F
Rabbithole Rabbithole skrev:
Önskar jag hade en vedspis. Då hade jag klarat allt jag behöver förutom mat och vatten.

Har solceller Och batteri, dock ej inkopplat nödström ännu. Men kan nog klara mig på den kapaciteten vintertid om jag stänger av värmepumpen och ventilationen.

En batteri powerbank är ändå vettigt, jag kan iofs ladda mobilen från min laptop och vid strömavbrott får man ha lite mobil-disciplin
Jobbiga är att komma ihåg att ladda power banks, använder dem aldrig. Går ju dock bra att ladda i bilen.

Vi har kamin, 10 kubikmeter ved. Mat har vi inget lager men vi köper alltid 2-3 av allting så vi äter upp och roterar det hela tiden. Annat än grillen har vi dock inte för att tillaga något. Vatten är det sämre med. Några flaskor har vi alltid i frys och kyl ssmt 25l dunk i garaget. Toalettbesök går bra att göra i trädgård/skogen utanför. Gott om värmeljus och batterier för ficklampor hemma.

Att Klara en veckas strömavbrott tror jag vi skulle klara galant så länge kommunen kör ut vatten.

Redigerat:
  • Gilla
OFP
  • Laddar…
En liten allmän varning om spritkök....
Vid en kris så kommer det snabbt bli brist på flytande bränsle.
Det funkar bra på en övning men i händelse av kris så...
Ved däremot är lättare att få tag på.

Sen för alla er med verktyg som drivs av batteri. Där finns en fantastisk powerbank. Om man bara kan komma åt den energi...

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
F
A Alexn72 skrev:

Sen för alla er med verktyg som drivs av batteri. Där finns en fantastisk powerbank. Om man bara kan komma åt den energi...
https://www.amazon.se/Bqweun-Batter...rktyg/dp/B0CRDJV9GQ/258-3970668-1696410?psc=1

• Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:

Fältkamin funkar ju alltid och man kan ha den ståendes i nån vrå.

• Gilla
amitps
  • Laddar…
Här är vår prepp lista för den intresserade. :) Har lärt mig att maten måste vara sånt man normalt sett använder så man får rull på det, annars står det bara och blir gammalt!

Utöver detta har vi spritkök och 3 tuber gasol, massor med ved, braskamin, grill.

ARTIKELMÄNGD
Tomat på burk12 st
Konserv bajlväxt/grönsak20 st
Pasta10 kg
Choklad2 kg
Hårt bröd2 kg
Torkade frukter1 kg
Nötter1 kg
Havregryn2 kg
Socker1 kg
Olja1 flaska
Smör1 kg
Sylter, äppelmos etc2 kg
Pulvermos1 stort paket
Frukt- bärkonserv1 kg
Mjukost tub5 st
Jordnöttssmör5 st
Pesto5 st
Snus
Värmeljus10x 100-pack
Tändstickor10 paket
Radio1
Batterier2
Ficklampor2
Ficklampa läsa2
Bensindunk5 liters dunk
Kontanter2000 kr
Vattendunk matlagning21 l
Vatten/folköl på flaska41 l (flaskor)
61 l
Vattenrening tabletter1-2 burk
Tandborstar
Tandkräm
Sårtvätt
Plåster
Bandage
Smärtstillande/febernedsättande
Hudkräm
Desinfektion
Förband/kompresser
Tvål
Kattmedicin
Hydrokortison
Jodtabletter
Solskyddsmedel
Allergimedicin
Gelförband (brännskada)

• Gilla
Polyester och 25 till
  • Laddar…
Det är ju inte dumt att spara på ett par gamla bilbatterier och hålla dessa laddade. Då har man att ladda både det ena och det andra med. Helst skulle jag vilja ha ett mindre 24V system (med batteribackup) hemma för Internet, servrar, laddning mm.

• Gilla
Dan_Johansson och 7 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Med "litet" elverk borde åtminstone jag klara mig utmärkt vid strönavbrott - pelletskaminen är husets livsnerv. Hur länge kan den köras dvs hur mycket diesel bör man ha i lager (motfrågan hur långt ett snöre är vill jag inte ha) om man bara kör kaminen?
Ett elverk som klarar driva kaminen drar ca 0.7 l/Tim

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Ett elverk som klarar driva kaminen drar ca 0.7 l/Tim
🤔 17 l/dygnet ... det betyder att man måste lagra en hel del. Hur mycket får man ha i ett förråd?

• Gilla
cersch
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
obbiga är att komma ihåg att ladda power banks, använder dem aldrig.
Låt dom sitta på laddning alltid så finns dom när dom behövs.

yonna yonna skrev:
🤔 17 l/dygnet ... det betyder att man måste lagra en hel del. Hur mycket får man ha i ett förråd?
MSB
Hemma får man, sammanlagt av alla fyra klasserna, förvara högst 100 liter brandfarliga vätskor.

Drivmedel i fordon och reservdunk räknas inte in i detta. Dessutom får man förvara högst 10 000 liter brandfarlig vätska klass 3 (eldningsolja och diesel) för uppvärmning och elproduktion, dock inte i själva bostaden.

@yonnaTror det vore bättre med en batteribank om det bara är för kaminen med solcellsladdning och ev stötta med elverk vid behov

• Gilla
Torp_160
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Jobbiga är att komma ihåg att ladda power banks, använder dem aldrig. Går ju dock bra att ladda i bilen.
Jag har 3 st 10 000mAh powerbank och jag laddar min mobil när det behövs så jag har alltid en powerbank med mej till jobbet och tar nästa när den jag använt behöver laddas så jag har alltid minst 2st laddade och klara.

• Gilla
Finnpucko
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
@yonnaTror det vore bättre med en batteribank om det bara är för kaminen med solcellsladdning och ev stötta med elverk vid behov
Det blir betydligt dyrare. När jag kollade för ett antal år sedan skulle kaminen kräva aggregat på ca 10' SEK eftersom kaminen har känslig ekektronik. Det skulle funka för mig. Förrådet (i murblock) har plats men huserar också ca 2 pallar pellets.

Idag kostar dom mellan 5 och uppåt för ett inverterelverk oftast bensin kör man på akrylatbensin så slipper man mycket problem och den har lång livslängd och i femlitersdunk tror man får ha 100 liter totalt hemma om man ska följa lagen

• Gilla
Calle28 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.