30 575 läst · 115 svar
31k läst
115 svar
Erfarenheter efter 48h utan el i vinterväder
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 591 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 591 inlägg
Hemmafixare gör bäst i att hålla sina verktygs batterier laddade. I mitt fall Bosch, där finns en adapter med usb-uttag att sätta direkt på batterier, så kan mobiler laddas.
Borrmaskinspump är också bra att ha när det finns nedgrävda regnvattentunnor som på min tomt. Då klarar man toaletten, och kan koka för matlagning om det kniper. Ved och en extra säck grillbriketter som bulk-kok. Gaskök/primustrangia för finmatlagning.
Äldre cirkulationspumpar hade väl synlig axel, så man kunde elda i pannan och vrida några varv med skruvmejsel för att cirkulera hjälpligt. Nån som vet hur det funkar på moderna?
Borrmaskinspump är också bra att ha när det finns nedgrävda regnvattentunnor som på min tomt. Då klarar man toaletten, och kan koka för matlagning om det kniper. Ved och en extra säck grillbriketter som bulk-kok. Gaskök/primustrangia för finmatlagning.
Äldre cirkulationspumpar hade väl synlig axel, så man kunde elda i pannan och vrida några varv med skruvmejsel för att cirkulera hjälpligt. Nån som vet hur det funkar på moderna?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 826 inlägg
Jag tackar så hjärtligt för tipsen om hur jag bör bygga mitt hus för att vattenledningarna inte ska frysa! Det ska jag tänka på nästa gång jag bygger ett hus. Det hus jag för närvarande bebor är dock - hör och häpna - redan färdigbyggt och slutbesiktigat. Och det för 100 år sedan. Jag ser detta med frysning som ett särskilt, och svårt, problem, vid sidan av det enklare problemet att bara göra som folk gjorde förr, hålla sig i köket och hålla varmt och laga mat där. Vore det inte för frysrisken så skulle det ju räcka. Att värma upp resten av ett stort hus däremot, där alla rum har vattenradiatorer men inga eldstäder, det lär knappast gå utan att få igång den normala värmekällan (i vårt fall bergvärme) med hjälp av någon reservkraft. Jag vet inte om det vore möjligt att ha glykol i radiatorvattnet för att förhindra frysning?
Jodå, det kan man och det rekommenderas av vissa tillverkare av luft-vatten ( dom modeller där elementvattnet går ut i utedelen) där man har sträng kyla och risk för strömavbrott.P Pelotard skrev:
Men risken att få minusgrader inomhus så länge att vattnet i elementslingan fryser är väl inte jättehög.
I värsta fall får man väl släppa ut vattnet då...
Nej, det är klart, det är ju bara vid ett ganska långt elavbrott och låg utetemperatur som risken finns. Men man vet ju kanske inte hur långt ett avbrott kommer att bli, och tömma ur vattnet vill man helst inte, så då väntar man i det längsta - tills det kanske redan har frusit. Om man kunde cirkulera vattnet skulle det ju fördröja frysning. En separat cirkpump är väl ganska lättdriven och skulle kanske gå att koppla till någon enklare reserv-el. Men när man bara har den pump som sitter i bergvärmen så vet jag inte om det är lika enkelt.D Dilato skrev:Jodå, det kan man och det rekommenderas av vissa tillverkare av luft-vatten ( dom modeller där elementvattnet går ut i utedelen) där man har sträng kyla och risk för strömavbrott.
Men risken att få minusgrader inomhus så länge att vattnet i elementslingan fryser är väl inte jättehög.
I värsta fall får man väl släppa ut vattnet då...
Japp, man borde kanske förbereda att kunna koppla inbyggda cirkulationspumpen via annan kontakt.
Jag har ju luft- vatten men in pump (Thermia Atria) är speciell så uteslingan är glykol så den är inget problem.
Problemet är ju att elementen och deras ledningar sitter i ytterväggar och då är man helt beroende av isoleringen innan det blir övermäktigt nedkylt.
Jag har ju luft- vatten men in pump (Thermia Atria) är speciell så uteslingan är glykol så den är inget problem.
Problemet är ju att elementen och deras ledningar sitter i ytterväggar och då är man helt beroende av isoleringen innan det blir övermäktigt nedkylt.
Mindre än ett dygn efter att strömmen kom tillbaka drog nästa oväder in, med hårda vindar. Vi har tack och lov klarat oss från avbrott än så länge men jag såg i lokaltidningen att många som varit utan ström i tre dygn nu är utan igen, ungefär ett dygn efter att strömmen kom tillbaka.
Denna gång förberedde vi oss genom att toppfylla badkaret. Det skulle räcka till disk och toalettspolning rätt många dagar. Det kommer att bli en ny tradition när det nalkas oväder i trakten.
Denna gång förberedde vi oss genom att toppfylla badkaret. Det skulle räcka till disk och toalettspolning rätt många dagar. Det kommer att bli en ny tradition när det nalkas oväder i trakten.
Då är det bra att komplettera med en vattenmantlad kamin och en inverter med batteri som orkar driva cirkulationspumparna.P Pelotard skrev:Intressant tråd och nyttiga tips! Något som inte kommit upp och som jag tänker på är när man har vattenburen värme med en värmekälla som kräver el, då är ju (vid ett längre elavbrott och kallt väder) ett huvudproblem hur man ska hindra att rör fryser sönder. Även om man kan klara nöd-värme och matlagning med ved.
Du bor kanske i närheten av Bjuröklubbb? Jag såg att de var utan ström igen...N nybyggarn3 skrev:Mindre än ett dygn efter att strömmen kom tillbaka drog nästa oväder in, med hårda vindar. Vi har tack och lov klarat oss från avbrott än så länge men jag såg i lokaltidningen att många som varit utan ström i tre dygn nu är utan igen, ungefär ett dygn efter att strömmen kom tillbaka.
Jag har en multi-fuel brännare för friluftsliv. Tanken med den är väl att man inte riktigt vet vad man kan få tag på, speciellt om man är i andra länder. Den tar det mesta i form av gas eller flytande bränsle som kan trycksättas. I värsta fall har jag 30-35 liter bränsle att slanga ur motorcyklarna.A Alexn72 skrev:
Det finns också varianter som även tar ved, men de är lite otympliga att ha med sig på vandring.
Haft ett mycket aktivt friluftsliv året runt.
Min följeslagare när det gäller matlagning i det fria är Primus allbränslekök. Finns på t ex XXL.
Genom att byta munstycke kan man driva det på bensin, gas, metanol mm.
Jag köper 5 liter Heptan åt gången.
Bör ha nyttjat köket mer än typ 1000 ggr under 24 år.
Mycket driftsäkert. De mer avancerade använder detta även som värmekälla i tält på expeditioner.
Vintertid ställer jag köket på en rund lätt plywoodskiva med halkkant runt om på ovansidan.
Numer finns dessa kök även med effektiv ljuddämpare.
Dessa Triangia friluftskök med T-spritbrännare ger jag inte mycket för.
En verklig nödlösning som hängt med många år.
Men de belagda grytorna är bra.
Min följeslagare när det gäller matlagning i det fria är Primus allbränslekök. Finns på t ex XXL.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Genom att byta munstycke kan man driva det på bensin, gas, metanol mm.
Jag köper 5 liter Heptan åt gången.
Bör ha nyttjat köket mer än typ 1000 ggr under 24 år.
Mycket driftsäkert. De mer avancerade använder detta även som värmekälla i tält på expeditioner.
Vintertid ställer jag köket på en rund lätt plywoodskiva med halkkant runt om på ovansidan.
Numer finns dessa kök även med effektiv ljuddämpare.
Dessa Triangia friluftskök med T-spritbrännare ger jag inte mycket för.
En verklig nödlösning som hängt med många år.
Men de belagda grytorna är bra.
Redigerat:
De gånger jag vet att det blir mycket matlagning ute, så hänger jag upp en Muurikka i tre tremeters störar. Störarna binds ihop i toppen.
Använder ett block med wire och tunn kedja, för att lätt hissa Muurikkan till lagom höjd över en helt vanlig brasa, grillkol eller vad man nu eldar med.
På själva Muurikkan har jag svetsat fast en 2 cm hög sarg av rostfritt band runtom, som hindrar att maten tippas ur, när man tillagar.
Ofta så säljs typ Muurikka med tre ben... Lite svårt att reglera värmen då. Så dessa har jag fimpar.
Inte alls bekymrad om elen blir borta t ex en vecka.
Använder ett block med wire och tunn kedja, för att lätt hissa Muurikkan till lagom höjd över en helt vanlig brasa, grillkol eller vad man nu eldar med.
På själva Muurikkan har jag svetsat fast en 2 cm hög sarg av rostfritt band runtom, som hindrar att maten tippas ur, när man tillagar.
Ofta så säljs typ Muurikka med tre ben... Lite svårt att reglera värmen då. Så dessa har jag fimpar.
Inte alls bekymrad om elen blir borta t ex en vecka.
Stämmer, några mil söderut. Fick höra i efterhand att strömavbrottet vi hadde igår kväll var för att dom gick med en skördare och plockade träd från en högspänningsledning. Skogen här om kring ser ut som ett plockepinn och det är fullt med träd över alla lågspänningsledningar. Så det är nog bra att räkna med många kortare avbrott framöverpacman42 skrev:
Jag har föräldrarna i trakten och flera av deras grannar har träd liggande på hustaken.N nybyggarn3 skrev:Stämmer, några mil söderut. Fick höra i efterhand att strömavbrottet vi hadde igår kväll var för att dom gick med en skördare och plockade träd från en högspänningsledning. Skogen här om kring ser ut som ett plockepinn och det är fullt med träd över alla lågspänningsledningar. Så det är nog bra att räkna med många kortare avbrott framöver