i en 10liters hink.
Skulle tror att prickarna är från betsen. När jag köpte färdigstruken panel till mitt hus trodde jag att den var smutsig. Det visade sig att prickarna var pigment och nu efter ett år syns det inte alls.
 
  • Gilla
Revoman
  • Laddar…
Putten Putten skrev:
Yep. Effekten kommer inte direkt, det dröjer väl en vecka minst innan man börjar se effekt.
Det beror på hur du behandlat panelen innan. En ”färsk” panel som ej fått sol tar längre tid, men har den satt uppe får du effekt direkt.
 
Såhär t ex
Person på stege arbetar med träfasad på hus, byggmaterial och verktyg synliga på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggt! Måste bara kommentera generellt eftersom det frågats om spik och spikpistol...

Vanlig varmförsinkad spik funkar bra, men undvik spikpistol. Det blir bara så mycket bättre om man handspikar. Problemet med spikpistol är att det är nästa omöjligt att ställa in dem så att de inte skjuter in spiken för långt. Det blir ett hål och där blir det röta så hela fasaden på vårt hus är handspikad.
 
Lite hur vi gjorde:

Vi byggde ett "badkar" av plywood och la i diffusionstät plast i för att göra det vattentätt. Byggde det så att 10 plankor gick ner ståendes på långsidan så att säga.
Lät dem ligga i ca 30 sekunder, tog därefter upp dem och ställde dem stående rakt upp i en hink och kunde på så sätt återanvända allt som rann av plankorna.
Sedan la vi dem på hög igen, la strö imellan kanske var 3-4 lager.

Sedan efter ca 1 månad spikade vi upp panelen med spikpistol. Körde vanlig galvad fast med helt huvud, tror att D-skalle kan bli lite för lite.

Blev iallafall kanon, inte märkt av några problem efter 1 år i huset!
 
  • Gilla
Peter_Henry och 2 till
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Lite hur vi gjorde:

Vi byggde ett "badkar" av plywood och la i diffusionstät plast i för att göra det vattentätt. Byggde det så att 10 plankor gick ner ståendes på långsidan så att säga.
Lät dem ligga i ca 30 sekunder, tog därefter upp dem och ställde dem stående rakt upp i en hink och kunde på så sätt återanvända allt som rann av plankorna.
Sedan la vi dem på hög igen, la strö imellan kanske var 3-4 lager.

Sedan efter ca 1 månad spikade vi upp panelen med spikpistol. Körde vanlig galvad fast med helt huvud, tror att D-skalle kan bli lite för lite.

Blev iallafall kanon, inte märkt av några problem efter 1 år i huset!

Tack för tipset. Har du nån bild på kåken?
 
Jag står fast vid vad jag sagt tidigare, låt fasaden sitta uppe ett tag och behandla på plats. Resultatet tycker iallafall jag blir bättre och med mindre ansträngning.
 
R Revoman skrev:
Tack för tipset. Har du nån bild på kåken?
Här är två jag hittade på mobilen.
En smula kaotiskt pga markarbeten på tomten :)

Jag har ju inte testat att behandla efteråt men grannarna som gjorde det har enormt mycket rinningar under sin panel, vi har inga. Det kan förstöra mycket plåt/marksten.

Sen behandlade vi all panel till huset som är på 270kvm bya på under 8h ensam. Svårslaget med det resultatet.

Hus med träpanel och fönster under markarbeten med grus och osatta plattor på tomten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett hus med mörk panel under konstruktion med pågående markarbeten och rör på en stökig byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M mackan_kal skrev:
Här är två jag hittade på mobilen.
En smula kaotiskt pga markarbeten på tomten :)

Jag har ju inte testat att behandla efteråt men grannarna som gjorde det har enormt mycket rinningar under sin panel, vi har inga. Det kan förstöra mycket plåt/marksten.

Sen behandlade vi all panel till huset som är på 270kvm bya på under 8h ensam. Svårslaget med det resultatet.

[bild]

[bild]

Snyggt (y) Ska börja nästa vecka med mitt projekt. Noterade även att du behandlat foder runt fönster med järnvitrol, tack för tipset (y)
 
M mackan_kal skrev:
Lite hur vi gjorde:

Vi byggde ett "badkar" av plywood och la i diffusionstät plast i för att göra det vattentätt. Byggde det så att 10 plankor gick ner ståendes på långsidan så att säga.
Lät dem ligga i ca 30 sekunder, tog därefter upp dem och ställde dem stående rakt upp i en hink och kunde på så sätt återanvända allt som rann av plankorna.
Sedan la vi dem på hög igen, la strö imellan kanske var 3-4 lager.

Sedan efter ca 1 månad spikade vi upp panelen med spikpistol. Körde vanlig galvad fast med helt huvud, tror att D-skalle kan bli lite för lite.

Blev iallafall kanon, inte märkt av några problem efter 1 år i huset!

Tänkte på en annan grej. Måste man inte röra om ofta i blandningen ?
 
R Revoman skrev:
Tänkte på en annan grej. Måste man inte röra om ofta i blandningen ?

Jag var inte särskilt noga med varesig vat vatten vid blandning eller att röra om. Men ibland så rörde jag om ordentligt i karet för det lägger sig på botten med tiden. Men så rör man ju om när man jobbar med det med.

Tänk bara på att brädorna flyter så jag behövde bygga en anordning så jag kunde spänna ner brädorna i badet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.