pacman42 pacman42 skrev:
Det är ju inte dumt att spara på ett par gamla bilbatterier och hålla dessa laddade. Då har man att ladda både det ena och det andra med. Helst skulle jag vilja ha ett mindre 24V system (med batteribackup) hemma för Internet, servrar, laddning mm.
Jag har en stuga i södra Lappland ute i skogen och kör 4G-router, Rpi, kameror, Telldus, komradio och lite annat på 2x100Ah 12V AGM-batterier. Alltid, så det fungerar även vid strömavbrott när jag inte är där. Men är vi där så finns det även 12V och USB-uttag för att ladda mobiler och annat. 200Ah håller igång detta förvånansvärt länge.

Det sitter DC/DC för 12->5V och 12->48V (PoE-switch).

Vi är liksom längst ut på elnätet så avbrott är inte ovanliga. Självklart har vi både kamin och vedspis i köket.

/M

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Idag kostar dom mellan 5 och uppåt för ett inverterelverk oftast bensin kör man på akrylatbensin så slipper man mycket problem och den har lång livslängd och i femlitersdunk tror man får ha 100 liter totalt hemma om man ska följa lagen
Rekommenderar inte målarfärg i elverket :) Alkylatbensin ....

/M

• Haha
  • Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Hej!
Timmerhus från 1800 talet, två våningar drygt 160 m2. två kakelugnar, en vedspis och 2 kaminer. Borrad brunn, men även grävd brunn samt en en å 100 m från huset. Vedspisen fixar maten och att koka vattnet vid strömavbrott.. Luftluftvärmepump fixar vardagsvärmen.. Ladugård full med ved. Har dock fått en tankeställare när det gäller belysning. Vi har ficklampor och stearinljus samt uppladdningsbara lyktor. Jordkällare med årsförbrukning av potatis och morötter. Purjolök under fiberduk tillsammans med persilja.Årsförbrukning av gul och röd lök.....Vi använder vedspisen vid matlagning när den elektriska spisen inte räcker till. Julkalas i helgen som var och då gick båda spisarna för fullt.

• Gilla
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jodå, det kan man och det rekommenderas av vissa tillverkare av luft-vatten ( dom modeller där elementvattnet går ut i utedelen) där man har sträng kyla och risk för strömavbrott.
Men risken att få minusgrader inomhus så länge att vattnet i elementslingan fryser är väl inte jättehög.
I värsta fall får man väl släppa ut vattnet då...
Jag har ett hus som kallställs och där är det 50/50 glykol i radiatorsystemet. Fungerar utmärkt och enklast är det om man har öppet expansionskärl, annars får man pumpa i glykol och trycksätta med färskvatten. Det behöver inte vara så exakt blandat. Jag skulle rekommendera det till alla som har vattenburen värme i områden där det ofta blir avbrott, en relativt enkel försäkring mot allvarliga frysskador. Dessutom smörjer det pumpar och reducerar rost i radiatorer.

/M

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
A agb007 skrev:
När Gudrun stormade var vi av med elen i 3 dygn.
30 minuter från Avenyn i Göteborg med buss.
Var en tankeställare som hette duga.
Kaminen var våran bästa vän.
Dito, i Torslanda hjuvik var Gasolkaminen räddningen.
Men under Gudrun var det ändå plusgrader..

• Gilla
agb007
  • Laddar…
M
Har även ett backupsystem med 24V batterier som via inverter omvandlar till 230V.
Ett par solpaneler laddar upp batteribanken vår, sommar, höst... Men vintern ger panelerna inte ett skit, så då får man ha en laddare via vanliga elnätet😔

J jehr skrev:
Här är vår prepp lista för den intresserade. :)
Det där är ju grejer som kan hålla en tvåbarnsfamilj vid liv en månad. I allmänhet har man ju en hel del hemma i kyl, frys och skafferi som med lite fantasi kan bli mat en vecka eller två innan man måste börja ta av reserverna. Det är dock bra att ha lite att byta med, många som har lite snedfördelning och sitter med 50kg älgfärs i frysen, men inte så mycket annat

• En välfylld frys med vakuumförpackat älgfärs, staplat i rader, som illustrerar ämnet om förvaring och livsmedelslager för familjer.
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi har samma med djupborrad brunn. Jag kände mig preppig och köpte ett stort batteri. Tänkte sedan fixa så jag lätt kunde byta till batteri. Helt olikt mig kollade jag fasen EFTER 😞 . Så klart trefas. Nu har jag grymt batteri att ladda telefoner och annat med medans jag funderar på lösning för trefasen...

• Haha
Dilato
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
En till bra sak att ha gott om är ljus. Blir det riktigt skarpt kan man förstås sitta i mörker men det är väldigt trevligt att kunna lysa upp ordentligt. Så där kommer vi att se till att ha ett lager framöver.
Föreslår fotogenlampor (lysfotogen), mycket bättre ljus och lång brinntid.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
M
J JEmilK skrev:
Vi har samma med djupborrad brunn. Jag kände mig preppig och köpte ett stort batteri. Tänkte sedan fixa så jag lätt kunde byta till batteri. Helt olikt mig kollade jag fasen EFTER 😞 . Så klart trefas. Nu har jag grymt batteri att ladda telefoner och annat med medans jag funderar på lösning för trefasen...
Jaaa, hehe. Det är rätt saftigt att ta ut 400V från 12/24V batteri🧐

Har samma problem själv gällande vatten via djupborrad brunn med en potent trefaspump😳

Enda är nog ett elverk med trefas om man nu tänkt plocka upp vatten ur den brunnen vid strömavbrott🤔

Redigerat:
X xxargs skrev:
1 kg ved innehåller ungefär 4.5 kWh i värme - det motsvarar knappt 0.5 liter diesel/fotogen/bensin.

Lithiumbatterier med förpackning inräknat i elbil ligger runt 260-270 Wh/kilo idag och väldigt optimistiskt räknat kanske man når 400 Wh/kg om typ 10 år och dead-end runt vid 500 Wh/kg - dvs hur man än försöker optimera så kommer man knappt under 9 kg batterier för att ge lika mycket värme som 1 kg ved.

Dessutom är elström en högst kvalificerad form av energibärare och det bör man använda till annat än bara just uppvärmning, även om spillvärmen av detta senare kan göra nytta som uppvärmning...
Håller helt med om att det finns effektivare sätt att hålla värmen än att använda sig av batterier, men det du räknar på är ju att använda dem till direktverkande el, vilket ju är slöseri med energi oavsett om det är från batteri eller elnätet. Om man använder det för att mata en värmepump får du en något bättre kalkyl. Sedan ska man ju inte glömma att en skillnad är att även om man räknar på 1000kg batterier och 100kg ved så behöver man ju inte bära på batterierna även om man använder dem 100ggr.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det mesta är väl sagt redan, men jag gjorde en enkel lösning för att mata strömmen från elverket in i huset: Monterade en 16 A CEE enfas hona (dvs husvagnsintag) på ytterväggen och drog en kabel genom väggen till ett vanligt Schuko-vägguttag inne. Drog en tunn jordlina från jordplinten i CEE-donet ner till ett jordspett. I händelse av strömavbrott behöver jag alltså inte ha ytterdörren på glänt för sladden, och det finns en betryggande jordning. Detta kan jag driva fläkt-vedpanna och Laddomat med. Cirkulationspumpen går att köra via omvandlare och 12 v batteri.

yonna yonna skrev:
🤔 17 l/dygnet ... det betyder att man måste lagra en hel del. Hur mycket får man ha i ett förråd?
Kommer ryssen så är det ingen som bryr sig.
Några ankare som råkat dragga i samband med en storm i södra östersjön och som lustigt nog sammanfaller med mystiska kortslutningar i några väl valda ställverk så har vi ett strömavbrott som varar månader.

• Ledsen
Dilato
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Dessutom är elström en högst kvalificerad form av energibärare och det bör man använda till annat än bara just uppvärmning, även om spillvärmen av detta senare kan göra nytta som uppvärmning...
Nu gäller det ju att hålla igång en pelletskamin som ju egentligen inte drar så mycket.

yonna yonna skrev:
Nu gäller det ju att hålla igång en pelletskamin som ju egentligen inte drar så mycket.
Bara den kaminen behöver väl 1,5kWh per dygn för att vara på säkra sidan. Ett elbilsbatteri kan ju klara en månad då. Fast det är enklare med något mindre för 1-2veckor?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.