38 835 läst · 141 svar
39k läst
141 svar
Erfarenheter efter 48h utan el i vinterväder
Jag har också djupborrad brunn men vattnet ganska nära ytan, normalt 2-3 meter. Har funderat på om man kunde sticka ner en slang och suga upp några liter med en handdriven länspump.. nån som testat en sån lösning? Man kan ju inte suga mer än 10 meter och orkar antagligen inte komma i närheten av det, men en halvmeter är 5 liter så fick man upp det hade man ju för hushållsbehovet..
Vi hade en sån där gårdspump när jag var liten.
Det var säkert mer än 5 meter ned till vattenytan i brunnen.
En liten elektrisk 12 V dränkbar vattenpump ned i hålet med slang och kabel... Koppla till bilbatteri, är ett alternativ.
Det var säkert mer än 5 meter ned till vattenytan i brunnen.
En liten elektrisk 12 V dränkbar vattenpump ned i hålet med slang och kabel... Koppla till bilbatteri, är ett alternativ.
Intressant tråd och nyttiga tips! Något som inte kommit upp och som jag tänker på är när man har vattenburen värme med en värmekälla som kräver el, då är ju (vid ett längre elavbrott och kallt väder) ett huvudproblem hur man ska hindra att rör fryser sönder. Även om man kan klara nöd-värme och matlagning med ved.
vill man inte ha elverket gå i 24 timmar så kan man överväga en större 12V laddare och 1-2 90Ah AGM-batterier och en passande storlek av sinusväxelriktare.
sinusväxelriktare med betoning 'sinus' är elektroniksäkra och det kan man ha för utrustning som måste ha ström hela tiden (som pelletspanna) - och så kör man elverket då och då för att ladda batterierna - inte till fullt men kanske runt 80% laddning när det fortfarande tar emot mycket ström i laddning.
när man i framtiden köper djuphålspumpar - köp 1-fas med elektronisk motorstyrning/mjukstart , det underlättar oerhört om de senare skall drivas av växelriktare eller elverk av invertertyp i jämförelse med 3-fasumpar med stor startström och knappt några för privata pengar överkommliga 3-fas-växelriktare med batterier
sinusväxelriktare med betoning 'sinus' är elektroniksäkra och det kan man ha för utrustning som måste ha ström hela tiden (som pelletspanna) - och så kör man elverket då och då för att ladda batterierna - inte till fullt men kanske runt 80% laddning när det fortfarande tar emot mycket ström i laddning.
när man i framtiden köper djuphålspumpar - köp 1-fas med elektronisk motorstyrning/mjukstart , det underlättar oerhört om de senare skall drivas av växelriktare eller elverk av invertertyp i jämförelse med 3-fasumpar med stor startström och knappt några för privata pengar överkommliga 3-fas-växelriktare med batterier
Det har vi. Bergvärme och ingjuten golvvärme. Det är ju ingen skillnad mot andra vattenrör i huset. Knepet är att hålla huset varmtP Pelotard skrev:Intressant tråd och nyttiga tips! Något som inte kommit upp och som jag tänker på är när man har vattenburen värme med en värmekälla som kräver el, då är ju (vid ett längre elavbrott och kallt väder) ett huvudproblem hur man ska hindra att rör fryser sönder. Även om man kan klara nöd-värme och matlagning med ved.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 959 inlägg
Bra att tänka på. Vid nybygge placera vattenledningar centralt i huset där det är minst frysrisk. Golvvärmeslang bör klara att den fryser, men man kan ju även blanda i glykol.P Pelotard skrev:Intressant tråd och nyttiga tips! Något som inte kommit upp och som jag tänker på är när man har vattenburen värme med en värmekälla som kräver el, då är ju (vid ett längre elavbrott och kallt väder) ett huvudproblem hur man ska hindra att rör fryser sönder. Även om man kan klara nöd-värme och matlagning med ved.
Enligt mina nyfunna erfarenheter är det ett ickeproblem om man ser till att bygga välisolerat och tätt. Undantaget om man bygger ett slott med massor av skrymslen och vrår.Rabbithole skrev:
Vi eldade sporadiskt med ca 10h uppehåll över natten och det var aldrig kyligt i någon del av huset. Sista dygnet var det konstant under minus 10 och när strömmen kom tillbaka och alla rumstermostater hoppade igång hade vi mellan 22 och 19.5 grader i alla rum.
Så mitt tips är att bygga välisolerat och se till att ha en braskamin.
Golvvärme är typiskt tröga system och oftast också plastslangar i dessa så det är inte det första som fryser när huset blir kallt - det kommer vara problem med frysning på andra ställen innan dess.
---
Hur löste ni TS 'behoven' under dessa 3 dygn - utedass eller ???
Just detta att ta hand om 'behoven' är många som glömmer bort i preppen, och bland det första som folk börja vilja ha tillgång till när det börja bli lite oroligt (också i magen) när strömmen går etc. Grabbar har ju lite lättare när det gäller '1' men till sist gör sig '2' påmind också, och detta problem är könsneutralt.
Speciellt om man sitter i lägenhet och någon redan tömt cisternen på muggen (resevvattnet att dricka för övrigt...) - en hink med sittring och en påse med träpellets eller kattströ att strö på sin 'dump' efter förvärvet skadar inte att ha längst in i städskrubben, träpellets 'exploderar' till sågspån typ i 3-dubbla volymen så fort det fuktas upp, suger mycket vatten och håller tillbaka dofterna rätt bra så länge det inte är rinn-blött och börja få rödton.
---
Jag har minireningsverk och en strategi hur man håller toan med vatten - dessa är rätt robusta även om luftpumpen inte skulle gå en tid pga. elbrist, och den modellen jag har agerar mer som en 3-kammarbrunn (fast 5 kamrar - 6 med sedimentfällningsfickan inräknad) när det inte fungerar och håller för veckor, ja månads tid utan luftning och luftpumpen är heller inte så tungdriven att man kan köra den någon timme eller två per dygn med växelriktaren så kan man öka på tiden innan problem uppkommer ordentligt.
---
Med andra ord är det inte bara mat och vatten och hålla värmen som är det viktiga - utan det som måste ut förr eller senare måste också tas om hand - förr, när varenda hus hade en utedass så var detta inte ett problem - men idag... ...i storstäder och lägenheter i massor...
---
Hur löste ni TS 'behoven' under dessa 3 dygn - utedass eller ???
Just detta att ta hand om 'behoven' är många som glömmer bort i preppen, och bland det första som folk börja vilja ha tillgång till när det börja bli lite oroligt (också i magen) när strömmen går etc. Grabbar har ju lite lättare när det gäller '1' men till sist gör sig '2' påmind också, och detta problem är könsneutralt.
Speciellt om man sitter i lägenhet och någon redan tömt cisternen på muggen (resevvattnet att dricka för övrigt...) - en hink med sittring och en påse med träpellets eller kattströ att strö på sin 'dump' efter förvärvet skadar inte att ha längst in i städskrubben, träpellets 'exploderar' till sågspån typ i 3-dubbla volymen så fort det fuktas upp, suger mycket vatten och håller tillbaka dofterna rätt bra så länge det inte är rinn-blött och börja få rödton.
---
Jag har minireningsverk och en strategi hur man håller toan med vatten - dessa är rätt robusta även om luftpumpen inte skulle gå en tid pga. elbrist, och den modellen jag har agerar mer som en 3-kammarbrunn (fast 5 kamrar - 6 med sedimentfällningsfickan inräknad) när det inte fungerar och håller för veckor, ja månads tid utan luftning och luftpumpen är heller inte så tungdriven att man kan köra den någon timme eller två per dygn med växelriktaren så kan man öka på tiden innan problem uppkommer ordentligt.
---
Med andra ord är det inte bara mat och vatten och hålla värmen som är det viktiga - utan det som måste ut förr eller senare måste också tas om hand - förr, när varenda hus hade en utedass så var detta inte ett problem - men idag... ...i storstäder och lägenheter i massor...
Röda korset och MSB säger samma sak:X xxargs skrev:
Utan vatten kan du inte spola på toa, så om elen skulle bli borta länge kommer inte din toalett att fungera som vanligt.
– Använd plastpåsar i toaletten istället, så du inte känner dig begränsad att göra dina behov. Tänk också på hur du ska ta hand om påsen, och även andra sopor som uppstår i hemmet vid en längre krissituation.
Ni på ön verkar dock ha kommit väldigt långt i ert beredskapsplanerande:J jehr skrev:
https://sverigesradio.se/artikel/lyckad-beredskapsplan-fran-gotland-sprids-nu-till-nio-lander
Tack vare trycktanken kunde vi spola (restriktivt) första två dagarna. Vi bor precis vid stranden och havet är fortfarande öppet, så med pannlampa och hinkar är det en outtömlig resurs för att spola. Senare på vintern är det ett större bekymmer.X xxargs skrev: