N nybyggarn3 skrev:
Som rubriken antyder närmar vi oss nu 48h utan el. Temperaturen ligger på ca 5 minusgrader ute och det har blåst och snöat kraftigt. Lite komiskt är att detta in träffar samma vecka som nya broschyren kommer ut, och jag får väl erkänna att vi är väldigt dålig peppade. Som tur är är detta vara närmast som en övning då samhället 5km bort har både el och en öppen pizzeria:) Med andra ord, perfekt tillfälle att reflektera över bristerna i beredskap.

För att börja med det positiva så har vi aldrig haft det kallt i någon del av huset. Vi byggde i egen regi för några år sedan och prioriterade mycket isolering i form av blåst cellulosa och att få det tätt. Huset är ca 160 M2 med flera huskroppar. Hyffsat centralt har vi en vanlig braskamin som vi eldat i till och från. Jag hade förväntat mig att det skulle bli kyligt i rummen längs från kaminen men det har inte hänt. Trotts uppehåll på ca 10 h över natten. Skulle det vara 30 grader kallt hade vi kanske fått sov närmare kaminen. Under kvällen har jag varit hos granntanten och fått igång en fotogenkamin. Där var det fyra grader varmt inne. Så modern standard på isoleringen i kombination med braskamin är ett bra utgångsläge.

Mindre bra har varit beredskapen i form av vatten och batterier för laddning av mobiltelefoner. Vi har eget vatten, så pumpen stannade för när strömmen gick. Första dygnet klarade vi oss på trycktanken men nu är vi beroende av vattnet vi hämtar i byn. Så rejält lager med vatten är högt på listan.

Att kunna ladda alla telefoner är bra av flera anledningar. Dels för kommunikation och information men också för underhållning i form av film mm. Under en riktiga kris kanske man inte kan förvänta sig internet men under övningskriser fungerar det bra. Jag har ganska mycket batteriet till elverktyg och fick låna en laddare som passar på dessa. En sådan ska inköpas. Även elcyklarna framstår som en potentiell resurs.

Beredskapslager för mat är säkert bra men man har också mycket hemma utan att tänka på det. Något form av gas eller spritkök ska införskaffas för att kunna koka kaffe och laga pasta, ris, gröt mm. På vintern går det dessutom bra att rädda både kyl och frys. Att preppa särskild mat känns inte nödvändigt om man inte siktar på att klara sig flera veckor.

En till bra sak att ha gott om är ljus. Blir det riktigt skarpt kan man förstås sitta i mörker men det är väldigt trevligt att kunna lysa upp ordentligt. Så där kommer vi att se till att ha ett lager framöver.

Nu hoppas vi att elen kommer tillbaka i morgon så vi får duscha och laga en god middag.
Min familj kom väldigt långt på värmeljus och spritkök under Gudrun. Värmt hemma är trevligt men faktiskt inte så stort problem som man kan tro. Bara man håller ute regn och vind så kommer man långt på filtar och kläder. Får man lite varm choklad, kaffe ellet soppa i sig också. Värmeljus är mest för att ha lite ljus och mys.

Vatten var inget problem då det var kommunalt och centralorten hade el. Med brunn är man både bättre och sämre beredd.

Med bilbatteri och inverter fick pappa även igång pelletsbrännaren. Underskatta inte hur mycket energi ett vanlig bilbatteri från biltema innehåller. 12v på 80Ah är ju nästan en kilowattimme. Litium är ju lättare att bära men också betydligt dyrare.

J Jaggatagga skrev:
Elverk för 8000-15000 kr känns väldigt överdimensionerade.

Om man inte har primäruppvärmning med pellets eller ved, ser jag egentligen inget behov av elverk alls. Man kan ladda telefonen i bilen.

Ja, gasol är bättre än rödsprit.

Men om man är så ambitiös att man lägger 10 000 kr på elverk och bränsle så hade man nog varit mer betjänt av 400kg ris för samma kostnad.
Hej Jaggatagga

I området där TS bor kan det bli nedåt 35 grader under vintern, och på fredag vid midnatt började strömavbrottet hos honom, som han skriver, närma sig 48 timmar. Nu 4 dagar senare har14 kunder i området vars driftsstörning uppstod 2024-11-21 02:01 fortfarande strömavbrott.

Det är nog individuellt om 400kg ris (till samma inköpskostnad), till exempel, kan ersätta kostnaderna i ett hus vars färskvattenledningar frusit sönder, efter fem dagars strömavbrott.

Vi har alla var och en ansvar att klara oss själva (och våra familjemedlemmar) i upp till en vecka utan att vi kan räkna med hjälp från samhället. Vi skall inte räkna med att våra försäkringar täcker kostnaderna.

Klarar vi detta enkelt utan elverk då är det ju utmärkt. Grattis.

För mig så räcker inte 400 kg ris för att undvika att ledningar i mitt hus riskerar att frysa sänder när temperaturen ligger under tiotalet minusgrader i en vecka. Jag kommer därför, då att elda i mina spisinsatser och ladda upp mina batterier som driver cirkulationspump, bredbandsnät, laddar mobiltelefoner och ficklampor etc. med elverket.

För att ladda batterierna en gång per dygn under ca 4 timmar så behöver jag, i mitt fall, ett elverk som jag vet att det fungerar vid strömavbrottet. Detta eftersom jag inte kan räkna med att få någon hjälp om elverket krånglar.

Det blir lite av villkoren vi upplevde under våra militära repövningar

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi som bor i Götaland och Svealand utgår lätt från att det som gäller här gäller hela landet, vilket är både naivt och okunnigt. Här är det störst risk för väderrelaterade strömavbrott under milda vintrar när det stormar (typ Gudrun), och då är frysrisken rätt liten. I Norrland kan ett redigt snöoväder orsaka strömavbrott, och då är det inte lika milt ute.

Strömavbrott av andra skäl än vädret kan ske året om, därför bör även vi sörlänningar ha reserv-värme. Och reserv-kyla för strömavbrott under sommarhalvåret.

• Gilla
Martin Lundmark och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vi som bor i Götaland och Svealand utgår lätt från att det som gäller här gäller hela landet, vilket är både naivt och okunnigt. Här är det störst risk för väderrelaterade strömavbrott under milda vintrar när det stormar (typ Gudrun), och då är frysrisken rätt liten. I Norrland kan ett redigt snöoväder orsaka strömavbrott, och då är det inte lika milt ute.

Strömavbrott av andra skäl än vädret kan ske året om, därför bör även vi sörlänningar ha reserv-värme. Och reserv-kyla för strömavbrott under sommarhalvåret.
Hej SågspånPappspikEternit

Tack för inlägget

Den som inte behöver reservkraft (elverk) behöver naturligtvis inte installera reservkraft.😊

Den som bara har korta strömavbrott (säg 1-4 timmar) behöver, rimligen, i normalfallet ingen reservkraft.

I det hus jag växte upp i hade vi ibland strömavbrott, till exempel vid oväder. Men min pappa hade byggt huset med vedeldning och självcirkulation. Det huset klarade vi utan reservkraft.

Telefonnätet hade dåvarande televerket försett med batterier både i husen och där den manuella telefonväxeln var placerad, så även telefonen kunde fungera flera dagar vid strömavbrott.

Färskvatten som vi fick från en djupborrad brunn (och trefaspump) men vid strömavbrott visste vi var det fanns kallkällor där vi kunde hämta vatten.

Idag är samhället helt beroende av en fungerande elkraftförsörjning.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:

Husen i norr brukar dock vara isolerade därefter.

Med en vedspis och tillgång till vatten klarar man sig länge

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Danternas skrev:
Hej Danternas

Naturligtvis så är husen olika isolerade beroende på tex byggår och klimatzon men du kan ändå inte räkna med att husen klarar långa strömavbrott utan värmekälla.

Se t.ex. här; ”Så snabbt blir ditt hus kallt”
https://www.energimyndigheten.se/en...t-halla-varmen/sa-snabbt-blir-ditt-hus-kallt/

Som du ser i tabellen på sidan 3 ur broschyren; ” Värme i villan vid längre elavbrott” från Energimyndigheten 2019, så klarar få hus flera dygn vid till exempel 20 minusgrader. Det gäller även nybyggda.

Tabell visar hur snabbt inomhustemperaturen sjunker vid olika utomhustemperaturer och huskonstruktioner, från noll till minus 30 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konsekvensen för husägaren är inte så trevligt, här ett reportage från SVT Nordnytt;

”30 minusgrader och ingen ström (PUBLICERAD 25 JANUARI 2014) De boende i byarna Vittangi, Lainio och Kuoksu har -30 grader utomhus och stora problem med strömavbrott. Nu har flera hus frusit sönder och skadorna är enorma. Carina Henriksson har två hus som båda frusit sönder. En morgon vaknade hon av att innertaket föll ner. – Det har varit helt otroligt fruktansvärt bedrövligt, säger hon till SVT:s Nordnytt. Elementen har frusit, vattnet har frusit. Hon har ingen toalett, ingen dusch, ingen värme och ett barn på 3,5 år hemma mitt i röran. – Jag har en vedspis i köket så jag får ställa in sängen där så att jag kan elda under nätterna, säger hon. – Tänk om vi hade sovit på nedervåningen när taket föll? Och hur lätt är det att göra välling utan vatten eller el, säger hon upprört.”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/30-minusgrader-och-ingen-strom

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Danternas skrev:
Det är sant, men någon form av värmekälla som klarar sig utan nät-el är klokt att ha ändå, det håller jag med ovanstående om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.