E
Skrivet av: Byggherre

Eternit är det bästa material man kan ha om man gillar underhållsfria hus med klassisk look. Vi rengjorde vårt hus med högtryckstvätten och huset vart som nytt efter 50 år. Färgmaffian måste ha rivit sitt hår när denna produkt kom och än idag skrämma folk. Tyvärr går skivorna sönder och det lär bli en bristvara i famtiden, jag hamstrar och köper på mig.
Jag såg reportaget om Lomma eternit fabrik, där stod dom och smetade eternit likt gips utan skydd, med cigarett i mungipan. Visst det kan säkert påskynda cancer som mycket annat på den tiden, men hälla i sig alkohol och röka 1 paket om dagen är fortfarande farligaste sysselsättning på planeten jorden.
Jag bor i eternit hus och det sållar bort rödvins dränkte kyckling morsor och irriterar dom profitfeta färghandlarna mycket effektivt. Hehe
 
E
Skrivet av: Olof

Jag gillar inte logiken och säkerheten hos de som påstår att det inte är farligt med eternit. De hävdar - utan evidens - att de har rätt för "de har minsann inte tagit skada av det".

Tänk om allting i sammhället följde samma logik. Du går till läkaren. Han saknar helt utbildning. Först förstår han inte hur du fått din krämpa, då han själv aldrig haft den. Sen säger han åt dig att göra som han gör, för "han har ju aldrig haft det problemet" eller "när han hade det så funkade det att...". Frågan om potentiellt för många livsfarliga byggmaterial är alldeles för allvarliga för att obildade ska få sista ordet.

Till logiken läggs följande:

En del visar på negativa saker som skett till följd av användningen av eternit som byggmaterial.

En annan skara säger att nej, det har inte skett. Alls.

Den som påstod att de som dog i eternit fabriken i Lomma gjordet det på grund av sin rökning kan ha tagit priset.

Återigen: FRÅGAN OM POTENTIELLT FÖR MÅNGA LIVSFARLIGA BYGGMATERIAL ÄR ALLDELES FÖR ALLVARLIGA FÖR ATT OBILDADE SKA FÅ SISTA ORDET
 
E
Skrivet av: Max

Tog ned lite eternitfasad i helgen.
Plattorna gick ju av hela tiden trots att jag drog ut spikarna med hovtång.
Tror inte det är speciellt farligt. Den stackare som satte dit plattorna har både kapat med rondell och borrat i materialet.
Det fanns dock mängder med damm bakom plattorna och varje spik som jag drog ut förde med sig små mängder av plattan.
Ta bort er eternit snarast är mitt råd.
 
E
Skrivet av: Janne A

Till alla som söker efter eternitskivor för ateranvändning vil jag säga att, såvitt jag vet är det förbjudet att åtyeranvända dessa.
Till de som talar om att bygga in skivorna för ett framtida problem vill jag säga att jag har varit med om att man monterat ett plåttak ovanpå eterniten vilket fick den katastrofala följden att hela byggnaden (logen) blev förorenad med asbestdamm eftersom reglarna för plåttaket borrades fast genom bef asbestskivor och borrdammet spreds i hela byggnaden
 
E
Skrivet av: ponte

Vill bara utfärda ett varningens tecken för Skånes Isoler & Takteknik, som inte är en seriös firma. Maskade enorma timmar på vårt tak och när vi tog upp detta för andra gången avslutade dom bara jobbet + att man översteg antalet timmar som vi kommit övverens om. Kvaliten på jobbet har jag än så länge inget att klaga över men...
 
E
Skrivet av: Dr Elisabeth

Re:Byggherre och Max. Ja, rökning är cancerframkallande men om du utsätts för asbest som rökare har du i princip 100% sannolikhet att utveckla lungcancer. Asbest är ett av de absolut farligaste ämnen som finns i förhållande till cancer och har en multiplicierande effekt på andra cancerframkallande ämnen. Man ska inte uttrycka sig om saker man inte förstår sig på, detta är inte en fråga om magkänsla eller "jag tror inte det är speciellt farligt" enl Max. Asbestdamm är livsfarligt!
 
  • Gilla
daak
  • Laddar…
E
Skrivet av: Mattias

Någon som vet var man kan få tag på Eternit fasad plattor (Vita). Behöver 4 st.
Bor i Göteborgsområdet.
Kontakta mig: boostvolvo70@hotmail.se
 
G
Vi skall dö av något och det är större risk att omkomma vid bilkörning än eternit.
 
H
kan man behandla eternit med någon färg eller asfaltmassa? borde ju bli både billigt och hållbart?
 
HåkanSvensson skrev:
kan man behandla eternit med någon färg eller asfaltmassa? borde ju bli både billigt och hållbart?
När jag bodde i Gbg:s södra skärgård 1975 - 1998 var många hus inklädda med sidiplattor.
Och det var ganska vanligt att man målade eterniten för att slippa det tråkiga, kommunalgrå utseendet.
Jag tror att de målade eternitplattorna med vanlig akrylat. Oftast valde de faktiskt gul färg.
Och ja, hållbart blir det. Eterniten är ju ett dött, oorganiskt material, till skillnad från trä.

Fråga i färghandeln, de vet nog.
 
peternicklas
HåkanSvensson skrev:
kan man behandla eternit med någon färg eller asfaltmassa? borde ju bli både billigt och hållbart?
Funderade på detta för att fixa till vårt tak. Blev så dyrt att det var billigare att byta ut taken mot betongpannor och samtidigt betala 20000 för återvinningsavgiften för eterniten.
 
harry73
G
Vi har tittat på ett hus 2 våningar och ca 200 kvm. Vad skulle priset för att bort eternitrn och byta ut mot träfasad bli? Vi skulle behöva ta in någon som gör det åt oss.
 
Jag har eternit-ytterväggbeläggning - ibland då jag tex sågat upp
hål för nytt fönster med vinkelslip (liknande) känner man farorna
med materialet - även med rudimentär ansiktsmask mm - mate-
rialet är "kult" och inget man bör göra sig av med (enligt min rin-
ga mening) - en släkting till mig hade hand om utredningen - kallas
allmänt Sveriges största arbetsmiljöskandal, så inte så svårutrett
iofs - samt efteranalysen av arbetarnas skador på eternitfabriken i
Lomma - alla är numera sedan länge döda (vad jag hört) - de kväv-
des till döds av förströrda lungor allihoppa och hade ett hemskt liv
innan de dog med nära obefintlig lungfunktion (och företagsläjaren
visste om det från systerfabriker i USA som stängdes just pga det-
ta men låste in det han visste i kassaskåp i cirkus tio år tills verk-
ligheten kom ifatt) - det "processades" länge med Lomma-fabrikens
ägare Euroc om skadestånd för arbetarna - problemet var att "mål-
sägarna" (arbetarna) dog iväg i såpass hög takt att med lite mera
förhandlingar ärendet självdött så att säga - vilket resulterade i att
de överlevande fick cirja 50 tusen pix var efter förlikning :) - men för
ett vanligt hus är det skitbra gerjor - (så länge man inte maler det till
pulver och börjar inhalera det ... ).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.