38 971 läst · 141 svar
39k läst
141 svar
Erfarenheter efter 48h utan el i vinterväder
Jobbiga är att komma ihåg att ladda power banks, använder dem aldrig. Går ju dock bra att ladda i bilen.Rabbithole skrev:Önskar jag hade en vedspis. Då hade jag klarat allt jag behöver förutom mat och vatten.
Har solceller Och batteri, dock ej inkopplat nödström ännu. Men kan nog klara mig på den kapaciteten vintertid om jag stänger av värmepumpen och ventilationen.
En batteri powerbank är ändå vettigt, jag kan iofs ladda mobilen från min laptop och vid strömavbrott får man ha lite mobil-disciplin
Vi har kamin, 10 kubikmeter ved. Mat har vi inget lager men vi köper alltid 2-3 av allting så vi äter upp och roterar det hela tiden. Annat än grillen har vi dock inte för att tillaga något. Vatten är det sämre med. Några flaskor har vi alltid i frys och kyl ssmt 25l dunk i garaget. Toalettbesök går bra att göra i trädgård/skogen utanför. Gott om värmeljus och batterier för ficklampor hemma.
Att Klara en veckas strömavbrott tror jag vi skulle klara galant så länge kommunen kör ut vatten.
Redigerat:
En liten allmän varning om spritkök....
Vid en kris så kommer det snabbt bli brist på flytande bränsle.
Det funkar bra på en övning men i händelse av kris så...
Ved däremot är lättare att få tag på.
Sen för alla er med verktyg som drivs av batteri. Där finns en fantastisk powerbank. Om man bara kan komma åt den energi...
Sen för alla er med verktyg som drivs av batteri. Där finns en fantastisk powerbank. Om man bara kan komma åt den energi...
https://www.amazon.se/Bqweun-Batter...rktyg/dp/B0CRDJV9GQ/258-3970668-1696410?psc=1A Alexn72 skrev:En liten allmän varning om spritkök....
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 975 inlägg
Fältkamin funkar ju alltid och man kan ha den ståendes i nån vrå.A Alexn72 skrev:En liten allmän varning om spritkök....
Här är vår prepp lista för den intresserade. Har lärt mig att maten måste vara sånt man normalt sett använder så man får rull på det, annars står det bara och blir gammalt!
Utöver detta har vi spritkök och 3 tuber gasol, massor med ved, braskamin, grill.
Utöver detta har vi spritkök och 3 tuber gasol, massor med ved, braskamin, grill.
ARTIKEL | MÄNGD |
Tomat på burk | 12 st |
Konserv bajlväxt/grönsak | 20 st |
Pasta | 10 kg |
Choklad | 2 kg |
Hårt bröd | 2 kg |
Torkade frukter | 1 kg |
Nötter | 1 kg |
Havregryn | 2 kg |
Socker | 1 kg |
Olja | 1 flaska |
Smör | 1 kg |
Sylter, äppelmos etc | 2 kg |
Pulvermos | 1 stort paket |
Frukt- bärkonserv | 1 kg |
Mjukost tub | 5 st |
Jordnöttssmör | 5 st |
Pesto | 5 st |
Snus | |
Värmeljus | 10x 100-pack |
Tändstickor | 10 paket |
Radio | 1 |
Batterier | 2 |
Ficklampor | 2 |
Ficklampa läsa | 2 |
Bensindunk | 5 liters dunk |
Kontanter | 2000 kr |
Vattendunk matlagning | 21 l |
Vatten/folköl på flaska | 41 l (flaskor) |
61 l | |
Vattenrening tabletter | 1-2 burk |
Tandborstar | |
Tandkräm | |
Sårtvätt | |
Plåster | |
Bandage | |
Smärtstillande/febernedsättande | |
Hudkräm | |
Desinfektion | |
Förband/kompresser | |
Tvål | |
Kattmedicin | |
Hydrokortison | |
Jodtabletter | |
Solskyddsmedel | |
Allergimedicin | |
Gelförband (brännskada) |
Det är ju inte dumt att spara på ett par gamla bilbatterier och hålla dessa laddade. Då har man att ladda både det ena och det andra med. Helst skulle jag vilja ha ett mindre 24V system (med batteribackup) hemma för Internet, servrar, laddning mm.
Renoverare
· Kalmar
· 2 848 inlägg
Ett elverk som klarar driva kaminen drar ca 0.7 l/Timyonna skrev:
MSByonna skrev:
Hemma får man, sammanlagt av alla fyra klasserna, förvara högst 100 liter brandfarliga vätskor.
Drivmedel i fordon och reservdunk räknas inte in i detta. Dessutom får man förvara högst 10 000 liter brandfarlig vätska klass 3 (eldningsolja och diesel) för uppvärmning och elproduktion, dock inte i själva bostaden.
Renoverare
· Kalmar
· 2 848 inlägg
@yonnaTror det vore bättre med en batteribank om det bara är för kaminen med solcellsladdning och ev stötta med elverk vid behov
Jag har 3 st 10 000mAh powerbank och jag laddar min mobil när det behövs så jag har alltid en powerbank med mej till jobbet och tar nästa när den jag använt behöver laddas så jag har alltid minst 2st laddade och klara.F Fideliox skrev:
Det blir betydligt dyrare. När jag kollade för ett antal år sedan skulle kaminen kräva aggregat på ca 10' SEK eftersom kaminen har känslig ekektronik. Det skulle funka för mig. Förrådet (i murblock) har plats men huserar också ca 2 pallar pellets.Andreas_kalmar skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 2 848 inlägg
Idag kostar dom mellan 5 och uppåt för ett inverterelverk oftast bensin kör man på akrylatbensin så slipper man mycket problem och den har lång livslängd och i femlitersdunk tror man får ha 100 liter totalt hemma om man ska följa lagen