19 446 läst · 201 svar
19k läst
201 svar
Erfarenheter av ARN
Kan inte du berätta vad ditt företag heter. Så vi vet vilka man ska undvika.T Takläggare skrev:
Ett företag som dra folk till rätten kan inte vara bra. Det normala att man behöver hamna där. Förresten ni kunde välja er kunder. Varför inte välja kunder som man inte behöver möta i rätten.
Sen vill du veta en hemlis...
Det är stor chans att de ledamöter som sitter i rätten inte har någon erfarenhet inom någon annan bransch än juridiken.
Nåväl. Man ska förstå och klara av att tolka ett skriftligt avtal också.S searayn skrev:Att lösa tvisten utan att behöva gå till ARN eller Tingsrätt.
Dvs bägge parter tar sitt ansvar att lösa tvisten. Ofta handlar det om bristen på skriftligt avtal. Ska man teckna ett mobilavtal för 199:- månaden så 3 sidor avtalstext. Renovera för 500 000:- ett handslag. Detta kan bara bli fel tyvärr.
Men som grundprincip, absolut.
Det viktigaste med ett avtal är att det framgår vad som är avsikten och vad som är omfattning och avgränsningar och hur det som inte omfattas ska hanteras. Det är oftast där det brister i slutändan.
Intressant hur yttersfå hantverkare verkar ha läst åtminstone försättsbladet i lagboken.
Jag förstår inte vad du skriver.
Jo, ARN har en process för att ompröva sina beslut, vilket du fått bevisat i den här tråden. Du kan påstå vad du vill...det förändrar inte det faktum att jag använde mig av processen för omprövning i mitt ärende.B Byggdjuret skrev:
Vem är "de"? ARN? Företaget? Varför skulle någon av dem göra en ny ansökan, när det var mig det första beslutet gick emot?B Byggdjuret skrev:
Fel. Jag har inget förtroende för ARN först på grund av att de i mitt fall hittade på saker som inte stämmer för att avslå mitt krav mot företaget, men framförallt för att de i omprövningen letade upp en annan motivering för att avslå.B Byggdjuret skrev:
Jag hade inte avskytt något. Om rätten hittat på saker, och ändrat motivering när de fått sin första motivering överbevisad, hade jag inte haft förtroende för dem heller.B Byggdjuret skrev:
Om ARN ska vara ett seriöst företag ska alla behandlas lika? kan vi vara överens om det?B Byggdjuret skrev:Kan inte du berätta vad ditt företag heter. Så vi vet vilka man ska undvika.
Ett företag som dra folk till rätten kan inte vara bra. Det normala att man behöver hamna där. Förresten ni kunde välja er kunder. Varför inte välja kunder som man inte behöver möta i rätten.
Det är stor chans att de ledamöter som sitter i rätten inte har någon erfarenhet inom någon annan bransch än juridiken.
Det lilla byggföretaget fick kämpa för sin rätt mot Arn, tog år och stora belopp ,dom vann även i tingsrätten, ändå fick dom kämpa för att få upprättelse och bli bortplockade från svarta listan.
Men ta då Jordbruksverket , dom blev fälld av ARN , när Råd och Rön skulle fastställa svarta listan så tog Marcus Isgren ( ARN ) kontakt med Anders Swahnberg ( chef på jordbruksverket ) så dom inte hamna på svarta listan .
Ska man tycka sådant är rätt? ska man behandla företag olika ? fast bägge fått utfall och dömda i Arn.
ARN är inget företag det är en förvaltningsmyndighet.T Takläggare skrev:Om ARN ska vara ett seriöst företag ska alla behandlas lika? kan vi vara överens om det?
Det lilla byggföretaget fick kämpa för sin rätt mot Arn, tog år och stora belopp ,dom vann även i tingsrätten, ändå fick dom kämpa för att få upprättelse och bli bortplockade från svarta listan.
Men ta då Jordbruksverket , dom blev fälld av ARN , när Råd och Rön skulle fastställa svarta listan så tog Marcus Isgren ( ARN ) kontakt med Anders Swahnberg ( chef på jordbruksverket ) så dom inte hamna på svarta listan .
Ska man tycka sådant är rätt? ska man behandla företag olika ? fast bägge fått utfall och dömda i Arn.
Råd & Rön ges ut av organisationen Sveriges Konsumenter som är helt fristående från ARN.
Råd & Rön listar företag som inte har gjort någon rättelse och det ska gälla mer än 1000 kr. Anledningen till att Jordbruksverket inte kom med på Svarta listan är att de följde ARN:s beslut i stället.
Jordbruksverket hade inte följt beslutet, dom till och med ursäkta sig , "med vi har brist i våra rutiner" .säger Chef juristen.BirgitS skrev:
ARN är inget företag det är en förvaltningsmyndighet.
Råd & Rön ges ut av organisationen Sveriges Konsumenter som är helt fristående från ARN.
Råd & Rön listar företag som inte har gjort någon rättelse och det ska gälla mer än 1000 kr. Anledningen till att Jordbruksverket inte kom med på Svarta listan är att de följde ARN:s beslut i stället.
Detta var 10 månader efter ARN tagit beslutet och kund hade inte fått pengarna tillbaka, så med räntan var han över 1000 kr , men klart och tydligt dom hade inte följt ARN:s beslut fören Marcus tog personligt kontakt, vilket dom aldrig gör med andra företag.
Råd & Rön kontaktar samtliga företag som riskerar att hamna på svarta listan och ger dem en sista chans att följa ARN:s beslut. Så även det byggföretag du skriver om i inlägg 126 hade en sista chans att följa ARN:s beslut innan de hamnade på svarta listan.T Takläggare skrev:Jordbruksverket hade inte följt beslutet, dom till och med ursäkta sig , "med vi har brist i våra rutiner" .säger Chef juristen.
Detta var 10 månader efter ARN tagit beslutet och kund hade inte fått pengarna tillbaka, så med räntan var han över 1000 kr , men klart och tydligt dom hade inte följt ARN:s beslut fören Marcus tog personligt kontakt, vilket dom aldrig gör med andra företag.
Nu sitter Marcus Isgren på ARN , och som vi lärt oss tidigare i linjen så ändrar inte Arn sitt beslut , här hade även fallet gått så långt som 10 månader efter beslutet. och Jordbruksverket hade inte rättat till felet.BirgitS skrev:
Skämtar du eller?B Byggdjuret skrev:Kan inte du berätta vad ditt företag heter. Så vi vet vilka man ska undvika.
Får inte företag gå till rätten för att kräva pengar dom har rätt till?
ARN har inte ändrat något beslut angående Jordbruksverket.T Takläggare skrev:
Det är knappast ovanligt att det går 10 månader mellan ett beslut i ARN och att Råd & Rön presenterar sin Svarta lista eftersom den inte publiceras så ofta.
Alla företag har en möjlighet att följa ARN:s beslut ända fram tills att Råd & Rön trycker på knappen för att trycka tidningen för att slippa hamna på Råd & Röns svarta lista.
Så jag vet inte vad du menar.
Bitterheten och aggressiviteten i den här tråden är fantastiskt underhållande 
Arn ringer aldrig upp ett företag och uppmanar dom, som nu med Jordbruksverket , hej jag är Marcus Isberg ordförande för Arn, vi har ett solklart fall ni inte svarar på eller löser? ni är på väg upp på svarta listan i råd o rön ,lite pinsamt !, kan du ge ett utlåtande varför ni inte svarar? varav chef juristen Andes svarar , men oj! vi har aldrig sett anmälan ? ja mycket pinsamt , har fallet redan fått utslag? 10 månader säger du !!! men jag ber om ursäkt, men du vet vi har problem här på jordbruksverket med våra rutiner , vad sa du han begärde? 1000 spänn ! , ok vi betalar vi är ändå ett statligt bolag som ska gå med gott exempel, vi betalar.BirgitS skrev:
ARN har inte ändrat något beslut angående Jordbruksverket.
Det är knappast ovanligt att det går 10 månader mellan ett beslut i ARN och att Råd & Rön presenterar sin Svarta lista eftersom den inte publiceras så ofta.
Alla företag har en möjlighet att följa ARN:s beslut ända fram tills att Råd & Rön trycker på knappen för att trycka tidningen för att slippa hamna på Råd & Röns svarta lista.
Så jag vet inte vad du menar.
Vad spelar det för roll om det är någon på ARN eller någon på Råd & Rön som ringer?T Takläggare skrev:Arn ringer aldrig upp ett företag och uppmanar dom, som nu med Jordbruksverket , hej jag är Marcus Isberg ordförande för Arn, vi har ett solklart fall ni inte svarar på eller löser? ni är på väg upp på svarta listan i råd o rön ,lite pinsamt !, kan du ge ett utlåtande varför ni inte svarar? varav chef juristen Andes svarar , men oj! vi har aldrig sett anmälan ? ja mycket pinsamt , har fallet redan fått utslag? 10 månader säger du !!! men jag ber om ursäkt, men du vet vi har problem här på jordbruksverket med våra rutiner , vad sa du han begärde? 1000 spänn ! , ok vi betalar vi är ändå ett statligt bolag som ska gå med gott exempel, vi betalar.
Tillägg:
Antingen gör företaget som ARN har kommit fram till och då hamnar de inte på Svarta listan
eller så betalar de inte och då hamnar de på Svarta listan.
Byggföretaget du skriver om ville inte betala och då hamnade de på Svarta listan. Spelar väl ingen roll om vem som kontaktar dem, vill de inte betala så vill de inte.
Tjänster
Populärt i forumet
-
Ljugit i besiktning?!
Juridik -
Säljaren drar sig ur bostadsaffär - vad är mina rättigheter?
Juridik -
Grannarna vägrar låta oss rulla fram soptunnorna för tömning
Juridik -
Vad kan/skall vi begära och kan förvänta oss i kompensation
Juridik -
Fel i entreprenad - dröjsmål hos entreprenören och sedan "försent"
Juridik