38 829 läst · 141 svar
39k läst
141 svar
Erfarenheter efter 48h utan el i vinterväder
Bäck utanför huset. Min tanke var att man borde kunna sila vatten från den i en hink genom några kökshanddukar för att få bort oaptitliga sediment och sedan ploppa i en vattenrengöringstablett (klor).
Vedkamin och några kubik ved. Sen kan man väl om inte annat laga mat över en vedbrasa utomhus om man måste.
Vedkamin och några kubik ved. Sen kan man väl om inte annat laga mat över en vedbrasa utomhus om man måste.
Köp en sån här och 10 tuber gas så klarar du dig bra flera veckor.
https://www.jula.se/catalog/fritid/...friluftsutrustning/friluftskok/gaskok-022744/
Kampanj just nu!
https://www.jula.se/catalog/fritid/...friluftsutrustning/friluftskok/gaskok-022744/
Kampanj just nu!
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 959 inlägg
1 kg ved innehåller ungefär 4.5 kWh i värme - det motsvarar knappt 0.5 liter diesel/fotogen/bensin.yonna skrev:
Lithiumbatterier med förpackning inräknat i elbil ligger runt 260-270 Wh/kilo idag och väldigt optimistiskt räknat kanske man når 400 Wh/kg om typ 10 år och dead-end runt vid 500 Wh/kg - dvs hur man än försöker optimera så kommer man knappt under 9 kg batterier för att ge lika mycket värme som 1 kg ved.
Dessutom är elström en högst kvalificerad form av energibärare och det bör man använda till annat än bara just uppvärmning, även om spillvärmen av detta senare kan göra nytta som uppvärmning...
Då blir det en skaplig slant i avbrottsersättning.N nybyggarn3 skrev:Som rubriken antyder närmar vi oss nu 48h utan el. Temperaturen ligger på ca 5 minusgrader ute och det har blåst och snöat kraftigt. Lite komiskt är att detta in träffar samma vecka som nya broschyren kommer ut, och jag får väl erkänna att vi är väldigt dålig peppade. Som tur är är detta vara närmast som en övning då samhället 5km bort har både el och en öppen pizzeria Med andra ord, perfekt tillfälle att reflektera över bristerna i beredskap.
För att börja med det positiva så har vi aldrig haft det kallt i någon del av huset. Vi byggde i egen regi för några år sedan och prioriterade mycket isolering i form av blåst cellulosa och att få det tätt. Huset är ca 160 M2 med flera huskroppar. Hyffsat centralt har vi en vanlig braskamin som vi eldat i till och från. Jag hade förväntat mig att det skulle bli kyligt i rummen längs från kaminen men det har inte hänt. Trotts uppehåll på ca 10 h över natten. Skulle det vara 30 grader kallt hade vi kanske fått sov närmare kaminen. Under kvällen har jag varit hos granntanten och fått igång en fotogenkamin. Där var det fyra grader varmt inne. Så modern standard på isoleringen i kombination med braskamin är ett bra utgångsläge.
Mindre bra har varit beredskapen i form av vatten och batterier för laddning av mobiltelefoner. Vi har eget vatten, så pumpen stannade för när strömmen gick. Första dygnet klarade vi oss på trycktanken men nu är vi beroende av vattnet vi hämtar i byn. Så rejält lager med vatten är högt på listan.
Att kunna ladda alla telefoner är bra av flera anledningar. Dels för kommunikation och information men också för underhållning i form av film mm. Under en riktiga kris kanske man inte kan förvänta sig internet men under övningskriser fungerar det bra. Jag har ganska mycket batteriet till elverktyg och fick låna en laddare som passar på dessa. En sådan ska inköpas. Även elcyklarna framstår som en potentiell resurs.
Beredskapslager för mat är säkert bra men man har också mycket hemma utan att tänka på det. Något form av gas eller spritkök ska införskaffas för att kunna koka kaffe och laga pasta, ris, gröt mm. På vintern går det dessutom bra att rädda både kyl och frys. Att preppa särskild mat känns inte nödvändigt om man inte siktar på att klara sig flera veckor.
En till bra sak att ha gott om är ljus. Blir det riktigt skarpt kan man förstås sitta i mörker men det är väldigt trevligt att kunna lysa upp ordentligt. Så där kommer vi att se till att ha ett lager framöver.
Nu hoppas vi att elen kommer tillbaka i morgon så vi får duscha och laga en god middag.
https://www.energimarknadsbyran.se/el/konsumentratt/klagoguide/avbrottsersattning/
Stickan
En vanlig 70 tals villa som har vattenburen el eller direkt el är utkyld på ca ett dygn vid 15 minus
Att kunna köra cirkpump till värme på reservkraft är inte dumt
Sen att ha kontanter hemma ger jag inte mycket för, blir det längre strömavbrott lär affären "kassera" mat som tinar ......
Att kunna köra cirkpump till värme på reservkraft är inte dumt
Sen att ha kontanter hemma ger jag inte mycket för, blir det längre strömavbrott lär affären "kassera" mat som tinar ......
Eller också har man en hydrofor av lite större modell med en bilventil så man kan köra en liten batteridriven kompressor för att få upp trycket i den. Då har du en hel trycksatt hydrofor full med vatten iaf, vilket kan räcka rätt länge vid sparsam användning.N nybyggarn3 skrev:
Hej PelotardP Pelotard skrev:Intressant tråd och nyttiga tips! Något som inte kommit upp och som jag tänker på är när man har vattenburen värme med en värmekälla som kräver el, då är ju (vid ett längre elavbrott och kallt väder) ett huvudproblem hur man ska hindra att rör fryser sönder. Även om man kan klara nöd-värme och matlagning med ved.
Om du tittar under punkten; ”1. Värme 14W”
Så kan du läsa hur jag gjort för att inte elementvattnet skall frysa vid längre strömavbrott när jag eldar med ved i två spisinsatser. ;”Vi stänger av bergvärmepumpen, kopplar på reservkraft in en varvtalsstyrd cirkulationspump (P=14 W) som ser till att vattnet i elementen i hela huset (även garaget) roterar och inte kan frysa.”
https://www.byggahus.se/forum/threa...larar-man-en-vecka.403877/page-4#post-4047476
Jag har satt en skarvkontakt på kabeln till enfas cirkulationspumpen (varvtalsstyrd) i bergvärmepumpen, och den kan jag då ansluta till mitt enfas reservkraftsystem. Där några blybatterier driver en 12V/230V inverter
Sedan kan batterierna laddas med ett elverk ca 4 tim/dag vid längre strömavbrott. Jag räknar med att klara en vecka med 25–50 liter aspenbränsle i elverket. Aspenbränsle kan lagras i flera år och omsätts i gräsklipparen
Jag köpte en komplett Webasto dieselvärmare 5kW (kopia) för ca 7500:- för några år sedan och monterade ute i garaget. Den är inkopplad i serie med vårat vattenburna system och kan värma både hus och garage vid strömavbrott.P Pelotard skrev:Intressant tråd och nyttiga tips! Något som inte kommit upp och som jag tänker på är när man har vattenburen värme med en värmekälla som kräver el, då är ju (vid ett längre elavbrott och kallt väder) ett huvudproblem hur man ska hindra att rör fryser sönder. Även om man kan klara nöd-värme och matlagning med ved.
Enda den behöver är 12V batteri och diesel😊 Förbrukar ca 0,5L/tim på fullast. Sen går det att köra husets cirkulationspump via en inverter och ett 12V batteri om man behöver😁
Biltemas/Julad gasolkök och några extra gasolflaskor är bra att ha till en billig peng.N nybyggarn3 skrev:
https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/gasolkok/gaskok-rostfritt-22-kw-2000049923
HejM Mr. Gullberg skrev:Jag köpte en komplett Webasto dieselvärmare 5kW (kopia) för ca 7500:- för några år sedan och monterade ute i garaget. Den är inkopplad i serie med vårat vattenburna system och kan värma både hus och garage vid strömavbrott.
Enda den behöver är 12V batteri och diesel😊 Förbrukar ca 0,5L/tim på fullast. Sen går det att köra husets cirkulationspump via en inverter och ett 12V batteri om man behöver😁
Mitt hus behöver ca 290 W per grad temperaturskillnad inne/ute
Då räcker alltså 5 kW att höja inomhustemperaturen ca 15 grader varmare än ute.
Jag tror det är bra om vi var och en börjat planera hur vi skall klara strömavbrott.
Redigerat:
Ja den fungerade faktiskt över förväntan😁M Martin Lundmark skrev:
2-3 timmars körning så värmde den upp systemet såpass att vi hade värme för nästan ett helt dygn😳
Skulle tro att man behöver klara sig en vecka minst, helst längre🤔
Vi har en Berkey. Testat den vid inköp men aldrig i "skarpt läge", men eftersom vi bor nära färskvatten som sällan fryser helt tänker jag att vi kan ta vatten därifrån och köre det genom filtret. Tar dock tid, så vi har även annat vatten sparat i frys och källarens förråd.H Hullefar skrev:Bäck utanför huset. Min tanke var att man borde kunna sila vatten från den i en hink genom några kökshanddukar för att få bort oaptitliga sediment och sedan ploppa i en vattenrengöringstablett (klor).
https://www.berkeyexpert.com/berkey...U1Ae6jo49VnkE_m6e2-QpCey6tL1015RoCrG0QAvD_BwE