A
Jag har ett hus från 1922 med eternittak. Eftersom några av takpannorna är trasiga så regnar det in på trätaket under. Det har hittills inte skadat trätaket men jag behöver se till att yttertaket lagas eller byts ut. Det låter intressant att lägga tegelpannor direkt på eterniten och slippa ta bort det gamla taket. Men är det inte en stor risk för att det dammar av eterniten när man lägger på det nya taket?

Jag skulle ta bort skiten.
Gjorde det själv och resonerade att visst att bygga in det är väll inte fel och många gör det.
Men framtiden, folk är nog hysteriska kring asbest idag, hur blir det i framtiden? Förmodligen värre så ingen vill gå in i ett hus som har "inbyggd asbest" än mindre villja köpa ;)

Tak som är dåligt skulle jag ta bort och ersätta.

Vägg här finns inget tåligare och mer underhållsfritt. Behåll!
Om man ändå vill byta fasad så ta bort plattorna. Varför bygga in ett problem för någon framtiden? Lättja?

K
Hej!

Svar i tråd som börja bli lite gammal. Men ett varningens finger till att köpa eternit beklädda hus. Vi har sökt bygglov på att ändra fasad från sidi plattor till en trä fasad och detta gillar varken bygglovskontoret eller stadsantikvarien i Linköping. De gillar asbestplattorna utseende och anser dessa har ett miljökultur värde.
Att byta till nya cementskivor kan vi nog få igenom efter massa tid å krångel =kostnader, men trä verka ej gå.

I detta fall rör det sig om 2 våningshus två stycken i brf och ej en villa.
Men se upp då det verka bli svårare med bygglov på eternit hus numera.

Klas Eternit skrev:
Hej!

Svar i tråd som börja bli lite gammal. Men ett varningens finger till att köpa eternit beklädda hus. Vi har sökt bygglov på att ändra fasad från sidi plattor till en trä fasad och detta gillar varken bygglovskontoret eller stadsantikvarien i Linköping. De gillar asbestplattorna utseende och anser dessa har ett miljökultur värde.
Att byta till nya cementskivor kan vi nog få igenom efter massa tid å krångel =kostnader, men trä verka ej gå.

I detta fall rör det sig om 2 våningshus två stycken i brf och ej en villa.
Men se upp då det verka bli svårare med bygglov på eternit hus numera.
Det kanske är skillnad om man har 2st stora våningshus om det har nått att.göra med statsbilden men det låter vansinnigt.
Men jag förvånas icke hur det är i vissa kommuner.
Har fått höra av en söderlänning som flyttat hit.upp i norr att kommunen la sig.i hur en spalje skulle se ut

S
Läste att SYSAV deponerar eterniten och täcker över med massor.

Gör man inte mer från "professionellas" kan man lika gärna som privatperson täcka över sin nedrivna eternit om man bara gräver ett tillräckligt djupt hål och skriver en not i papper så att nya ägare vet vad som döljer sig under den högvärderade fasaden.

Är det inte lagligt, är det något väldigt fel eftersom lika ÄR lika. Deponi överfyllnad som överfyllnad.

harry73
Tar man mark i anspråk som deponi ska det störa så lite som möjligt. Så stora mängder på en liten yta som kommer att störa så lite som möjligt i framtiden.
Om du fortfarande ser skillnaden mellan deponi och trädgård är det något fel med dig

Hej, gammal tråd med jag tänkte dela med mig av min erfarenheter.

Vi har ett gammalt eternithus med många trasiga skivor. Funderade länge på om jag skulle ta bort dem och ta fram den fina fasaden under men då skulle vi haft många veckor av skrapande framför oss...

Att bygga in såg jag aldrig som något alternativ då det verkar både dyrt, krångligt och man inte har någon aning om vad som händer med kondenspunkten.

Vi bestämde oss att vi skulle måla direkt på eterniten. Åkte till Norge köpte färg(ca halva priset mot Sverige) Beckers Perfekt PLUS Facade. När vi kom hem fick vi av en målare höra att man absolut inte kunde ha den färgen då den inte andas tillräcklig. Kontaktade oändligt med företag och även Beckers där Beckers Norge sa att det var rätt och Beckers Sverige hävdade att det var fel.
Tillslut tog jag ett eget beslut och använde den färg vi köpt detta då lockläkten skapar en luftspalt under eterniten.

Så till de trasiga plattorna, här på forumet förslog många att man kunde använda fibercement skivor. Men det jag kunde hitta var inte lika tunna som de befintliga plattorna.
Tillslut hitta vi en firma norr om Uddevalla som tillverkade utbytes plattor i glasfiber. Helt klockren, superenkelt att byta ut och fick även stängt igen alla ventilations hål(har nu FTX).

Blev riktigt bra! när man målade försvinner alla lodräta skarvar så det ser riktigt fint ut.

• Gilla
Smålandsgård och 2 till
  • Laddar…
C Chrlen skrev:
Hej, gammal tråd med jag tänkte dela med mig av min erfarenheter.

Vi har ett gammalt eternithus med många trasiga skivor. Funderade länge på om jag skulle ta bort dem och ta fram den fina fasaden under men då skulle vi haft många veckor av skrapande framför oss...

Att bygga in såg jag aldrig som något alternativ då det verkar både dyrt, krångligt och man inte har någon aning om vad som händer med kondenspunkten.

Vi bestämde oss att vi skulle måla direkt på eterniten. Åkte till Norge köpte färg(ca halva priset mot Sverige) Beckers Perfekt PLUS Facade. När vi kom hem fick vi av en målare höra att man absolut inte kunde ha den färgen då den inte andas tillräcklig. Kontaktade oändligt med företag och även Beckers där Beckers Norge sa att det var rätt och Beckers Sverige hävdade att det var fel.
Tillslut tog jag ett eget beslut och använde den färg vi köpt detta då lockläkten skapar en luftspalt under eterniten.

Så till de trasiga plattorna, här på forumet förslog många att man kunde använda fibercement skivor. Men det jag kunde hitta var inte lika tunna som de befintliga plattorna.
Tillslut hitta vi en firma norr om Uddevalla som tillverkade utbytes plattor i glasfiber. Helt klockren, superenkelt att byta ut och fick även stängt igen alla ventilations hål(har nu FTX).

Blev riktigt bra! när man målade försvinner alla lodräta skarvar så det ser riktigt fint ut.
Tack för delningen av er erfarenhet! Vi har köpt hus som vi inte tillträtt ännu men vi funderar på att måla eterniten. Kul att höra att det gått bra för er. Hur många strykningar gjorde ni och vilken kulör valde ni? Låter som en fin bonus med de dolda lodräta skarvarna också. Vore himla kul att se en bild på huset om du kunde tänka dig att lägga upp det här?

Hej, vi grundade och på två strykningar fasadfärg. Valde kulören "lätthet" tycker det blir fint med vitt på ett äldre hus. Fort gick det med. Bara ta den största rollern man hittar. Ska se om jag kan gå upp bilder, sitter med mobilen.

Vitt, tvåvåningshus med fönster i varierande storlekar och en grön dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
C Chrlen skrev:
[bild]
Ser ju kanonfint ut! Blev väldigt inspirerad och sugen på att flytta till huset nu :)

Redaktionen Redaktionen skrev:
Har du eternit på huset? Lugn, för det är inte farligt när det sitter där. Dessutom åldras det vackert och börjar få ett kulturhistoriskt värde. Vill du ändå bli av med eterniten, berättar vi här om hur du ska gå tillväga.

Du kan läsa artikeln här: Eternit - byta ut eller bevara
Hur hittar man då ersättningsplattor som liknar eternitplattorna? Verkar inte vara så enkelt som det låter, nån som har tips att dela?

• Gilla
Mina Widding
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Fanns tips på tillverkare i en annan tråd för ca 1 vecka sedan. Hittar den inte nu. Var ngn glasfibervariant om jag minns rätt. Edith. Hittade den nu.
[länk]
Tack för tipset!

• Gilla
john68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.