yonna yonna skrev:
Nu gäller det ju att hålla igång en pelletskamin som ju egentligen inte drar så mycket.
Hur mycket ström drar dess tändare? - eller går det att skippa den och tända manuellt??.

Det som är jobbigt med batteri och växelriktare är för saker som drar rätt lite ström men som måste vara strömsatta kontinuerligt - förlusterna i växelriktaren kommer vara stor relativt relativt den rätt lilla lasten. En sinusväxelriktare kan dra både 1 och 2 Ampere från 12 Volt beroende på storlek bara i tomgångsström.

Måste man ha saker igång kontinuerligt (som pelletsframmatare och dess styrsystem samt fläkt samt cirk.pump) - använd inte större växelriktare än som behövs för att starta och hålla igång denna - dvs. använd inte en 2kW växelriktare för saker som drar 20-30 Watt när de är igång, då är det bättre med en 150Watt, 300W eller kanske 600W men tillräckligt stor att det klarar starter av tex. fläkt i brännaren (under förutsättningen att man inte behöver herrejösseseffekt till tändaren)

Man måste vänja sig vid tanken att man har inte bara en enda växelriktare och kanske ett batteri för den - utan minst 2 och till olika saker - tex. för djuphålsbrunnen med enfaspump av elektronisk matningstyp behövs en 2 kW växelriktare (pumpen drar 1.2 kW) - men de går 15 sekunder per uppumpning och sedan kan det gå många timmar till nästa gång och batteriet skulle bli tomt inom 2 dygn i bara i tomgångsström för växelriktaren om den inte stängs av mellan körningarna - då löser man det med fjärrstyrning och bara starta växelriktaren när flödet tar stopp i kranen och stänger av den igen efter 20 sekunder såvida man inte skall duscha eller tappa upp mycket vatten.

För annan förbrukning har man klenare växelriktare och kanske också eget batteri för den.

• Gilla
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
Jag skaffade en konverter, 12V till 230V, och med den driver jag min vedpanna(fläkt) och cirkulationspumpen (istället för "fast" elinstallation har jag kopplat elen via ett eluttag, så det är lätt att koppla isär). Så jag kan alltid ha värme i huset vid strömavbrott. Använder alltså bilen (diesel) som elverk. Bilen är ju lätt att åka och tanka och försöker att alltid ha minst halv tank i bilen.

P Pelotard skrev:
Intressant tråd och nyttiga tips! Något som inte kommit upp och som jag tänker på är när man har vattenburen värme med en värmekälla som kräver el, då är ju (vid ett längre elavbrott och kallt väder) ett huvudproblem hur man ska hindra att rör fryser sönder. Även om man kan klara nöd-värme och matlagning med ved.
Frostskyddsvätska i rören.

N nybyggarn3 skrev:
Som rubriken antyder närmar vi oss nu 48h utan el. Temperaturen ligger på ca 5 minusgrader ute och det har blåst och snöat kraftigt. Lite komiskt är att detta in träffar samma vecka som nya broschyren kommer ut, och jag får väl erkänna att vi är väldigt dålig peppade. Som tur är är detta vara närmast som en övning då samhället 5km bort har både el och en öppen pizzeria:) Med andra ord, perfekt tillfälle att reflektera över bristerna i beredskap.

För att börja med det positiva så har vi aldrig haft det kallt i någon del av huset. Vi byggde i egen regi för några år sedan och prioriterade mycket isolering i form av blåst cellulosa och att få det tätt. Huset är ca 160 M2 med flera huskroppar. Hyffsat centralt har vi en vanlig braskamin som vi eldat i till och från. Jag hade förväntat mig att det skulle bli kyligt i rummen längs från kaminen men det har inte hänt. Trotts uppehåll på ca 10 h över natten. Skulle det vara 30 grader kallt hade vi kanske fått sov närmare kaminen. Under kvällen har jag varit hos granntanten och fått igång en fotogenkamin. Där var det fyra grader varmt inne. Så modern standard på isoleringen i kombination med braskamin är ett bra utgångsläge.

Mindre bra har varit beredskapen i form av vatten och batterier för laddning av mobiltelefoner. Vi har eget vatten, så pumpen stannade för när strömmen gick. Första dygnet klarade vi oss på trycktanken men nu är vi beroende av vattnet vi hämtar i byn. Så rejält lager med vatten är högt på listan.

Att kunna ladda alla telefoner är bra av flera anledningar. Dels för kommunikation och information men också för underhållning i form av film mm. Under en riktiga kris kanske man inte kan förvänta sig internet men under övningskriser fungerar det bra. Jag har ganska mycket batteriet till elverktyg och fick låna en laddare som passar på dessa. En sådan ska inköpas. Även elcyklarna framstår som en potentiell resurs.

Beredskapslager för mat är säkert bra men man har också mycket hemma utan att tänka på det. Något form av gas eller spritkök ska införskaffas för att kunna koka kaffe och laga pasta, ris, gröt mm. På vintern går det dessutom bra att rädda både kyl och frys. Att preppa särskild mat känns inte nödvändigt om man inte siktar på att klara sig flera veckor.

En till bra sak att ha gott om är ljus. Blir det riktigt skarpt kan man förstås sitta i mörker men det är väldigt trevligt att kunna lysa upp ordentligt. Så där kommer vi att se till att ha ett lager framöver.

Nu hoppas vi att elen kommer tillbaka i morgon så vi får duscha och laga en god middag.
Jag har en 20 meter lång förlängningskabel till mitt biluttag. Jag kan ladda alla enheter och en liten lampa etc. Om du har en elbil är detta inte ett alternativ antar jag.

Jag hoppas att jag inte kommer uppleva så långa stillestånd! Med 430 m2 hus och bergvärme ett gammalt hus, kommer braskaminen att göra väldigt lite.

N nybyggarn3 skrev:
Som rubriken antyder närmar vi oss nu 48h utan el. Temperaturen ligger på ca 5 minusgrader ute och det har blåst och snöat kraftigt. Lite komiskt är att detta in träffar samma vecka som nya broschyren kommer ut, och jag får väl erkänna att vi är väldigt dålig peppade. Som tur är är detta vara närmast som en övning då samhället 5km bort har både el och en öppen pizzeria:) Med andra ord, perfekt tillfälle att reflektera över bristerna i beredskap.

För att börja med det positiva så har vi aldrig haft det kallt i någon del av huset. Vi byggde i egen regi för några år sedan och prioriterade mycket isolering i form av blåst cellulosa och att få det tätt. Huset är ca 160 M2 med flera huskroppar. Hyffsat centralt har vi en vanlig braskamin som vi eldat i till och från. Jag hade förväntat mig att det skulle bli kyligt i rummen längs från kaminen men det har inte hänt. Trotts uppehåll på ca 10 h över natten. Skulle det vara 30 grader kallt hade vi kanske fått sov närmare kaminen. Under kvällen har jag varit hos granntanten och fått igång en fotogenkamin. Där var det fyra grader varmt inne. Så modern standard på isoleringen i kombination med braskamin är ett bra utgångsläge.

Mindre bra har varit beredskapen i form av vatten och batterier för laddning av mobiltelefoner. Vi har eget vatten, så pumpen stannade för när strömmen gick. Första dygnet klarade vi oss på trycktanken men nu är vi beroende av vattnet vi hämtar i byn. Så rejält lager med vatten är högt på listan.

Att kunna ladda alla telefoner är bra av flera anledningar. Dels för kommunikation och information men också för underhållning i form av film mm. Under en riktiga kris kanske man inte kan förvänta sig internet men under övningskriser fungerar det bra. Jag har ganska mycket batteriet till elverktyg och fick låna en laddare som passar på dessa. En sådan ska inköpas. Även elcyklarna framstår som en potentiell resurs.

Beredskapslager för mat är säkert bra men man har också mycket hemma utan att tänka på det. Något form av gas eller spritkök ska införskaffas för att kunna koka kaffe och laga pasta, ris, gröt mm. På vintern går det dessutom bra att rädda både kyl och frys. Att preppa särskild mat känns inte nödvändigt om man inte siktar på att klara sig flera veckor.

En till bra sak att ha gott om är ljus. Blir det riktigt skarpt kan man förstås sitta i mörker men det är väldigt trevligt att kunna lysa upp ordentligt. Så där kommer vi att se till att ha ett lager framöver.

Nu hoppas vi att elen kommer tillbaka i morgon så vi får duscha och laga en god middag.
Under alla år med hus o sommarstuga så har jag alltid försökt att ha minst 3-4st 1,5liters flaskor med vatten hemma, alltid ljus av nån form, värmeljus eller kronljus. Har alltid nån eller några powerbanks liggande på landning. Har ett enkelt elverk för att kunna prioritera ström till något.

Sen har jag kamin o gott om ved i båda husen så värmen klarar jag.

Jag vill tipsa om att skaffa en liten vedeldad bastu. Perfekt för att använda som hygienhöjare. Man kan värma vatten på kaminen som man använder för att tvätta sig. Vi har en bastu för max 4p som vi använder vid sommarstugan på det viset, nu har vi installerad dusch inne, men jag använder ibland bastun för tvagning ändå för det är väldigt mysigt dessutom.

Svara
Dela
Spara

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Hur mycket ström drar dess tändare? - eller går det att skippa den och tända manuellt??.

Det som är jobbigt med batteri och växelriktare är för saker som drar rätt lite ström men som måste vara strömsatta kontinuerligt - förlusterna i växelriktaren kommer vara stor relativt relativt den rätt lilla lasten. En sinusväxelriktare kan dra både 1 och 2 Ampere från 12 Volt beroende på storlek bara i tomgångsström.

Måste man ha saker igång kontinuerligt (som pelletsframmatare och dess styrsystem samt fläkt samt cirk.pump) - använd inte större växelriktare än som behövs för att starta och hålla igång denna - dvs. använd inte en 2kW växelriktare för saker som drar 20-30 Watt när de är igång, då är det bättre med en 150Watt, 300W eller kanske 600W men tillräckligt stor att det klarar starter av tex. fläkt i brännaren (under förutsättningen att man inte behöver herrejösseseffekt till tändaren)

Man måste vänja sig vid tanken att man har inte bara en enda växelriktare och kanske ett batteri för den - utan minst 2 och till olika saker - tex. för djuphålsbrunnen med enfaspump av elektronisk matningstyp behövs en 2 kW växelriktare (pumpen drar 1.2 kW) - men de går 15 sekunder per uppumpning och sedan kan det gå många timmar till nästa gång och batteriet skulle bli tomt inom 2 dygn i bara i tomgångsström för växelriktaren om den inte stängs av mellan körningarna - då löser man det med fjärrstyrning och bara starta växelriktaren när flödet tar stopp i kranen och stänger av den igen efter 20 sekunder såvida man inte skall duscha eller tappa upp mycket vatten.

För annan förbrukning har man klenare växelriktare och kanske också eget batteri för den.
Tack för långt svar som jag - egentligen - inte förstår så mycket av. Men jag förstår i alla fall att du har rätt. När jag installerade kaminen för 18 år sedan förklarade säljaren/installatören att det krävdes elverk av bättre kvalitet pga kaminens elektronik. Jag har väl naivt inbillat mig att batteriutvecklingen gått bättre under dessa år.

Spritkök är inget jag rekommenderar om man inte är ensam. Dom är alldeles för ineffektiva för att kunna fixa mat i någon större mängd smärtfritt. Det går såklart men är mindre smidigt. Ett kök som går på gas är helt klart att föredra för inomhusbruk. Ännu bättre är ett som tar både gas och flytande bränsle som bensin, diesel och fotogen. Där har ni gjort om alternativ för att värma mat.

Vi har kommunalt vatten, 2st 25 liters dunkar och sen ett vattenreningssystem för camping. Med det skulle vi kunna ta vatten från bäcken längre upp på gatan om det skulle behövas. Brist på rent vatten är det som kommer ta livet av sig först

Att ha tillgång till en husvagn där spis, kylskåp och värme går på gas. Då klarar man vissa behov.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:

Vi har haft tre stycken 2-dagars avbrott sedan vi köpte huset från 1804 i Skånes risbygd med haltande isolering för 12 år sedan. Det mesta gick bra. Eldstad plus vedspis höll uppe 16 grader i de centrala delarna av huset, med nollgradigt ute. Vatten hade vi i grävd brunn. Stormkök hade vi redan. Vi har dock avloppspump så istället för WC gällde spade i skogen. Svårast var frysarna. Tejpar man dörren så klarar de ca 24 timmar, men inte 48. Nu har vi skaffat bensindrivet elaggregat.

N nybyggarn3 skrev:

Jätteintressant!
Tack för att du delar med dig, gör att man själva kan bli ännu bättre på att förbereda sig.

/K

I Inver skrev:
Spritkök är inget jag rekommenderar om man inte är ensam. Dom är alldeles för ineffektiva för att kunna fixa mat i någon större mängd smärtfritt. Det går såklart men är mindre smidigt. Ett kök som går på gas är helt klart att föredra för inomhusbruk.
Det är inte realistiskt att ha några större mängder gas lagrad. Med en 10kg flaska kostar gasol typ det dubbla mot rödsprit per kWh och gasol har typ halva energidensiteten jämfört med rödsprit.

D drallero skrev:
Svårast var frysarna. Tejpar man dörren så klarar de ca 24 timmar, men inte 48. Nu har vi skaffat bensindrivet elaggregat.
Hej drallero

Jag har möjlighet att driva upp till fyra enheter kyl/frys vid strömavbrott som då kan stå på olika platser i huset med mitt enfas reservkraftnät.

Jag har ett apparatintag (CEE-typ, det på husvagnar, på väggen ute för elverket. Jag har sedan dragit kablar genom väggar etc. för att slippa riskera att behöva ha dörrar eller fönster på glänt vid strömavbrott.
https://www.elfa.se/sv/cee-kontakt-...ctric-523/p/30263888?redirectQuery=302-63-888)

Om det är 30 minusgrader och/eller blåser yrsnö då är det bra att ha förberett kabelvägar. Det är vid de tillfällena det är som viktigast att reservkraften fungerar.

Se t.ex. här; https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877/page-4#post-4047476

Redigerat:
  • Gilla
drallero
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Det är inte realistiskt att ha några större mängder gas lagrad. Med en 10kg flaska kostar gasol typ det dubbla mot rödsprit per kWh och gasol har typ halva energidensiteten jämfört med rödsprit.
Hej Jaggatagga

Det kan vara bra om man har redundans i sin utrustning. Om bränsle tar slut eller om utrustning krånglar kan det vara bra att ha olika alternativ.

Gasol kan både användas att laga mat (om rödspriten tar slut eller brännaren krånglar) och till att driva ett elverk om bränslet sinar.

3 Exempel;

“Champion 2200W Dual-Fuel Inverterelverk - The Mighty Atom”
https://www.maskinklippet.se/maskin...200w-dual-fuel-inverterelverk-the-mighty-atom

”LPG/bensin Elverk Inverter KS 2100iG S”
https://www.sagro.se/shop?funk=gor_sokning&term=LPG/bensin+Elverk+Inverter+KS+2100iG+S

”PELA Inverterelverk 8000 W, med dubbelt bränslesystem”
https://verktygsboden.se/bygg-hem-h...d-dubbelt-branslesystem-el-start-hjul-handtag

M Martin Lundmark skrev:
Hej Jaggatagga

Det kan vara bra om man har redundans i sin utrustning. Om bränsle tar slut eller om utrustning krånglar kan det vara bra att ha olika alternativ.

Gasol kan både användas att laga mat (om rödspriten tar slut eller brännaren krånglar) och till att driva ett elverk om bränslet sinar.

3 Exempel;

“Champion 2200W Dual-Fuel Inverterelverk - The Mighty Atom”
[länk]

”LPG/bensin Elverk Inverter KS 2100iG S”
[länk]

”PELA Inverterelverk 8000 W, med dubbelt bränslesystem”
[länk]
Elverk för 8000-15000 kr känns väldigt överdimensionerade.

Om man inte har primäruppvärmning med pellets eller ved, ser jag egentligen inget behov av elverk alls. Man kan ladda telefonen i bilen.

Ja, gasol är bättre än rödsprit.

Men om man är så ambitiös att man lägger 10 000 kr på elverk och bränsle så hade man nog varit mer betjänt av 400kg ris för samma kostnad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.