E
Skrivet av: Gäst

Det går bra att ta loss plattor mitt på taket, jag har bytt flera under årens lopp. Dessutom är det ofta gratis att skaffa "reservdelar" det är många som tar bort sina Eternittak och gärna skänker bort plattor i stället för att betala för att bli av med dom. Sök på Blocket.se!

E

Om ni tar ner det själv är det halvmask med partikelfilter 3 som gäller. Och dränk in det i vatten.

E

Men herregud vad vissa personer överreagerar här inne! Självklart är det inte farligt att bo nära eller i ett eternithus. Inte farligt att riva det heller. Problemen var ju att många snickare (och fabtriksarbetare) som sågade i materialet dagarna i ändå råkade illa ut. Farfar som var snickare på 50-70talet fick stenlunga t.ex. Det är eternitdammet som far runt som är farligt.

E

Tänkte bygga en träfasad på huset. Behöver man ta bort eterniten eller kan man bygga fasaden utanpå?

E

Hej alla. Jag har just gjort det tagit ned eternitplattor och spikat träpanel. Bilder och mer info om hur finns på min hemsida. www.biobygget.se Det gick otroligt lätt att plocka ned plattorna hela huset tog bara en dag!!! Jag använde en hovtång som jag slipade så den blev ännu plattare och vassare. Sen var det bara att dra ut alla spikar och plocka ned plattorna. Lätt som en plätt. Jag använde skyddsmask och en arbetsoverall.. Men som sagt kolla in på hemsidan där kan ni följa min renovering av vårt 100åriga hus mm.*

E

Har du något tips om var man kan hitta begagnade takplattor? Jag behöver byta ut några på mitt eternittak?
/Tord

E

Hej Tord.
En granne till mig ska byta ut sitt eternit-tak i sommar,
där finns det möjligheter till ett helt tak utan kostnad skulle jag tro./ Lars-Göran

E

Finns det någon som har en bit överliggande taknock av eternit P6?
Jag har behov av en eller två till en loge.

MVH Inger-Lena

E

Någon som vill ha eternitplattor? har suttit på våra väggar. Skivor ca 270 x 70 cm, 6mm tjocka. Tot ca 150m2. Kom och hämta bara. Kör dom till sopstationen snart (som tar emot det gratis om det är mindre än 500kg per tillfälle)
maila till pfrolfrha@hotmail.se

Mvh Fredrik

E

Jag söker eternitpalttor till fasaden de skall vara vågiga i nederkanten.

Om ni har liggandes vil ni höra av er til mig på haackpeter(a)gmail.com så snart som möjligt
Jag bor i Nordvästra skåne.

Tack

E

Hej
Söker Eternitfasad med vågig kant nedtill, ngn som har o vill bli av med dessa för en rimlig slant, hör av er till haackpeter(a)gmail.com

Jag bor i nordvästra skåne

/Peter

E

Söker taketernitplattor 1030x1215 korrugerade våglängd 130, skall laga logtaket.

Skåne/Ystad

seobserver@hotmail.com

E

Jag har vågiga eternit plattor vita, om du är intresserad får du gärna komma och plocka ner så fort som möjligt, för jag ska tilläggsisolera och behöver bli av de. Jag bor i Säffle.

0739029076

Mvh
Edwin

E

Hej,
Nån som har tips på vart man kan göra sig av med eternitplattor utan att det kostar skjortan? Bor i Norrköping, de ska ha 1250kr +moms per ton på soptippen! Någon annan kommun eller soptip som fortfarande tar emot gratis?

E

Eternit är banne mig det bästa tak man kan hitta. Skulle aldrig drömma om att byta det.

..vad gäller asbestlarmen så handlar det om fabriksarbetare som arbetat med materialet i flera år. Jag tycker att den här nojan gått lite väl långt..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.