19 451 läst · 201 svar
19k läst
201 svar
Erfarenheter av ARN
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 535 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 535 inlägg
Det jag reagerar på är att den där byggfirman aldrig skulle satt in fönstren om de ansåg att det inte skulle funka. Som byggfirma anses du bygga fackmanamässigt och kommer kunden med grejer som inte kommer funka så ska du nog inte bara avråda utan även helt tacka nej till att göra så dåliga åtgärder.T Takläggare skrev:Vet inte hur mycket bevis jag ska behöva lägga fram till alla ARN fans, men här kommer då ett litet byggföretag som tog upp kampen mot ARN , där visa sig experterna inte alls finnas som alla försöker få det att framstå att ARN har. utan när det väl kommer till kritan så fanns det ingen expert på bygg inom ARN. men dom körde sin diktator stil ändå.
[länk]
När det gäller juridik så är orden ibland mkt viktiga.P Paxman skrev:
Min erfarenhet är att konsumenter tyvärr ibland bara påstår saker utan att skicka in den där bilden eller mailet som styrker (bevisar) det de påstår.
Hade de gjort det så hade många konsumenter förmodligen fått rätt i många tvister, då blir inte beslutet konsumenten kan inte bevisa det den påstår. Den som påstår något har bevisbördan för detta.
Just tydliga bilder, samt min förklaring att deras motivering till första avslaget visade på att de inte hade någon aning om vad de snackade om, var det som fick ARN att inse att deras första utslag inte höll.S searayn skrev:När det gäller juridik så är orden ibland mkt viktiga.
Min erfarenhet är att konsumenter tyvärr ibland bara påstår saker utan att skicka in den där bilden eller mailet som styrker (bevisar) det de påstår.
Hade de gjort det så hade många konsumenter förmodligen fått rätt i många tvister, då blir inte beslutet konsumenten kan inte bevisa det den påstår. Den som påstår något har bevisbördan för detta.
Min kritik ligger i att de då valde att hitta på en annan motivering att avslå mitt ärende. Man kan alltså säga att mitt ärende fick två olika avslag (domar), trots att avslag nr 2 borde ha varit grundat i motiveringen för avslag 1.
Jag trodde i min enfald att en omprövning av beslutet är till för att den som får avslag anser att motiveringen inte är korrekt, och att det är enbart det som omprövningsrådet ska ta ställning till. Alltså inte att rådet, när det känner sig motbevisat, ska leta upp annan motivering att avslå.
Visst skulle dom göra så. men nu tyckte inte tingsrätten eller Hovrätten att det spelade någon roll.B breakman skrev:Det jag reagerar på är att den där byggfirman aldrig skulle satt in fönstren om de ansåg att det inte skulle funka. Som byggfirma anses du bygga fackmanamässigt och kommer kunden med grejer som inte kommer funka så ska du nog inte bara avråda utan även helt tacka nej till att göra så dåliga åtgärder.
Men fördelen , om nu searayn nu jobbar hos Arn är att han påpekat att en byggtvist inte hör hemma hos dom, ungefär samma rek som domaren gav till mig är att dom inte är kapabel att lägga sig i en sådan tvist.
Samt att vi nu lärt oss, om man får ett klagomål från ARN som byggare, vänd den istället och skicka in ärendet till tingsrätten , använd stämningen som referens, då backar ARN.
Byggveteran
· Västra Götaland
· 17 inlägg
Nu när man kan göra anmälan på nätet så går det fortare och enklare. Sedan går det direkt efter anmälan ett mail eller brev direkt till den du anmält vilket ger respons oftast direkt. De flesta företag brukar då ge med sig direkt annars får man vänta på besked från ARN och då följer de andra bolagen med i beslutet. Min erfarenhet är att företag följer ARNs beslut men att det oftast räcker med att göra en anmälan.Lucky2015 skrev:
Jag köpte en begagnad audi av en MRF-ansluten bilhandlare, kort efteråt gick en LED-lampa sönder som skulle kosta 12 000 att byta, bilfirman hävdade att LED-lampan är en förbrukningsartikel och garantin gäller inte. Min ståndpunkt var att en fastgjuten LED-lampa som inte gick att byta utan att hela strålkastaren måste bytas knappast kan räknas som förbrukningsartikel. jag lämnade ärendet till ARN, kort därefter, (men innan ARN:s beslut) ringde audi upp mig och sa att de byter lampan på nybilsgarantin. Så i det ärendet gjorde anmälan väldigt stor nytta för mig, det blev inget beslut i ARN, eftersom det löste sig ändå
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 941 inlägg
När jag kikade på ny bil så hävdade en Mazda-säljare samma sak, LED-strålkastaren var förbrukningsvara, så också sätesvärme .P Plutus skrev:Jag köpte en begagnad audi av en MRF-ansluten bilhandlare, kort efteråt gick en LED-lampa sönder som skulle kosta 12 000 att byta, bilfirman hävdade att LED-lampan är en förbrukningsartikel och garantin gäller inte. Min ståndpunkt var att en fastgjuten LED-lampa som inte gick att byta utan att hela strålkastaren måste bytas knappast kan räknas som förbrukningsartikel. jag lämnade ärendet till ARN, kort därefter, (men innan ARN:s beslut) ringde audi upp mig och sa att de byter lampan på nybilsgarantin. Så i det ärendet gjorde anmälan väldigt stor nytta för mig, det blev inget beslut i ARN, eftersom det löste sig ändå
Jag är ledamot i ARN då är man inte anställd där. Vad gäller hantverkstvister så kan de lämpa sig för prövning i ARN men är det för omfattande tvister så bör de kanske prövas i en Tingsrätt om det är omfattande samt behövs muntlig bevisning tex. Ett tips är använd skriftliga avtal och Hantverkarfomuläret.T Takläggare skrev:Visst skulle dom göra så. men nu tyckte inte tingsrätten eller Hovrätten att det spelade någon roll.
Men fördelen , om nu searayn nu jobbar hos Arn är att han påpekat att en byggtvist inte hör hemma hos dom, ungefär samma rek som domaren gav till mig är att dom inte är kapabel att lägga sig i en sådan tvist.
Samt att vi nu lärt oss, om man får ett klagomål från ARN som byggare, vänd den istället och skicka in ärendet till tingsrätten , använd stämningen som referens, då backar ARN.och man får en rättvis bedömning av ärendet.
![]()
https://www.konsumentverket.se/glob...s-till-dig-som-ska-anlita-bygghantverkare.pdf
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 55 inlägg
Men herregud - vet du inte att de jurister som tar beslut i ARN är eller har varit domare i tingsrätt, hovrätt eller HD? Så det är definitivt Sveriges ledande jurister som fattar beslut.T Takläggare skrev:
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 55 inlägg
Det som kan vara svårt att förstå är att tvisterna avgörs genom ett förenklat förfarande (inga muntliga förhör tex) och att mycket inom juridiken handlar om bevis. "Att ha rätt är inte samma sak som att få rätt".P Paxman skrev:
Om du läser mina inlägg i den här tråden så inser du nog att det är inte det jag har svårt att förstå när det gäller ARNs förfarande.oscar_uppsala skrev:
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 55 inlägg
Ja. Menade inte att låta dryg i mitt inlägg. Ursäkta om det uppfattades så. Menar mer att det sällan är ARN:s bedömning som är fel utan bevisningen som avgör.P Paxman skrev:
Tjänster
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Ljugit i besiktning?!
Juridik -
Säljaren drar sig ur bostadsaffär - vad är mina rättigheter?
Juridik -
Grannarna vägrar låta oss rulla fram soptunnorna för tömning
Juridik -
Vad kan/skall vi begära och kan förvänta oss i kompensation
Juridik -
Fel i entreprenad - dröjsmål hos entreprenören och sedan "försent"
Juridik