Obegränsat med ved, vedspis och kakelugn sköter värme och matlagning.
Elverket fixar mobiler, frysboxar och vattenpump.
Skulle soppan till elverket ta slut, så får en liten converter 12/230 köras via traktorns batterier till mobil och frys.
I nödfall så finns ett lager aktivt kol för vatten från sämre källor.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jula har ett trefaselverk (bensindrivet) för 10 kSEK. Så snart jag har lyckats ta reda på hur stor startströmmen är på min trefaspump så ska jag installera ett sådant elverk, tror jag.
Imponerande 10% verkningsgrad på den där 😅
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Imponerande 10% verkningsgrad på den där 😅
Hej Rabbithole

Hur har du räknat?

Vad hade du förväntat dig?
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Rabbithole

Hur har du räknat?

Vad hade du förväntat dig?
Bara snabbt uteffekt mot driftstid och storlek på tanken x energiinnehåll. Så väldigt osäkra siffror. Den mindre verkar ligga på 12% och det är i linje men vad DeWalt har också vad jag kan snabbkolla. Unte dåligt för vad marknaden ligger även om det är dåligt för vad som "går" att få ut.

Elverk till en batterianläggning kan gå i fixed point operation. och då maximera verkningsgraden. Men där är vi inte ännu
 
Vi råkade ut för ett längre strömavbrott i vårt villaområde (i Stockholms kommun) för några år sedan. En transformator hade brunnit med oklara uppgifter om när det kunde vara åtgärdat. Minus 10 ute, gäster på middag. Ingen möjlighet att laga mat. Pizzerian några km bort hade el så det blev pizza till middag. Vatten fungerade men det blev snabbt svalt inomhus. Eldstad med dålig verkningsgrad finns, men värmer bara ett rum och drar in utflykt i övriga.
Efter dem händelsen har vi både spritkök med brännare för både sprit och gasol. Primuskök för gasol. Extra bränsle, konserver och vattenförråd samt en hel del ved.
Man blir förvånad när man hör om folk som vill slänga ut fungerande vedspisar. Hade vi haft plats hade en sådan varit en självklarhet.
 
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Bara snabbt uteffekt mot driftstid och storlek på tanken x energiinnehåll. Så väldigt osäkra siffror. Den mindre verkar ligga på 12% och det är i linje men vad DeWalt har också vad jag kan snabbkolla. Unte dåligt för vad marknaden ligger även om det är dåligt för vad som "går" att få ut.

Elverk till en batterianläggning kan gå i fixed point operation. och då maximera verkningsgraden. Men där är vi inte ännu
Hej Rabbithole

Jag tror inte att dina överslagsberäkningar är så tokiga.

Jag har tidigare tittat på verkningsgrad i ett inlägg med rubriken;” Kan man värma med diesel via generator och bergvärmepump” i en annan tråd. Där var frågan att även försöka tillvarata värmen.
https://www.byggahus.se/forum/threa...rar-man-en-vecka.403877/page-109#post-5607489

Där antog jag att; ”dieselelverket levererar 30 % el och 70 % värme i avgaser och kylsystem. Samt att 1 liter diesel ger 10 kW energi i form av el och värme.”

Här handlar det om en bensinmotor som har sämre verkningsgrad och det varierar mycket mellan fabrikat och årsmodeller.

Här kan du läsa lite om verkningsgrad för diesel respektive bensinmotorer från en finsk hemsida.

”Och så var det ju också det här med skillnaden i verkningsgrad. Det vill säga hur mycket nyttoeffekt du får ut från energin som du matar in i motorn. Hur mycket valuta för pengarna du får, liksom. Också här blir det storstryk för ottomotorn. En bensinmotor har en verkningsgrad på cirka 30 procent och en dieselmotor levererar nästan 40 procent. Det betyder att också den råstarkaste dieselmotorn i teorin bara omvandlar knappa 40 procent av bränslet till rörelseenergi. Resten, drygt 60 procent blir till värme. Det är därför som bilar med förbränningsmotorer behöver stora kylare. Bra på att producera värme, sämre på att producera rörelseenergi.

Räknar man in att cirka 3 procent av bränslet går åt till tomgång, cirka 5 procent går åt till motorns hjälpfunktioner (tändsystemet, olika pumpar etc.) och 5 procent äts upp av friktion inom drivlinan, så är det bara mellan 12 och 30 procent av bränslet som omvandlas till rörelse-energi. En elmotor däremot, den har en verkningsgrad på cirka 98 procent. I bilen äter friktionen upp en del av kraften, men det är ändå cirka 83 procent av energin i elströmmen som når de drivande hjulen.”
https://yle.fi/a/7-1349825
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Rabbithole

Jag tror inte att dina överslagsberäkningar är så tokiga.

Jag har tidigare tittat på verkningsgrad i ett inlägg med rubriken;” Kan man värma med diesel via generator och bergvärmepump” i en annan tråd.
[länk]

Där antog jag att; ”dieselelverket levererar 30 % el och 70 % värme i avgaser och kylsystem. Samt att 1 liter diesel ger 10 kW energi i form av el och värme.”

Här handlar det om en bensinmotor som har sämre verkningsgrad och det varierar mycket mellan fabrikat och årsmodeller.

Här kan du läsa lite om verkningsgrad för diesel respektive bensinmotorer från en finsk hemsida.

”Och så var det ju också det här med skillnaden i verkningsgrad. Det vill säga hur mycket nyttoeffekt du får ut från energin som du matar in i motorn. Hur mycket valuta för pengarna du får, liksom. Också här blir det storstryk för ottomotorn. En bensinmotor har en verkningsgrad på cirka 30 procent och en dieselmotor levererar nästan 40 procent. Det betyder att också den råstarkaste dieselmotorn i teorin bara omvandlar knappa 40 procent av bränslet till rörelseenergi. Resten, drygt 60 procent blir till värme. Det är därför som bilar med förbränningsmotorer behöver stora kylare. Bra på att producera värme, sämre på att producera rörelseenergi.

Räknar man in att cirka 3 procent av bränslet går åt till tomgång, cirka 5 procent går åt till motorns hjälpfunktioner (tändsystemet, olika pumpar etc.) och 5 procent äts upp av friktion inom drivlinan, så är det bara mellan 12 och 30 procent av bränslet som omvandlas till rörelse-energi. En elmotor däremot, den har en verkningsgrad på cirka 98 procent. I bilen äter friktionen upp en del av kraften, men det är ändå cirka 83 procent av energin i elströmmen som når de drivande hjulen.”
[länk]
Absolut. Det är nog en mer djupgående diskussion för en annan tråd. Friktion, pump och driftsförluster brukar man räkna med när man jämför totalen så det är bränsle in och roterande nettoenergi ut.

Lite trixigt och med god optimering kan man få upp verkningsgraden på bensinaren rejält. Och ingen av dessa generatorer ligger i närheten av 40% för en diesel och 30% för bensinare plus att dom är billiga och har inte de vassaste generatorerna påkopplade. Dessa är motorer med lågt effektuttag för sin volym och låg kompression. Billigt och mediokert är prioriterat här.

Med optimerad Fix point för en generator på bensin som då alltid kör i max efficiency läge mot en större batteribank kan du få upp en nettoverkningsgrad från bensin till el på 40% men då får man optimera alla parametrar.
 
P pmd skrev:
Jula har ett trefaselverk (bensindrivet) för 10 kSEK. Så snart jag har lyckats ta reda på hur stor startströmmen är på min trefaspump så ska jag installera ett sådant elverk, tror jag.
Det elverket är testat av energimyndigheten.

Automatsäkring löste ut upprepade gånger strax innan 140h och provet måste avbrytas.*
kunde inte startas igen utan att säkringen fortsatt löste ut.

Genomsnittlig elkvalitet.
◦ Klarar inte att uppnå uppmärkt temporär effekt (3-fas).
◦ Har problem med spänningshållning vid ojämn belastning av faserna.
◦ Klarar inte att starta asynkronmotor på 4000 W.

*Efter 120h upptäcktes att tändstiftet inte gick att ta bort pga skurna gängor. Skadan fanns redan då aggregatet levererades till provningslabbet.
 
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
J jehr skrev:
Här är vår prepp lista för den intresserade. :) Har lärt mig att maten måste vara sånt man normalt sett använder så man får rull på det, annars står det bara och blir gammalt!

Utöver detta har vi spritkök och 3 tuber gasol, massor med ved, braskamin, grill.

ARTIKELMÄNGD
Tomat på burk12 st
Konserv bajlväxt/grönsak20 st
Pasta10 kg
Choklad2 kg
Hårt bröd2 kg
Torkade frukter1 kg
Nötter1 kg
Havregryn2 kg
Socker1 kg
Olja1 flaska
Smör1 kg
Sylter, äppelmos etc2 kg
Pulvermos1 stort paket
Frukt- bärkonserv1 kg
Mjukost tub5 st
Jordnöttssmör5 st
Pesto5 st
Snus
Värmeljus10x 100-pack
Tändstickor10 paket
Radio1
Batterier2
Ficklampor2
Ficklampa läsa2
Bensindunk5 liters dunk
Kontanter2000 kr
Vattendunk matlagning21 l
Vatten/folköl på flaska41 l (flaskor)
61 l
Vattenrening tabletter1-2 burk
Tandborstar
Tandkräm
Sårtvätt
Plåster
Bandage
Smärtstillande/febernedsättande
Hudkräm
Desinfektion
Förband/kompresser
Tvål
Kattmedicin
Hydrokortison
Jodtabletter
Solskyddsmedel
Allergimedicin
Gelförband (brännskada)
Jag saknar potatis i din för övrigt väldigt kompletta lista.
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Med optimerad Fix point för en generator på bensin som då alltid kör i max efficiency läge mot en större batteribank kan du få upp en nettoverkningsgrad från bensin till el på 40% men då får man optimera alla parametrar.
Vad är det för generator som kan komma till en sådan verkningsgrad? Jag minns inte att jag någonsin sett siffror på att en ottomotor kommit över 35% från bränsle till vevaxel.
 
A Avemo skrev:
Vad är det för generator som kan komma till en sådan verkningsgrad? Jag minns inte att jag någonsin sett siffror på att en ottomotor kommit över 35% från bränsle till vevaxel.
35% har du i Aurobays senaste LT motorer. Nissan har lite högre i ePower motorerna. Dom kör dock inte Otto hela tiden utan växlar mellan Otto och Miller beroende på lastfall. Tror Ford är liknande i deras 2,5lmotor som sitter i Kuga.

Men ingen av dom kör fixed point operation ännu. i en REX applikation kan dom dock göra det och samma då för ett elverk.
Graf över termisk verkningsgrad, jämför konventionella motorer, e-POWER och Fixed-Point Operation, som visar grad av effektivitet och teknologiska förbättringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det gäller även att generator och inverter är top notch så över 98% där
35*0,98*0,98=33,6% Så att nå 30% systemverkningsgrad är inte överdrivet svårt. 40% är möjligt men lite av en angenäm utmaning :)
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
35% har du i Aurobays senaste LT motorer. Nissan har lite högre i ePower motorerna. Dom kör dock inte Otto hela tiden utan växlar mellan Otto och Miller beroende på lastfall. Tror Ford är liknande i deras 2,5lmotor som sitter i Kuga.

Men ingen av dom kör fixed point operation ännu. i en REX applikation kan dom dock göra det och samma då för ett elverk.
[bild]

Det gäller även att generator och inverter är top notch så över 98% där
35*0,98*0,98=33,6% Så att nå 30% systemverkningsgrad är inte överdrivet svårt. 40% är möjligt men lite av en angenäm utmaning :)
Varifrån kommer diagrammet? Det säger ju ingenting om vad det är för motorer. Och om man pratar om de nivåerna på verkningsgrad är det väl betydligt större motorer än till ett portabelt elverk?
 
A Avemo skrev:
Varifrån kommer diagrammet? Det säger ju ingenting om vad det är för motorer. Och om man pratar om de nivåerna på verkningsgrad är det väl betydligt större motorer än till ett portabelt elverk?
Glömde skriva det. Det är från Nissan och deras e-Power. 1,5l 3cyl motor. Runt 500-600cc verkar vara där förbrukningen är effektivast. 2009 byggde vi en 40cc motor med 34% verkningsgrad så klart det går.

Problemet är att dessa får ut mycket mer effekt än dessa små 2-4kW elverken. Jag tycker bara det är synd att dom är så dåliga
 
P
Rabbithole Rabbithole skrev:
Elverk till en batterianläggning kan gå i fixed point operation. och då maximera verkningsgraden. Men där är vi inte ännu
Vad innebär fixpunkt i det här sammanhanget?
 
P pmd skrev:
Vad innebär fixpunkt i det här sammanhanget?
Att motorn är optimerad för att köra en specifik last vid ett specifikt varvtal.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.