palbin skrev:
...men för ett vanligt hus är det skitbra gerjor - (så länge man
inte maler det till pulver och börjar inhalera det ... ).
Och trots din djupa och personliga kunskap om detta står du och kör med vinkelslip i eterniten.
Hur tänker du egentligen? Eller vill du bara bevisa att du är odödlig :eek:

G
Min granne har anlitat pensionärspoolen till att riva eternittak här i varberg.
inga skydd användes!!!!!, är detta ok!!

G
Nej, alla arbetsgivare inkl Pensionärspoolen behöver tillstånd från arbetsmiljöverket för att tillåtas hantera asbesthaltigt material, och lagarna/föreskrifterna om HUR materialet hanteras måste följas. Avvikelser är olagliga och straffbelagda.
Så det din granne och pensionärspoolen gjort är olagligt. Du bör kontakta arbetsmiljöverket eller miljö och hälsoskyddskontoret i din hemkommun.

Din granne är som "byggherre" också ansvarig att inventera arbetsobjekt för eventuella faror, och är skyldig att informera arbetare om farligt material. Så även din granne har gjort fel.

G
Finns det någon som behöver Eternitplattor? Har hus med gula eternitplattsfasad som skänkes mot bortplockning. Finns i Eskilstuna. Vi tänker sätta träfasad i stället.
Svar till mia.hell@hotmail.com

G
Gula fasadeternitplattor skänkes mot bortplockning. Finns i Eskilstuna.
Svar till mia.hell@hotmail.com

G
Haha, ja jag vill garna ha dina giftkex. Det ar olagligt att satta detta material i cirkulation till nya agare, men det skiter vi i va?

G
Om mäklaren som säljer huset säger att pappen som ligger under eterniten på taket är slut, vad gör man då - plockar ner - byter papp och sätter upp eternit igen???

Frågan är vad du själv vill? Bättre tillfälle att göra sig av med skiten finns väl knappast, om du ända är tvungen att plocka ner plattorna.

G
Om det inte är en privatperson som tar bort asbesten måste firmans representant,rivaren, ha asbesttillsånd.

gäst skrev:
Haha, ja jag vill garna ha dina giftkex. Det ar olagligt att satta detta material i cirkulation till nya agare, men det skiter vi i va?
Stämmer inte

G
hantverkare1 skrev:
Stämmer inte
Jo, det stämmer:

"All yrkesmässig användning av asbestfibrer och av varor där asbestfibrer avsiktligen har tillförts är förbjuden inom hela EU sedan 1 januari 2005. Förbudet gäller även privatpersoner. Detta innebär att ingen får sälja eller på något annat sätt överlämna till exempel nedtagna eternitplattor eftersom de anses ha tagits ur bruk vid rivningen och inte får släppas ut på marknaden igen."

http://www.av.se/teman/Asbest/Privatpersoner/

G
Har en kolonistuga iklädd eternit som jag funderar på att istället klä med träpanel. Vad är bäst. Bör jag ta bort eterniten först eller går det bra att klä över den? Confused

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.