Dumpar du bara lite grand själv så är det gratis, i alla fall här där jag bor. Man kan göra lite till tippen då och då (om man har tid och lust).

E
Skrivet av: Gäst

Finns inget bättre än eternit. Hållbart , snyggt , snart högsta mode och du slipper måla ditt hus. Eterniten hjälper dig helt enkelt att få tid över till annat ,plus sparar dina pengar.Leve eterniten. Anders

• Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
E

Håller på att leta gamla eternitplattor till vårt tak. behöver byta ut några då de spruckit. någon som vet eller kanske har några liggandes? P6 profil. mått ca: 625*920mm. vill helst ha kvar eternittaket för jag tycker det är vackert. plåttak är bra på sitt sätt, men varför byta hela taket om man kan byta ut enstaka plattor? tycker de har sin charm.
mvh
anjaanjagladh@hotmail.com

E

Hej
Vi har lige købt et hus med et eternit tag. Besiktnings rapporten siger at vi bør rense + male det.
Er der nogen som har erfaringer med dette? Pris, metode og resultat?

Mvh
Tim Jensen

dexduo@gmail.com

E
E

Söker taketernitplattor 1030x1215 korrugerade våglängd 130, gråa eller svarta, skall laga logtaket.

Skåne/Ystad

seobserver@hotmail.com

E

Jag vet att Kami har en bra metod att bygga in eternit på. Du behöver inte demontera den gamla spiken utan skruvar igenom eterniten med en skyddande gummipackning. Kolla på kami.se

E

I Belgien varnar man för att ALDRIG rensa ett eternittak eftersom man då frigör asbest. I gammalt eternit försvinner cementförbindelser som gör att asbestfibrar friläggs.
I Holland vill man förbjuda alla befintliga eternittak innan 2024.
Jag skulle aldrig köpa ett hus med eternittak, för man kan inte uppskatta nu hur stor kostnader blir i framtiden

E

Gick inte plattorna söder när du drog ut spiken?

E
Skrivet av: Niclas

Men det är ju bara att plocka bort det, det är lätt och inte alls så farligt. Det är dammet som är farligt. Så det är bara att rycka alla spikar och sen plocka bort plattorna. Det funkar fin fint.
Jag gjorde det på min fasad. Funkade riktigt bra. Kostade inte en krona att slänga det på tippen. Bara man tog det i några omgångar, jag fick slänga typ 5 inplastade "buntar" åt gången.
Men det blev inte så mycket som man tror.
Har fotat hur jag gjorde kolla in på mitt panelbyte påhttp://www.biobygget.se/hus.htm
Mvh Niclas

E
Skrivet av: Merit

Hehe, tråden börjar med faran med Eternit men övergår raskt till att handla om var man får tag i mer Eternit :)

E
Skrivet av: Eddie

Precis! Skulle behöva få tag i några fasadplattor av eternit eller ersättning. Men ersättningsplattor verkar mest vara en myt. De har inte alls samma mått och är mycket tyngre. Och när jag försöker annonsera efter eternit på blocket får jag veta att det är ett förbjudet ord, efter att jag har betalat förstås.
Den som har tunna eternitplattor i storlek 60X23 cm att bli av med i stockholmstrakten, skulle kunna göra mig en stor tjänst och tjäna några kronor genom att kontakta: truthanddoubledare-eternit@yahoo.com
Mvh Eddie

E
Skrivet av: Skånes Isoler & Takteknik

Eternittak är starka och har lång hållbarhet.
På denna typ av plattor kan det löna sig att tvätta och måla taket.
Man får ett fint tak som håller i många år.
kontakta: www.takexpert.com

E
Skrivet av: Kent

Jag har en oöppnad originalpaket med plattor, 60x30x5mm om någon är sugen. Maila kent snabela 240glt punkt com. Från Svenska invarit AB, Köping.

• Gilla
Sthlm2030
  • Laddar…
E
Skrivet av: Marre

Vitmålad eternit kan vara riktigt snyggt. Borde även kunna bli snyggt om man målade eterniten gråbrun, så att det ser ut som husen i USA vars väggar är täckta med små brädlappar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.