38 971 läst · 141 svar
39k läst
141 svar
Erfarenheter efter 48h utan el i vinterväder
En faktor till att personbils(diesel)motorer har sämre verkningsgrad än dito för lastbilar är att just större användbar varvtalsområde ju mer tullar man på verkningsgraden. - det är svårt med timingen, gasflödenas start/stopp, virvlar etc. och förbränningstiden i cylindrarna att fungera optimalt hela vägen mellan 800 RPM till 6400 RPM för bensinmotor och topp kring 4500 RPM för en dieselmotor. Dieselmotor har dessutom en längre förbränningstid som är svårt att påskynda i arbetstakten med en förbränning som sker i flera steg.
Dessutom olika belastningsnivåer utnyttjar bränslet olika bra då tex. tomgång på en diesel så är det så lite bränsle att en mindre del av bränslet i förbränningsförloppet hinner bli för kall för att kunna brinna (sotelden) av utspädningen av kallare luften i cylindern och istället får man kolpartiklar i avgaserna - vilket är termodynamisk sett en värmeförlust..
Lastbilar idag har rätt många växlar och motorvarvet rör sig relativt lite mellan min och max varvtal just i jakten på verkningsgrad och stora tvärstyckmotorer för fartyg har i princip bara en enda arbetsvarvtal, med avgasturbo (som även driver drivaxeln), recuperator (värmeåtervinning ur avgaser) mm. trix så ligger typ 55% värmeverkningsgrad i sina optimala driftlägen.
Dessutom olika belastningsnivåer utnyttjar bränslet olika bra då tex. tomgång på en diesel så är det så lite bränsle att en mindre del av bränslet i förbränningsförloppet hinner bli för kall för att kunna brinna (sotelden) av utspädningen av kallare luften i cylindern och istället får man kolpartiklar i avgaserna - vilket är termodynamisk sett en värmeförlust..
Lastbilar idag har rätt många växlar och motorvarvet rör sig relativt lite mellan min och max varvtal just i jakten på verkningsgrad och stora tvärstyckmotorer för fartyg har i princip bara en enda arbetsvarvtal, med avgasturbo (som även driver drivaxeln), recuperator (värmeåtervinning ur avgaser) mm. trix så ligger typ 55% värmeverkningsgrad i sina optimala driftlägen.
H Hybro skrev:Angående elverk.
Har ett 5 kW från Duab. Dieseldrivet.
Med ett trefssuttag och ett enfas 230 uttag.
Ej inkopplat för att ersätta inkommande el till huset.
Och så tänker man väl så här: vattenpumpen till trefssuttaget och alla enfaslaster till enfasuttaget via skarvdosor och förlängningssladdar.
Då kan det bli kraftig snedbelastning av generatorn. Allt enfas hamnar på en fas utöver det som för tillfället är i drift via trefas uttaget
Just detta problem löser jag enkelt med en liten Elbjörn Byggcentral.
På denna finns bl a flera enfas uttag, kopplade till det tre faserna. På så vis kan jag fördela lasterna.
Det enda rätta är att förbereda sig ordentligt i dessa tider en reservkraft omkopplare så att hela huset kan användas då kan man dessutom ladda ev. elfordonN nybyggarn3 skrev:
HejJ Jaggatagga skrev:Elverk för 8000-15000 kr känns väldigt överdimensionerade.
Om man inte har primäruppvärmning med pellets eller ved, ser jag egentligen inget behov av elverk alls. Man kan ladda telefonen i bilen.
Ja, gasol är bättre än rödsprit.
Men om man är så ambitiös att man lägger 10 000 kr på elverk och bränsle så hade man nog varit mer betjänt av 400kg ris för samma kostnad.
Jag kan ge dig ett nutida exempel när det gäller att klara en veckas strömavbrott.
Jag tror inte heller "400kg ris för samma kostnad" hjälper för de som nu har strömavbrott på Holmön.
”Boende på Holmön har varit utan ström i en vecka: ”Det är mörkt””
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...-har-varit-utan-strom-i-en-vecka-det-ar-morkt
” I nuläget är 82 kunder utan el och många har varit strömlösa i en vecka”
”Inledningsvis kunde de boende inte ens kontakta 112 – all telefoni och internet var utslaget eftersom masten blåst omkull.”
Det finns ingen bilväg (eller bro) ut till Holmön eftersom den ligger 1 mil utanför kusten vid Umeå, så är det färjetrafik som gäller.
Den ordinarie färjan till Holmön grundstötte för ca en vecka sedan och reservfärjan har tyvärr begränsad kapacitet att kunna transportera över reparationsutrustning.
Man försökte transportera utrustning på en pråm till ön, men; ”Pråm klarade inte vågor – Holmön utan ström ännu längre”
https://sverigesradio.se/artikel/pram-klarade-inte-vagor-holmon-utan-strom-annu-langre
Så här skrev Umeå Energi 26 november 2024 12:09: ”I nuläget har alla Umeå Energis kunder fått tillbaka strömmen efter förra veckans oväder, frånsett 150 hushåll som får räkna med ytterligare strömlösa dyn. – Det är de svåraste utmaningarna som återstår. Vi fortsätter därför vårt arbete med oförminskad styrka, konstaterar Jan Eriksson, vd på Umeå Energi elnät.
https://www.umeaenergi.se/aktuellt/de-svaraste-utmaningarna-aterstar
Så, det gäller att klara en veckas strömavbrott där även kommunikation med bil (färja) och all telefoni och internet kan utebli.
Samma storm som slog ut oss förra helgen då vi skulle se Holmön från fönstret om det inte var en annan ö ivägen. Hoppas öborna är bättre förberedda än vi bortskämda fastlandsborM Martin Lundmark skrev:Hej
Jag kan ge dig ett nutida exempel när det gäller att klara en veckas strömavbrott.
Jag tror inte heller "400kg ris för samma kostnad" hjälper för de som nu har strömavbrott på Holmön.
”Boende på Holmön har varit utan ström i en vecka: ”Det är mörkt””
[länk]
” I nuläget är 82 kunder utan el och många har varit strömlösa i en vecka”
”Inledningsvis kunde de boende inte ens kontakta 112 – all telefoni och internet var utslaget eftersom masten blåst omkull.”
Det finns ingen bilväg (eller bro) ut till Holmön eftersom den ligger 1 mil utanför kusten vid Umeå, så är det färjetrafik som gäller.
Den ordinarie färjan till Holmön grundstötte för ca en vecka sedan och reservfärjan har tyvärr begränsad kapacitet att kunna transportera över reparationsutrustning.
Man försökte transportera utrustning på en pråm till ön, men; ”Pråm klarade inte vågor – Holmön utan ström ännu längre”
[länk]
Så här skrev Umeå Energi 26 november 2024 12:09: ”I nuläget har alla Umeå Energis kunder fått tillbaka strömmen efter förra veckans oväder, frånsett 150 hushåll som får räkna med ytterligare strömlösa dyn. – Det är de svåraste utmaningarna som återstår. Vi fortsätter därför vårt arbete med oförminskad styrka, konstaterar Jan Eriksson, vd på Umeå Energi elnät.
[länk]
Så, det gäller att klara en veckas strömavbrott där även kommunikation med bil (färja) och all telefoni och internet kan utebli.
Generator, gott om bränsle, ved, välfylld frysbox och Starlink...M Martin Lundmark skrev:Hej
Jag kan ge dig ett nutida exempel när det gäller att klara en veckas strömavbrott.
Jag tror inte heller "400kg ris för samma kostnad" hjälper för de som nu har strömavbrott på Holmön.
”Boende på Holmön har varit utan ström i en vecka: ”Det är mörkt””
[länk]
” I nuläget är 82 kunder utan el och många har varit strömlösa i en vecka”
”Inledningsvis kunde de boende inte ens kontakta 112 – all telefoni och internet var utslaget eftersom masten blåst omkull.”
Det finns ingen bilväg (eller bro) ut till Holmön eftersom den ligger 1 mil utanför kusten vid Umeå, så är det färjetrafik som gäller.
Den ordinarie färjan till Holmön grundstötte för ca en vecka sedan och reservfärjan har tyvärr begränsad kapacitet att kunna transportera över reparationsutrustning.
Man försökte transportera utrustning på en pråm till ön, men; ”Pråm klarade inte vågor – Holmön utan ström ännu längre”
[länk]
Så här skrev Umeå Energi 26 november 2024 12:09: ”I nuläget har alla Umeå Energis kunder fått tillbaka strömmen efter förra veckans oväder, frånsett 150 hushåll som får räkna med ytterligare strömlösa dyn. – Det är de svåraste utmaningarna som återstår. Vi fortsätter därför vårt arbete med oförminskad styrka, konstaterar Jan Eriksson, vd på Umeå Energi elnät.
[länk]
Så, det gäller att klara en veckas strömavbrott där även kommunikation med bil (färja) och all telefoni och internet kan utebli.
Liknande trådar
-
Microcement. Erfarenheter efter första gången jag gjort detta.
Badrum -
Erfarenheter av badrumsrenovering i BRF efter fuktskada?
Badrum -
Erfarenheter av bastutunna efter några år
Bastu -
Epoq-kök, erfarenheter efterlyses.
Kök -
Magic 600 eller Magic 1000 - erfarenheter efterfrågas!!
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus