T Takläggare skrev:
Vet inte hur mycket bevis jag ska behöva lägga fram till alla ARN fans, men här kommer då ett litet byggföretag som tog upp kampen mot ARN
Det krävs nog ganska mycket mer. ARN är till för att billigt ge relativt snabba svar på vem som har rätt och vem som har fel i en tvist.

Det är inte 100 procentigt, men det faktiskt inte huvudpoängen. Snarare är poängen att rensa bort rena okynnesanmälningar snabbt. Att vissa företagare hellre lägger flera år och en kvarts miljon på att rentvå sitt namn snarare än betalar 10.000 för att bli av med ett ärende där de inte uppenbart är utan skuld är svårt att hantera om man samtidigt vill skapa ett snabbt och smidigt förfarande.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Bröderna valde en dålig advokat till brevväxlingen med ARN. En som behövde två år för att lägga fram vad som verkar vara ett inte allt för komplicerat fall.

Det insåg bröderna själva eftersom de valde en annan advokat till tingsrätten.

• Gilla
Pangkakan
  • Laddar…
T
Karlia Karlia skrev:
Bröderna valde en dålig advokat till brevväxlingen med ARN. En som behövde två år för att lägga fram vad som verkar vara ett inte allt för komplicerat fall.

Det insåg bröderna själva eftersom de valde en annan advokat till tingsrätten.
Tycker det framkommer tydligt att Arn hade ingen av de som skulle avgöra ärendet hade någon direkt sakkunskap inom byggbranschen.

Fairlane
T Takläggare skrev:
Haha nej jag bara visa att den advokaten skrev till på ARN var just en ny examinerad person, en som inte kunde bygg eller ens förstod vad advokaten la fram under 2 år, viket även visa sig senare att Arn inte hade. och ännu bättre visa sig i tingsrätten, sedan där Hovrätten avvisa ARN och kunden direkt utan att ens ta upp fallet.
Lite svårbegripligt. Jag tolkar det som att du menar att advokaten skrev till en person på ARN och att denna var nyutexaminerad och inte kunde bygg. Så kan det såklart vara att den som tar emot är nyutexaminerad men det är ju fem personer som tar beslut, inte en.
Kunskapen inom bygg är knappast större i tingsrätten. Det gäller att kunna presentera något på ett sätt så att de som ska ta beslut förstår, lyckad man inte med det så förlorar man och troligen presenterade den första advokaten inte det hela bra.
Om jag förklarar och någon inte förstår så beror det oftast på att jag förklarar dåligt. Är man duktig så kan man förklara så att även den som inte begriper alla detaljer förstår bättre.

Vad ARN har med överklagande till hovrätten att göra begriper jag inte riktigt.

• Gilla
Pangkakan och 2 till
  • Laddar…
T
Fairlane Nötegårdsgubben skrev:
Lite svårbegripligt.
Kunskapen inom bygg är knappast större i tingsrätten.
.
Har man aldrig upplevt myndighetsutövning så kommer man aldrig förstå vad det handlar om !

T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att vissa företagare hellre lägger flera år och en kvarts miljon på att rentvå sitt namn snarare än betalar 10.000 för att bli av med ett ärende .
"Det är aldrig fel att göra rätt"

Fairlane
T Takläggare skrev:
Har man aldrig upplevt myndighetsutövning så kommer man aldrig förstå vad det handlar om !
Nja, det var formuleringen som var lite svårt att förstå.

Hela inlägget jag svarade på var en lång mening, väldigt lång.

Men du kanske kan förtydliga vad du menade med: "viket även visa sig senare att Arn inte hade. och ännu bättre visa sig i tingsrätten, sedan där Hovrätten avvisa ARN och kunden direkt utan att ens ta upp fallet."

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T
Fairlane Fairlane skrev:
Nja, det var formuleringen som var lite svårt att förstå.

Hela inlägget jag svarade på var en lång mening, väldigt lång.

Men du kanske kan förtydliga vad du menade med: "viket även visa sig senare att Arn inte hade. och ännu bättre visa sig i tingsrätten, sedan där Hovrätten avvisa ARN och kunden direkt utan att ens ta upp fallet."
Tingsrättens dom var så tydlig att Hovrätten inte behövde ta upp den, inget nytt hade tillförts av kunden, samt Arn:s bedömning visa sig vara fel. så klar var domen från tingsrätten.

T Takläggare skrev:
ARN: Skriver att ”Ikea har invänt att felet beror på åverkan men har inte lagt fram någon utredning som visar att felet inte funnits vid avlämnandet av soffan”.
Ja, det är grundläggande reklamationsrätt mellan företag och konsumenter.

T
timmelstad timmelstad skrev:
Ja, det är grundläggande reklamationsrätt mellan företag och konsumenter.
Men samtidigt påvisa ikea att yttre påverkan hade skett från kundens sida,och att soffan inte var konstruerad för att klara av den påverkan kund hade gjort.

T Takläggare skrev:
Men samtidigt påvisa ikea att yttre påverkan hade skett från kundens sida,och att soffan inte var konstruerad för att klara av den påverkan kund hade gjort.
Reklamationsrätten handlar om att man ska påvisa att ett fel inte fanns från början. Inte att någon använt en produkt. Uppenbarligen så ansåg man inte att det IKEA påvisat var tillräckligt. Det betyder inte att bedömningen var fel och IKEA hade rätt.

Kan du något om konsumenträtt alls?

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
T
timmelstad timmelstad skrev:
Reklamationsrätten handlar om att man ska påvisa att ett fel inte fanns från början. Inte att någon använt en produkt. Uppenbarligen så ansåg man inte att det IKEA påvisat var tillräckligt. Det betyder inte att bedömningen var fel och IKEA hade rätt.

Kan du något om konsumenträtt alls?
Jag brukar representera mig själv i rätten, är rätt så säker på att Ikea oxå har en jurist som gav svaret till Arn. förmodligen en person som har bättre kunskap än oss bägge tillsamman.

Fairlane
T Takläggare skrev:
Tingsrättens dom var så tydlig att Hovrätten inte behövde ta upp den, inget nytt hade tillförts av kunden, samt Arn:s bedömning visa sig vara fel. så klar var domen från tingsrätten.
Tack, då är jag med på vad du menade. Jag trodde att du menade att ARN var i tingsrätten och hovrätten, men nu förstår jag.

Ja, både ARN och tingsrätten fattat beslut baserat på den information de får. Ingen gör egna undersökningar och ingen är expert på byggnation, även om sannolikheten att någon skulle vara expert på just det ämnet är större inom ARN.
Varken i ARN eller i tingsrätten fattas beslut av en ensam nyutexaminerad person.

Eftersom både ARN och tingsrätten fattat beslut baserat på den information de får så gäller det att föra fram sin information på ett begripligt sätt. Uppenbarligen misslyckades brödernas advokat med det i ARN. Jag kan inte fallet mer än vad det stod i länken du skickade, men om man bytte advokat så kanske man gjorde det för att den första inte var tillräckligt skicklig på att förklara. Eller så var hen inte så skicklig på att förklara skriftligt, men duktig muntligt.

• Gilla
Karlia och 3 till
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Jag brukar representera mig själv i rätten, är rätt så säker på att Ikea oxå har en jurist som gav svaret till Arn. förmodligen en person som har bättre kunskap än oss bägge tillsamman.
För det första, kul för dig. Relevant hur?
För det andra, jaha?

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
T
Fairlane Fairlane skrev:
Tack, då är jag med på vad du menade. Jag trodde att du menade att ARN var i tingsrätten och hovrätten, men nu förstår jag.

Ja, både ARN och tingsrätten fattat beslut baserat på den information de får. Ingen gör egna undersökningar och ingen är expert på byggnation, även om sannolikheten att någon skulle vara expert på just det ämnet är större inom ARN.
Varken i ARN eller i tingsrätten fattas beslut av en ensam nyutexaminerad person.

Eftersom både ARN och tingsrätten fattat beslut baserat på den information de får så gäller det att föra fram sin information på ett begripligt sätt. Uppenbarligen misslyckades brödernas advokat med det i ARN. Jag kan inte fallet mer än vad det stod i länken du skickade, men om man bytte advokat så kanske man gjorde det för att den första inte var tillräckligt skicklig på att förklara. Eller så var hen inte så skicklig på att förklara skriftligt, men duktig muntligt.
Men visst både Arn och tingsrätten är inga experter på bygg, så har vi äntligen kommit fram till det.

Därför representerar jag mig själv i tvister, även domaren i sista målet jag hade rekommendera mig att anmäla direkt till domstol , dels kortar jag ner tiden samt att då får inte ARN ge utslag i ett pågående ärende, få advokater har kunskaper inom bygg ,jämför man byggföretagare som själva för talan så vinner dom oftast.
finns även ett exempel här på byggahus (en enkel sådan så dom flesta förstår)

https://www.byggahus.se/sa-gick-det-for-peter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.